دریادار خانزادی در گفتگو با فارس:

خارک با «قلب ایرانی» به خلیج عدن رفت/ گزینه اصلی نداجا برای اعزام به اقیانس اطلس

کدخبر: 2224888

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ناو خارک در داخل بازسازی و قلب این مجموعه توسط متخصصین ایرانی نو شد که وضعیت بهتری نسبت به سال‌های گذشته دارد.

امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفت وگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، با اشاره به عملیاتی شدن ناو بالگردبر خارک، گفت: ناو خارک به نوعی بزرگترین ناو پشتیبانی غرب آسیا به شمار می رود که طی سال های گذشته برای تعمیرات اساسی از چرخه ماموریت خارج شده بود.

وی افزود: در این تعمیرات سیستم رانش و قسمت های زیرآبی آن در داک خشک قرار گرفت و همه آنها توسط متخصصین داخلی تعمیر و نوسازی شد.

ناو لجستیک خارک

خانزادی گفت: فرایند تعمیر رانش این شناور به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت زیرا خارک تنها شناور سامانه بخار است و فناوری پیچیده و ارزشمندی دارد که صنایع داخلی ما به آن دست یافته اند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: در این پروژه، دیگ بخار شناور و اجزای مرتبط با آن تعویض و به طور کامل نو شده است و شناور خارک بعد از چند مرحله آزمایش ساحلی و دریایی، به همراه ناوگروه 54 عازم خلیج عدن شد.

خانزادی ادامه داد: خارک یک شناور بزرگ، پایدار و مناسب برای ماموریت های دوردست در نیروی دریایی ارتش است و قطعا اگر ماموریت اقیانوس اطلس در دستور کار قرار گیرد یکی از گزینه های اصلی ما اعزام ناو خارک است.

وی افزود: تعمیرات ناو خارک پیشگیرانه نبود و تعمیرات اساسی روی آن صورت گرفت و به دلیل اینکه فناوری این ناو در اختیار کشور سازنده یعنی انگلیس بود و آنها هیچ امکاناتی را در اختیار ما قرار نمی دادند، صنایع داخلی و متخصصین نیروی دریایی ما به خوبی توانستند سیستم رانش بخار این شناور را تعمیر و نوسازی کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: ناو خارک در داخل بازسازی و قلب این مجموعه توسط متخصصین داخلی نو شد که وضعیت بهتری نسبت به سال های گذشته دارد.

به گزارش فارس، ناو خارک با 33هزار تُن وزن، بزرگترین ناو لجستیک غرب آسیا محسوب می شود که بیش از 5 سال از شروع تعمیرات اساسی آن می گذرد.

این ناو که توانایی حمل بالگرد را نیز دارد، با طول 207 متر، عرض 26.5 متر و سرعت 39.8 کیلومتر بر ساعت (تا قبل از تعویض سیستم رانش)، 8 مرتبه در ماموریت های آبهای آزاد به همراه ناوگروه های 3،7،9،12،18،22،24 و 27 حاضر بوده و آخرین ماموریت آن نیز در تاریخ 28 مرداد 92 بود که در میانه ماموریت ناوگروه بیست و هفتم، جای خود را به ناو لجستیک لارک داد.

بزرگترین ناو منطقه غرب آسیا که تجهیزاتی نظیر یک قبضه توپ 76م.م، 4قبضه توپ 23م.م دو لول، 2قبضه توپ 20 م.م تک لول و 4 قبضه تیربار 12.7 م.م را برروی خود دارد، در سال 1356 (1977 میلادی) در انگلستان ساخته و 7 سال بعد به ایران تحویل داده شد.

البته ایران 2 فروند از این ناو را سفارش داده بود که به دلیل وقوع انقلاب اسلامی، انگلستان از تحویل ناو دوم خودداری کرد.

پهلوگیری در یکی از بنادر خارجی همراه با ناوشکن نقدی در قالب ناوگروه هجدهم (دومین عبور از کانال سوئز و ورود به مدیترانه)/ بهمن 90

«خارک» به عنوان مهمترین ناو لجستیک در نیروی دریایی، علاوه بر 2 مرتبه حضور در دریای مدیترانه که با عبور از کانال سوئز همراه بود، در تنها ماموریت ناوگروه های نداجا در اقیانوس آرام نیز حضور داشت.

عبور از کانال سوئز برای اولین بار همراه با ناوشکن الوند در قالب ناوگروه دوازدهم/ بهمن 89

ابن ناو مجهز به پیشرفته ترین سامانه های ناوبری و قابلیت حمل بالگردهای SH-3D یکی از کاندیداهای اصلی حضور در ماموریت اقیانوس اطلس است.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: