ضرورت راه‌اندازی رشته‌های دانشگاهی بر اساس نیازها

کدخبر: 2224781

قائم مقام واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با توجه به اینکه نیازها و مشکلات در مناطق مختلف کشور با یکدیگر تفاوت دارند، لازم است در ایجاد و راه‌اندازی رشته‌ها به آمایش سرزمین، آمایش آموزشی عالی، نیاز منطقه و مسئله محور بودن رشته‌ها توجه ویژه‌ای شود.

به گزارش ایسنا، دکتر قاسم عموعابدینی در نشست رؤسای واحدهای میزبان شعب واحد علوم و تحقیقات، با تاکید بر اینکه واحد علوم و تحقیقات و شعب آن باید از کیفیت یکسانی برخوردار باشند، افزود: با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات گوناگون در واحد علوم و تحقیقات و شعب آن، که در مناطق مختلف کشور قرار دارند، اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مشترک از جمله اقداماتی است که می‌توان بصورت مشترک انجام داد.

قائم مقام واحد علوم و تحقیقات، یکی از اهداف اصلی احیای دوباره شعب واحد علوم و تحقیقات را کیفی‌سازی و کمک به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: پس از احیای شعب واحد علوم و تحقیقات، قرار نیست دانشگاه اقتصاد محور از محل شهریه دانشجو به عنوان هدف غایی و اصل در نظر گرفته شود؛ بلکه در احیای شعب علوم و تحقیقات باید به علم نافع، پژوهش و کارآفرینی توجه شود.

روند احیای شعب واحد علوم و تحقیقات

دکتر سید یعقوب زراعت‌کیش مدیرکل حوزه ریاست واحد علوم و تحقیقات نیز در این نشست با ارائه گزارشی از روند احیای شعب واحد علوم و تحقیقات، گفت: در حال حاضر شعب علوم و تحقیقات در ۸ استان کشور که دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده‌اند راه‌اندازی شده و بعضی از رشته‌های آن‌ها در دفترچه وارد شده است؛ در آینده برخی دیگر از رشته‌های این شعب در دفترچه وارد خواهد شد.

احیای شعب علوم و تحقیقات؛ فرصتی برای اجرای نگاه کلان حل مشکلات کشور توسط دانشگاه

حجت‌السلام والمسلمین حجت‌اله ذاکر معاون فرهنگی و دانشجویی واحد علوم و تحقیقات نیز بر تاکید دکتر فرهاد رهبر در خصوص راه‌اندازی رشته‌های بین رشته‌ای اشاره کرد و گفت: در راستای نگاه کلان دکتر فرهاد رهبر مبنی بر اراده دانشگاه آزاد اسلامی برای حل مشکلات کشور، به نظر می‌رسد احیای شعب علوم و تحقیقات فرصتی است که بتوانند طی هم‌افزایی با واحدهای دانشگاهی مادر در هر استان و در راستای حل مسائل و مشکلات هر کدام از استان‌ها نسبت به تعریف رشته و انجام پژوهش اقدام کنند.

تاکید بر رعایت استانداردهای کیفی در شعب علوم و تحقیقات

دکتر کرم‌اله دانشفرد معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی واحد علوم و تحقیقات در بخش دیگر این نشست با اعلام اینکه رشته‌هایی برای هشت شعبه واحد علوم و تحقیقات و واحدهای قشم و امارات در دفترچه آزمون وارد شده است.

وی تاکید کرد: مسئله‌ای که شعب در ایجاد و راه‌اندازی رشته‌ها باید در نظر داشته باشند استانداردسازی این رشته‌ها است به نحوی که رشته‌های آنها در سطح استان متبوع‌شان از لحاظ استاندارد کیفی زبانزد شود.

شعب علوم و تحقیقات؛ بازوهای اجرایی کردن تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد اسلامی و اتاق تعاون مرکزی ایران

دکتر فاطمه عزیزآبادی فراهانی معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات نیز نکته حائز اهمیت در فعالیت مجدد شعب علوم و تحقیقات را رعایت شأن پژوهش محوری، فعالیت‌های دانش‌بنیان و حرکت‌های پژوهشی متناسب با آمایش سرزمین دانست و گفت: به عبارت دیگر مبنا و رسالت اصلی شعب علوم و تحقیقات باید بر اساس پژوهش محوری و فعالیت‌های دانش‌بنیان تعریف شده و مسئله محوری را در نظر داشته باشد.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد اسلامی و اتاق تعاون مرکزی ایران، گفت: این تفاهم‌نامه به واسطه ارتباط مجموعه‌های کشاورزی، کشت و صنعت با تعاونی‌ها و فعالیت بالغ بر ۳۰ هزار تعاونی فعال در کشور، ظرفیت و فرصت مناسبی را برای هدایت و حمایت پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی قرار داده است که شعب واحد علوم و تحقیقات نیز می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

به گزارش روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، نشست شعب علوم و تحقیقات با حضور قائم مقام واحد علوم و تحقیقات، مدیرکل حوزه ریاست، معاونان این واحد و برخی از رؤسا، و مسولان واحدها و هیأت امنا استان‌های سیسان بلوچستان، سیرجان، کرمان، چهارمحال و بختیاری، شیراز، اصفهان، لرستان، قزوین، قشم، هرمزگان، کرمانشاه، آیت‌الله آملی، خوزستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: