محقق ایرانی دانشگاه "آریزونا" پیش‌بینی کرد؛

وقوع زمین‌لرزه عظیم طی ۳۰ سال آینده در کالیفرنیا

کدخبر: 2224799

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تکان‌های کوچک در امتداد بخش مرکزی گسل "سان آندریاس"(San Andreas Fault) که "زمین لرزه‌های آهسته" نامیده می‌شوند می‌توانند موجب زلزله‌های بزرگ‌تر شوند. زمین لرزه‌های آهسته معمولا توسط افراد مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

به گزارش ایسنا وبه نقل از تک‌تایمز، محققان به مکانیسم میان سنگ‌های گسل "سان آندریاس" که در کالیفرنیا قرار دارند، اشاره کردند. گاهی اوقات جمع شدن مواد زمین‌شناسی موجب افزایش فشار مایع می‌شود که این فشار سبب ایجاد گسل می‌شود. این چیزی است که سبب تکان‌های کوتاه می‌شود. گسل سن اندریاس در حاشیه شرقی اقیانوس آرام واقع است.

این تکان‌های گسل هر یک یا دو سال آغاز شده و چند ماه به طول می‌انجامند. "مصطفی خوشمنش"(Mostafa Khoshmanesh)، دستیار تحقیقی از "دانشگاه ایالتی آریزونا"(Arizona State University) و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: براساس مدل‌های مستقل زمان حال، 75 درصد احتمال دارد تا زلزله‌ای به بزرگی 7 ریشتر و یا بیشتر در 30 سال آینده در شمال و جنوب کالیفرنیا رخ دهد.

محققان کشف کردند که میزان تکان گسل سان آندریاس طی سال‌ها متغیر بوده است. چند سال بود که حرکتی در قسمت مرکزی گسل وجود نداشت در حالیکه سال‌های اخیر این گسل به اندازه 10 سانتی‌متر حرکت کرده است.

محققان با استفاده از داده‌های "رادار ماهواره‌ای مبتنی بر سنسورهای مصنوعی"(satellite-based synthetic aperture radar) این تکان‌ها را کشف کردند. همچنین محققان از داده‌های لرزه نگاری که قبلا مورد بررسی قرار گرفته‌اند، برای توسعه یک مدل ریاضی استفاده کردند.

دانشمندان با استفاده از این اطلاعات جدید در مورد گسل "سان آندریاس" می‌توانند از آن برای یادگیری بیشتر در مورد مکانیزم‌های رهاسازی زلزله استفاده کنند. این مدل جدید به دانشمندان کمک می‌کند که وقوع زمین لرزه بعدی در کالیفرنیا را پیش‌بینی کنند.

این مطالعه در مجله "Nature Geoscience" منتشر شد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: