هشدار عفو بین‌الملل درباره ممانعت از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به میلیون‌ها یمنی

کدخبر: 2225604

عفو بین‌الملل هشدار داد، طرفین درگیر در یمن در حال مانع‌تراشی برای ارسال کمک‌های حیاتی به بندر الحدیده در یمن هستند که جان میلیون‌ها تن را در این بحران انسانی وخیم جهان به خطر می‌اندازد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، عفو بین‌الملل در گزارشی تحت عنوان "خفگی" از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است تا "تحریم‌ها هدفمند" علیه مسببان کارشکنی در ارسال کمک‌های انسانی و نقض قوانین بین‌المللی اعمال کنند.

عربستان و امارات هفته گذشته عملیاتی را برای اشغال بند الحدیده یمن آغاز کرده‌اند که شریان اصلی امداد رسانی به مناطق مرکزی و شمالی این کشور فقیر محسوب می‌شود.

این سازمان همچنین حوثی‌ها را به استفاده از "روندهای بروکراتیک گسترده و عامدانه که فعالیت نیروهای امدادی را دشوار کرده و موجب تاخیر در ارسال کمک‌ها به سراسر یمن می‌شود"، متهم کرد. عفو بین‌الملل در این گزارش با استناد به اظهارات امدادگران گفته است حوثی‌ها در فرایند تحویل کمک‌ها اعمال نظر می‌کنند.

در گزارش مذکور همچنین ائتلاف تحت امر عربستان به بازرسی مفرط کمک‌ها و تحمیل محدودیت‌هایی برای ارسال محموله‌های ضروری مثل غذا، سوخت و کمک‌های پزشکی به یمن متهم شدند. لین معلوف، مدیر تحقیقات خاورمیانه در عفو بین‌الملل می‌گوید: محدودیت‌های غیر قانونی ائتلاف تحت امر عربستان سعودی روی واردات به علاوه مداخله آسیب‌زننده حوثی‌ها در توزیع کمک‌ها، مانع از رسیدن کمک‌های حیاتی به یمنی‌هایی می‌شود که شدیدا نیازمند هستند.

عفو بین‌الملل همچنین از طرفین خواست تا اجازه دسترسی "فوری و بدون محدودیت" کمک‌های انسان‌دوستانه آژانس‌های سازمان ملل و سازمان‌های بشردوستانه به یمن را صادر کنند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: