استاندار تهران مطرح کرد؛

فرصت دو ماهه به مالک پلاسکو برای دریافت پروانه نوسازی

کدخبر: 2224800

استاندار تهران، گفت: بنیاد مستضعفان فرصت دارد طی دو ماه با رعایت مسائل فنی و ایمنی و با دستور شهرداری، کار گودبرداری ساختمان پلاسکو را آغاز و پروانه ساخت اخذ کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسین مقیمی در جلسه‌ای که به منظور رفع موانع اجرای نوسازی ساختمان پلاسکو برگزار شد با اشاره به علت تأخیر اجرای طرح بنیاد مستضعفان بر اساس تفاهم‌نامه با شهردار وقت گفت: شهرداری علت عدم دریافت مجوز برای بنیاد را میراث فرهنگی اعلام کرد، بر این اساس که باغ اکبر در محدوده آثار فرهنگی و تاریخی قرار دارد و امکان اخذ مجوز ساخت در این زمین وجود ندارد. میراث فرهنگی در خصوص باغ اکبر، حقوقی و قانونی نظر داده است و علاوه بر آن شهرداری هم بدون هماهنگی و تأیید میراث فرهنگی قادر به صدور پروانه نیست و بنیاد مستضعفان هم بدون پروانه امکان ساخت نداشت.

استاندار تهران با بیان اینکه استدلال همه دستگاه‌ها در این بخش استناد قانونی بوده است، تصریح کرد: در آخرین جلسه‌ای که اسفندماه سال گذشته با معاون سازمان میراث فرهنگی و معاون شهرسازی شهرداری و شهردار منطقه ۱۲ برگزار شد و در شورایی فنی موافقت شد هر آنچه در حادثه پلاسکو تخریب شده است، بازسازی شود و در خصوص ساختمان شمالی هم بر اساس نامه کسبه و اهالی ساختمان با مقاوم‌سازی به عهده کسبه موافقت شد تا با رأی اکثریت مالکان و ثبت در دفترخانه کار مقاوم‌سازی با طرح نظام مهندسی و تأیید شهرداری انجام شود.

وی تصریح کرد: برای ساخت ساختمان پلاسکو نیز مقرر شد با مجوز شهرداری بدون پرداخت عوارض اقدام خاک‌برداری از روز عید فطر امسال آغاز شود و پس از دو ماه با ارائه طرح از سوی بنیاد و موافقت شهرداری، ساختمان وارد فاز عملیاتی شده و تا عید فطر دو سال آینده به بهره برداری برسد.

مقیمی تأکید کرد: مسایل فنی ساخت ساختمان پلاسکو با شهرداری و نظام مهندسی است و ساختمان طبق ضوابط شهرداری ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه اموال و زندگی ۵۰۰ خانوار در حادثه پلاسکو دچار خسارت شده است، گفت: کسبه ساختمان حداکثر همکاری را داشتند و ما نیز تکالیفی به عهده داریم و وقتی جلسات رسیدگی به موانع ساخت ساختمان پلاسکو با حضور استاندار برگزار می‌شود به این معنا است که مسئولیت به عهده داریم و همه دستگاه‌های حاضر در جلسه برای انجام مصوبات تعهد دارند.

استاندار تهران افزود: بنیاد مستضعفان فرصت دارد طی دو ماه با رعایت مسائل فنی و ایمنی و با دستور شهرداری کار گودبرداری را آغاز و پروانه ساخت را اخذ کند و طرح خود را به تایید نظام مهندسی و شهرداری برساند.

مقیمی ادامه داد: این جلسه شاخه‌ای از شورای تأمین استان و با نظر دستگاه قضایی است و اگر بنیاد مستضعفان و هر سازمان دیگری به تعهدات خود در این خصوص متعهد نباشد، باید پاسخگو باشد.

حناچی: همه خود را در مقابل ساختمان پلاسکو مسئول می دانیم

پیروز حناچی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز در این جلسه گفت: حادثه ساختمان پلاسکو در همه ابعاد خود ایران را متألم کرد و استانداری، شهرداری، بنیاد مستضعفان و ذی‌نفعان خود را در مقابل آن مسئول می‌دانند. ساختمان پلاسکو در دهه ۴۰ در شرایطی ساخته شد که ضابطه‌ای برای ساختمان‌های بلندمرتبه وجود نداشت و موقعیت مکانی آن و اشتراک با خیابان پر رفت و آمد جمهوری آن را مکانی حساس قرار داده است و در ساخت و نوسازی ساختمان پلاسکو باید همه مقررات از جمله عقب‌نشینی‌ها رعایت شود.

معاون شهرداری تهران به موضوع دسترسی جنوبی ساختمان پلاسکو و ضرورت توجه به آن برای ساختمان جدید اشاره کرد و گفت: مقاوم‌سازی ساختمان شمالی نیز باید حقوقی و با نظر مشاور صاحب صلاحیت انجام شود تا مسئولیت آن مشخص باشد.

اعطا: شورای شهر هر اقدامی برای تسریع در اجرای این پروژه انجام می‌دهد

علی اعطا عضو دیگر شورای شهر تهران نیز که در این جلسه حضور داشت، گفت: ورود استاندار و مدیریت اختلافات موجب شده تا کار بازسازی ساختمان پلاسکو در اسرع وقت به نتیجه برسد. اگر مجوز ساخت از سوی بنیاد دریافت نشده است، مصوبه‌ای از کمیسیون ماده ۵ دریافت شود تا تراکم، طبقات و زیربنا مشخص شده و خاک‌برداری طبق این طرح اجرا شود.

این عضو شورای شهر تهران به موضوع معافیت دریافت عوارض از سوی شهرداری برای نوسازی پلاسکو اشاره کرد و افزود: این موضوع نیازمند نظر جمعی اعضای شورا است اما شورا هر اقدامی برای تسریع در اجرای این پروژه انجام می‌دهد و با نگاه مثبت وارد شده است.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: