باقی‌ماندن سامانه ناوبری ماهواره دانشگاه خواجه‌نصیر در فاز آزمایشگاهی!

کدخبر: 2224805

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به فعالیت دانشگاه در زمینه زیرسیستم‌های ماهواره‌ها گفت: پروژه "ستاره‌یاب نصیر" از جمله دستاوردهای دانشگاه در حوزه فضایی است که هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده و در مرحله توسعه فناوری و آزمایشگاهی باقی است.

جعفر روشنیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص فعالیت‌های فضایی این دانشگاه گفت: این دانشگاه در حوزه فعالیت‌های فضایی پروژه‌هایی دارد که بیشتر این پروژه‌ها مربوط به زیرسیستم‌های فضایی می‌شود.

وی با بیان اینکه این دانشگاه در حال حاضر در زمینه طراحی و ساخت ماهواره خاصی فعال نیست، ادامه داد: ولی در زمینه زیرسیستم‌های ماهواره‌ها از جمله سیستم‌های سنجش از دور، زیر سیستم‌های کنترل وضعیت و سازه فعال هستیم؛ ولی در پروژه ماهواره خاصی حضور نداریم و چنین پروژه‌ای به ما محول نشده است.

روشنیان پروژه "ستاره‌یاب نصیر" را از جمله دستاوردهای این دانشگاه در حوزه فضایی عنوان کرد و گفت‌: سامانه ستاره‌یاب نصیر یک سامانه ناوبری است که برای تعیین وضعیت ماهواره و ماهواره‌برها به کار گرفته می‌شود. این پروژه هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده و در مرحله توسعه فناوری و آزمایشگاهی باقی است.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به سایر فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: تقویت حوزه پژوهشی از جمله برنامه‌های ما در این حوزه به شمار می‌رود که شامل اقداماتی چون "توسعه مرکز رشد"، "شرکت‌های دانش‌بنیان" و "ثبت اختراعات" می‌شود.

وی ایجاد مرکز نوآوری در این دانشگاه را از جمله ساز و کارهایی در این زمینه دانست و اظهار کرد: در این راستا با قول مساعد معاون علمی و فناوری رییس جمهور قصد داریم دومین مرکز رشد و نوآوری دانشگاه صنعتی خواجه نصیر را راه‌اندازی کنیم.

به گفته این استاد دانشکده هوافضای دانشگاه خواجه نصیر، دومین مرکز نوآوری این دانشگاه در فضایی مجاور مرکز رشد و نوآوری فعلی ایجاد خواهد شد.

وی همچنین از حمایت‌های معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در توسعه فعالیت‌هایی مانند اینوکاپ مسابقات نوآوری در دانشگاه خواجه نصیر برای حمایت از فناوری‌ها خبر داد.

روشنیان در مورد بعضی طرح‌ها برای نزدیک شدن دانشگاه‌ها به صنایع از جمله طرح فرصت مطالعاتی اساتید دانشگاه در صنایع یادآور شد: این طرح در مجموع طرح بسیار خوبی است و بعضی اساتید علاقه‌مند هستند فرصت مطالعاتی خود را در صنعت بگذرانند؛ ولی چون طرح جدیدی است، هنوز به خوبی معرفی و مطرح نشده و به زودی و در آینده بیشتر از آن استقبال خواهد شد.

به گزارش ایسنا، اولین سامانه ستاره یاب ملی با نام "نصیر 1" به عنوان ابزار منظور ناوبری و کمک ناوبری برای تعیین موقعیت ماهواره‌ها در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی طراحی شد. سامانه ستاره‌یاب یکی از دقیق‌ترین ابزار ناوبری و کمک ناوبری برای تعیین موقعیت ماهواره‌ها است.

این سامانه بر روی ماهواره نصب می‌شود و قادر است که با تصویربرداری از ستاره‌ها و تطبیق اطلاعات آنها با حافظه پردازشگر خود وضعیت ماهواره را با دقت بالا محاسبه کند.

محققان این دانشگاه همچنین با حمایت ستاد توسعه هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در ادامه توسعه سامانه ناوبری نجومی "نصیر 1" موفق به توسعه عملکرد این سامانه شدند. در این پژوهش، همزمان با تعیین وضعیت سامانه هوایی، ستاره‌یاب نصیر 1 قادر خواهد بود تا تعیین موقعیت را با دقت مناسبی انجام دهد. از مهمترین مزایای این سامانه جایگزینی سیستم موقعیت‌یابی جهانی به صورت غیر فعال است، همچنین تعیین موقعیت در ادامه تعیین وضعیت با استفاده از اطلاعات زمان و شیب افق محلی، دقیق‌ترین سامانه‌ تعیین وضعیت ماهواره‌ها و ماهواره‌برها (دقتی بهتر از 30 ثانیه قوسی در هر سه کانال)، تعیین موقعیت با دقتی بهتر از دو متر در شرایط مشاهده سرسو (azimuth)، جایگزینی غیرفعال برای سامانه موقعیت‌یاب جهانی GPS، بدون تاثیر از اختلالات خارجی از دیگر مزیت‌های ذکر شده برای این سامانه است.

همچنین، ابزار کمک ناوبری برای اصلاح اطلاعات وضعیت سیستم ناوبری اینرسی بر روی ماهواره‌ها، تعیین وضعیت ماهواره یا ماهواره‌بر در حالت گمشده در فضا، امکان تعیین وضعیت و موقعیت در زمان کوتاه (بهتر از دو هرتز)، وزن کم، توان مصرفی پایین و قابلیت مجتمع شدن با سایر سیستم‌های ناوبری و تصویربرداری در طول موج مادون قرمز به منظور عملکرد در روز و شب از دیگر مزایای این طرح است.

بهره‌برداران بالقوه این طرح نیز شامل سازمان صنایع هوایی کشور، پروژه جنگنده به منظور جایگزینی GPS، سازمان صنایع دفاع (ساصد) به منظور تعیین موقعیت و شمال‌یابی بر روی زمین و توپخانه‌های ارتش، سازمان صنایع هوافضا به منظور تعیین موقعیت و شمال‌یابی موشکی و بالستیک، نیروی دریایی ارتش و سپاه به منظور موقعیت‌یابی ناوهای جنگنده و تمام ارگان‌های نیازمند به موقعیت‌یابی که در حال حاضر از اطلاعات GPS استفاده می‌کنند، می‌شود.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: