پژوهش های کاربردی و بنیادی شناختی معرفی می شوند

کدخبر: 2226503

علوم شناختی حوزه‌ای تاثیرگذار اما کمتر شناخته شده در کشور است ستاد توسعه علوم و فناوری‎‌های شناختی معاونت علمی برای ترویج و گسترش آن در کشور اقدام به انتشار کتابی کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه فناوری های شناختی و تاثیری که کارکردهای شناختی انسان می گذارد بر هیچ کس پوشیده نیست بنابراین معرفی فعالیت هایی که در کشور در این حوزه انجام شده است می تواند گامی برای گسترش این فعالیت های در سطح جامعه باشد تا همه مردم با علوم شناختی بیش از گذشته آشنا شوند.

از این رو ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی در اقدامی انتشار به کتابی کرده است که در آن به فعالیت ها و اقدامات ستاد برای توسعه و گسترش حوزه های علوم شناختی در کشور اشاره شده است.

این کتاب در قالب مجموعه ای سیصد صفحه ای به معرفی پژوهش های کاربردی و بنیادی شناختی مبتنی بر نگاشت مغز، پژوهش در حوزه های بالینی و علوم اعصاب شناختی، فناوری های شناختی برای ارزیابی و بازتوانی شناختی، توسعه فناوری های شناختی برای ارتباط مغز و ماشین و مغز با مغز و نیز مدل سازی شناختی به عنوان اولویت ویژه فراخوان های طرح های پژوهشی پرداخته است.

همچنین در بخش دیگری از این کتاب از طرح های پژوهشی در حوزه علوم شناختی که با حمایت ستاد انجام شده یا در حال انجام هستند، یاد شده است که می توان به تصویب ۴۶ طرح پژوهشی و توسعه فناوری های شناختی، ده طرح در حال اجرا در بخش کارگروه کاشتنی های مغزی و اتمام ۹ طرح پژوهشی و توسعه فناوری و مطالعاتی از جمله اقدامات حمایتی ستاد از طرح های پژوهشی اشاره کرد.

بخش دیگر به حمایت از تعاملات بین المللی و همکاری با سایر محققان اختصاص دارد چرا که این فعالیت ها مسیری برای توسعه و ارتقاء این حوزه محسوب می شود. توسعه همکاری های بین المللی، ایجاد فرهنگ بین رشته ای، آشنایی با تحقیقات مرز دانش و کاربردی، راه اندازی آزمایشگاه های مشترک، بررسی فرصت های تبادل و اعزام دانشجو و استاد و ارائه فرصت های مطالعاتی و نیز طراحی زیر ساخت ها و ملزومات همکاری در برنامه ریزی های ستاد مورد توجه و پیگیری جدی قرار گرفته است و در این راستا همکاری با کشورهای برزیل، چین ، هند و سوئیس به منظور انتقال یافته های علمی و تحقیقاتی در حوزه های علوم شناختی افزایش یافته است.

تامین نیروی انسانی، حمایت از اعطای کمک هزینه به دانشجویان دوره دکتری، حمایت از اعطای فرصت های مطالعاتی به دانشجویان دوره های دکتری و دستیاران جوان و نیز پشتیبانی نسبت به جذب هیات علمی از میان فارغ التحصیلان داخل و خارج از کشور نیز برخی از حمایت های دیگر ستاد است.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: