عضو هیئت انجمن علمی اپیدمیولوژی:

رقابت نابرابری برای جذب در مراکز تحقیقاتی وجود دارد/ با تربیت دانشجویان دکترای پژوهشی به کارآفرینی نمی‌رسیم

کدخبر: 2224753

عضو هیئت انجمن علمی اپیدمیولوژی ایران گفت: تربیت انبوه دانشجویان دکترای پژوهشی راهکار توسعه کارآفرینی نیست.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ قباد مرادی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در نشست انجمن اپیدمیولوژی با معاونت آموزشی وزارت بهداشت افزود: سالانه 24 دانشجوی دکترای تخصصی اپیدمیولوژی توسط 5 دانشگاه جذب می شود و حدود 60 تا 70 دانشجوی رشته کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی توسط 17 دانشگاه در کشور پذیرفته می شود که پذیرش همه این دانشجویان از طریق آزمون های استاندارد وزارت بهداشت است.

وی اظهار کرد: اگر همه استانداردها و قوانین اجرایی شود مسلما افرادی که انتخاب می شوند شایستگی بیشتری دارند و با کسب نمره بالاتر می توانند نسبت به دانشجویان دکترای پژوهش محور ارائه بیشتری را داشته باشند.

وی اظهار کرد: هدف از تعیین صلاحیت آموزشی دانشجویان اپیدمیولوژی مدرک گرفتن نیست اما باید بدانیم که تربیت نیرو در رشته اپیدمیولوژی باید به گونه ای باشد که این افراد در سال های آتی فرصت کاری و ارائه خدمات را داشته باشند و از ارائه خدمات محروم نشوند.

مرادی گفت: در حال حاضر فرصت های اشتغال آموزشی برای فارغ التحصیلان دکترای تخصصی اپیدمیولوژی مطلوب نیست و وزارت بهداشت باید هم اکنون برای جامعه اپیدمیولوژی راهکاری را بیندیشد.

وی گفت: دانشجویان دکترای آموزشی اپیدمیولوژی با گذراندن واحدها و دروس مرتبط در یک عرصه منطقی باید میدان وسیعی را برای شغل و ارائه خدمات داشته باشند اما دیده می شود فارغ التحصیلان دکترای پژوهشی اپیدمیولوژی با استفاده رانت های ایجاد شده فرصت کاری پیدا می کنند و این در صورتی است که این فارغ التحصیلان هیچ وقت نتوانند این رانت ها را از بین ببرند و با آنها مبارزه کنند اما به اعتقاد ما رقابت نابرابری برای جذب در مراکز تحقیقاتی وجود دارد و اگر به داد آن نرسیم آینده رشته اپیدمیولوژی مبهم خواهد بود.

مرادی افزود: نگاه اساتید رشته اپیدمیولوژی در دانشگاه های معتبر این گونه است که باید رویه یکسانی برای آموزش و تربیت دانشجویان دکترا لحاظ شود اما این رویه یکسان در عرصه اپیدمیولوژی وجود ندارد و در سال های اخیر دیده شده که به شیوه های مختلف مطالبه فارغ التحصیلان دانشگاهی نادیده گرفته شده و از آنجایی که کیفیت اساتید دانشگاه ها با موسسات آموزشی متفاوت است فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته اپیدمیولوژی ضرر می کنند.

وی اظهار کرد: فارغ التحصیلان دکترای پژوهشی اپیدمیولوژی و برخی متولیان بر این باورند که موسسات پژوهش محور با تولید مقاله، ارائه مهارت و ... به سمت کارآفرینی پیش می روند اما باید بگوییم صرف تربیت دانشجوی دکترای پژوهش محور به دانشگاه های کارآفرینی و کارآفرینی نمی رسیم.

واژه اپیدمیولوژی در عنوان فارغ التحصیلان برخلاف آیین نامه آموزشی است

مرادی بیان کرد: برای کارآفرینی باید در موسسات پژوهش محور ارتباط صنعت و دانشگاه با حضور دانشجویان دکترا تقویت شود و در غیر این صورت کار آفرینی محقق نخواهد شد.

وی اظهار کرد: جامعه آکادمیک اپیدمیولوژی با اطلاق واژه اپیدمیولوژی به فارغ التحصیلانی که توسط موسسات تحقیقاتی نقش آفرینی می کنند موافق نیستند و واژه اپیدمیولوژی در عنوان فارغ التحصیلان برخلاف آیین نامه آموزشی است.

وی تصریح کرد: دانشجویان فارغ التحصیل توسط مراکز تحقیقاتی از دیدگاه فاقد صلاحیت علمی هستند و تربیت انبوه دانشجویان دکترای پژوهشی در اپیدمیولوژی باعث تضعیف جایگاه این رشته می شود.

وی با اشاره به جایگاه برخی از اپیدمیولوژیست های دانشگاهی در عرصه های بین المللی گفت: به نظر می رسد افرادی که با تربیت دانشجویان با عنوان اپیدمیولوژیست در موسسات تحقیقاتی همراهی می کنند نگاه به ماده 22 آیین نامه ندارند به صورت سلیقه ای در وزارت بهداشت عمل می کنند که در صورت ادامه این جریان شاهد بیکاری تعدادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی خواهیم بود و این رشته جامعیت خود را از دست می دهد.

وی در پایان گفت: امیدواریم به آیین نامه های آموزشی سلیقه ای نگاه نشود و متولیان آموزشی وزارت بهداشت نیز در عرصه مطالبات جامعه دانشگاهی اپیدمیولوژی گام بردارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: