در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اعمال سوابق پرورشی و تحصیلی در کنکور مغفول مانده است/ خانواده‌ها در برابر هدایت تحصیلی مقاومت می‌کنند

کدخبر: 2224807

معاون مدیرکل مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش گفت: تمرکز بر سوابق تحصیلی و مقاومت خانواده‌ها در برابر هدایت تحصیلی به انتخاب رشته مناسب لطمه می‌زند.

محمد مصطفوی معاون مدیرکل مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ درباره روند انتخاب رشته دانش آموزان و گرایش کم نسبت به رشته های ریاضی و انسانی بیان کرد: در روند انتخاب رشته دانش آموزان علاقه و توانمندی دانش آموزان را در نظر می گیریم و انتخاب بر این مبنا انتخابی درست است، اما باید التهاب جامعه نسبت به یک رشته خاص را فراموش نکنیم.

وی افزود: طبیعی است که در رشته های تجربی در حال حاضر شرایط شغلی بهتری و فراوانی بیشتری از نظر جامعه حاکم است هرچند که این تصور درستی نیست و تا زمانی که فردی در یک زمینه فعال نباشد به نتیجه مطلوب نمی رسد.

سیاست وزرات علوم به روند هدایت تحصیلی لطمه می زند

معاون مدیرکل مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سیاست وزارت علوم و نتیجه محور بودن به روند هدایت تحصیلی لطمه می زند، گفت: وزارت علوم پذیرش دانشجو را صرفا مبتنی بر اطلاعات دانشی انجام می دهد بنابراین به سایر عوامل هدایت تحصیلی مانند علاقه و توانمندی توجه نمی شود.

مصطفوی ادامه داد: فرایند هدایت تحصیلی امری تدریجی است و در حال تبیین آن برای خانواده و دانش آموزان هستیم در همین راستا کتاب هایی در مدارس برای آشنایی با هدایت تحصیلی برای سه میلیون دانش آموزان توزیع شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این کتاب ها به دست خانواده نمی رسد، بیان کرد: ۲۶۰ هزار جلد کتاب برای هدایت تحصیلی چاپ شده است، اما مدارس آن را تهیه نکردند بنابراین به دست خانواده ها نرسیده است.

معاون مدیرکل مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در روند انتخاب رشته خانواده همچنان سبک ۳۵ سال گذشته و انتخاب مبتنی بر استعداد تحصیلی دنبال می کنند و در مقابل برنامه های جدید مقاومت نشان می دهند در حالی که باید روند هدایت تحصیلی بین مشاور، والدین و دانش آموزان تعریفی مشترک داشته باشد.

مقاومت برای ورود به رشته های مهارتی

مصطفوی اظهار کرد: اکنون بیشترین مقاومت برای ورود به رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش است و این برداشت اشتباه وجود دارد که برای دانش آموزان ضعیف چنین رشته هایی تعریف شده اند.

وی بیان کرد: اگر دانشگاه های ما تمام مولفه ها را در پذیرش دانشجو به کار بگیرند و صرفا عملکرد تحصیلی ملاک نباشد این نگرش از جامعه حذف می شود.

معاون مدیرکل مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: چند سال پیش پیشنهاد کنکور مبتی بر مولفه ها و سوابق پرورشی و تحصیلی مطرح شد، اما اجرایی نشد و همچنان نیازمند جلسات بیشتری برای اجرایی شدن است.

آمایش شغلی و سرزمینی در کشور نداریم

مصطفوی بیان کرد: متاسفانه در کشور آمایش شغلی و تحصیلی نداریم و دانشگاه ها براساس نیروی انسانی و فضای آموزشی جذب دانشجو دارند در حالی که رشته های دانشگاهی باید براساس نیاز شغلی جذب داشته باشند و افراد را به سمت رشته هایی برای رفع نیاز سوق دهند همانطور که اکنون در کشور آلمان ۲۰ درصد فارغ التحصیلان به دانشگاه راه می یابند و عنوان هم براساس نیاز شغلی است.

وی تصریح کرد: چنانچه نیاز شغلی در پذیرش دانشجو مورد توجه باشد روند هدایت تحصیلی با دقت بهتری دنبال خواهد شد البته این نقد به آموزش و پرورش وارد است که باید نگاه ویژه تری به موضوع هدایت تحصیلی داشته باشیم.

معاون مدیرکل مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: برای اجرای هدایت تحصیلی باید در هر پایه تحصیلی کتاب مجزا برای هدایت تحصیلی وجود داشته باشد تا مقاومت خانواده ها را در برابر هدایت تحصیلی کم کند؛ هرچند این موضوع مطرح شده، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: