کدام بیماری‌های عضلانی درمان قطعی ندارند؟

کدخبر: 2224755

بیماری‌های عضلانی به دو نوع اکتسابی و ارثی تقسیم می‌شوند که شیوع هر یک از انواع ارثی این بیماری‌ها به تنهایی اندک اما در مجموع فراوان است.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران : به کارگیری سلول های بنیادی و طب باز ساختی در بیماری های عضلانی

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ سید احمد رییس السادات دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: در اولین سمپوزیوم انواع میوپاتی های ارثی، روش های تشخیص زودرس و راهنماهای توانبخشی و دارودرمانی های رایج، همراه با روش های جدیدتر شامل سلول های بنیادی، ژن درمانی، آنزیم درمانی و مهندسی بافتی توسط متخصصین، پزشکان و اعضای هیئت علمی رشته های طب فیزیکی و توانبخشی، نورولوژی، روماتولوژی و ژنتیک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: بیماری های عضلانی به دو نوع اکتسابی و ارثی تقسیم می شوند و در اکثر موارد، درمان قطعی برای انواع ارثی وجود ندارد. از مهم ترین انواع بیماری های ارثی می توان به دیستروفی های عضلانی، شامل دوشن و بکر اشاره کرد که در سال های آغازین زندگی به وجود می آید و باعث محدودیت و ضعف در حرکت و عوارض قلبی، ریوی و در نهایت مرگ بسیاری از این بیماران در سنین جوانی می شود.

وی اظهار کرد: اگرچه شیوع هر یک از انواع ارثی این بیماری ها به تنهایی اندک است اما در مجموع، فراوان خواهد بود. بروز کلی میوپاتی های مادرزادی نامشخص است، اما در مطالعاتی که صورت گرفته است، حدود ۱۴٪ از نوزادان دچار شلی (هیپوتونی) مبتلا به میوپاتی های مادرزادی بوده اند. بروز دیستروفی عضلانی دوشن، یک در هر سه هزاروپانصد تولد نوزاد پسر و بروز دیستروفی عضلانی بکر، یک در هر سی هزار تولد نوزاد پسر است.

عوارض بیماری های عضلانی

رییس السادات ادامه داد: با اینکه بسیاری از این بیماری های عضلانی بر طول عمر بیماران مبتلا اثر زیادی ندارد، اما تاثیرات منفی بر سیستم حرکتی و اسکلتی و بعضاً قلبی، عروقی، تنفسی ایجاد می کنند که سبب اختلال عملکرد و افت کیفیت زندگی بیماران می شود و به این ترتیب بار فراوانی را بر سیستم سلامت جامعه و خانواده این بیماران تحمیل می کند.

طب بازساختی چیست؟

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: یکی از بخش های مهم این سمپوزیوم، بررسی طب بازساختی در بیماری های عضلانی است. تعریف طب بازساختی، جایگزینی یا نوسازی سلول و بافت یا اندام ها با هدف بازگرداندن عملکرد طبیعی به آن هامی باشد. در حال حاضر، علاقه فزاینده ای در خصوص به کارگیری طب بازساختی برای اداره بیماری های مزمن و ناتوان کننده از جمله استئوآرتریت، بیماری های عضلانی، بیماری های قلبی، بیماری های چشمی، بیماری های پوستی و ... وجود دارد.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت علی رغم توسعه فراوان در روش های درمانی طب بازساختی، از جمله ژن درمانی، آنزیم درمانی و سلول درمانی، در حال حاضر درمان های فیزیکی و طب توانبخشی، مهم ترینر وش های اداره تظاهرات این اختلالات به شمار می روند. ورزش درمانی، اصلاح الگوی زندگی، به کارگیری مناسب ارتزها و وسایل کمک حرکتی، در کنار برخی داروها و مکمل ها از مهم ترین ابزار کمک به ضعف عضلانی و عوارض مرتبط با آن ها در مبتلایان به میوپاتی به شمار می رود.

وی افزود: اساس طب بازساختی، به دو دسته کلی تقسیم می شود؛ که اولی تمرکز بر ساخت بافت یا ارگان در محیط آزمایشگاهی و سپس انتقال آن به بدن بیمار است، و دومی استفاده از توان بازساختی خود بیمار از طریق مکانیسم های سلولی و ژن درمانی است. ریشه طب بازساختی، به سال ها پیش برمی گردد؛ جایی که از پیوند عضو برای درمان بیماری های مختلف از جمله بیماری های کلیوی، کبدی و قلبی و ... استفاده شد.

رییس السادات در خصوص روش های مختلف در طب بازساختی گفت: دو جنبه مهم از طب بازساختی، سلول درمانی و ژن درمانی است. در فرایند سلول درمانی، از سلول های مختلفی شامل سلول های بنیادی جنینی استفاده می شود که از طریق آن می توان سلول های تازه ای با کارکرد طبیعی ایجاد کرد. گرچه همچنان نگرانی هایی در مورد احتمال تبدیل این سلول ها به سلول های سرطانی وجود دارد. یک مثال رایج از سلول درمانی، پیوند سلول های مغز استخوان برای بیماری های خونی است. برای سال های متمادی، تصور می شود که تنها سلول های ستاره ای توان تبدیل شدن به سلول های عضلانی را دارند اما در سال های اخیر، سلول های پیش ساز دیگری نیز برای تبدیل شدن به سلول های عضلانی یافت شده که امید بیشتری را در این حیطه درمانی ایجاد کرده است.

رییس السادات افزود ژن درمانی فرآیندی است که در آن، مواد ژنومیک بیگانه عموماً از طریق ویروس های بی خطر وارد سلول های بدن انسان شده تا اثرات درمانی خود را ایجاد کند. ژن درمانی تا کنون برای بیماری ها عضلانی مختلفی از جمله دیستروفی عضلانی دوشن و بکر و پمپه استفاده شده است. در انواع دیگری از ژن درمانی، به جای جایگزین کردن ژن، با روش هایی، ژن آسیب دیده را ترمیم می کنند گرچه این روش درمانی به علت نیمه عمر کوتاه نیاز به پیشرفت بیشتر در آینده دارد.در ژن درمانی نیز همانند سلول درمانی، محدودیت هایی وجود دارد که می توان به پاسخ ایمنی بدن میزبان به ژن درمانی اشاره کرد. این امر اثرات منفی در پی خواهد داشت.

رییس السادات در ادامه گفت آنزیم درمانی نیز روش دیگری در طب بازساختی است که اثرات مثبت آن، در بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های متابولیک مانند پمپه که بر سیستم عضلانی اثرگذار است به اثبات رسیده است.

در پایان دکتر رییس السادات قائم مقام رییس مرکز تحقیقات طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ابراز امیدواری کرد که این سمپوزیوم بتواند نقطه عطفی در ارائه رویکرد تیمی به پژوهش های بالینی و به کارگیری صحیح طب بازساختی در ارائه خدمات توانبخشی در بیماران اسکلتی عضلانی باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: