گزارش فارس از بازار عمده فروشانی که خرده فروشی می‌کنند

قیمت کالاهای اساسی افزایش زیادی نداشت/ فشار هزینه‌های جانبی سفره خانوار را کوچک‌تر کرد

کدخبر: 2226575

گزارش‌های میدانی از بازار نشان می‌دهد، با وجود آن که قیمت کالاهای اساسی افزایش چندانی نداشته، اما قدرت خرید مردم به دلیل افزایش هزینه‌های جانبی از جمله اجاره بها، درمان و سایر نیازهای ضروری کاهش یافته و سفره خانوار آب رفته است.

خبرگزاری فارس - گروه اقتصادی - فاطمه بیات ، تا چشم کار می کند بازار عمده فروشان کالاهای اساسی (مولوی) خالی از مشتری است. رهگذرانی که تنها مشغول قیمت گرفتن انواع مایحتاج زندگی شان از حبوبات گرفته تا برنج، روغن و گوشت و مرغ هستند. برچسب های قیمت را که نگاه می کنی، نسبت به یکی دو ماه گذشته تفاوت چندانی نکرده است، اما کسی رغبت و قدرتی برای خرید ندارد.

خانمی میانسال که خود را سرپرست خانوار معرفی می کند، در مورد وضعیت خرید ماهانه خود، می گوید: با آنکه از صبح تا شب به عنوان آشپز در دو رستوران کار می کنم، درآمد ماهیانه من فقط 2 میلیون تومان است که 700 هزار تومان آن را باید اجاره بدهم و بقیه مایحتاج خواروبار را به سختی می خرم. پیشتر از این برنج برای خانه را 20 کیلویی تهیه می کردم، اما اکنون مجبورم پنج کیلو پنج کیلو بخرم. در مورد حبوبات هم وضعیت همین طور است، حبوبات بسته بندی فروشگاه ها که اصلاً مقرون به صرفه نیست و ترجیح می دهم چند ساعت وقت صرف کنم، تا به بازار مولوی آمده و با قیمت پایین تر آن را تهیه کنم.

مدت هاست با خرید گوشت خداحافظی کرده ایم

پیرمردی بازنشسته که همچنان مشغول قیمت گرفتن از کسبه است نیز تنها در پاسخ ما سری تکان می دهد و می گوید: چه بگویم! خودتان سرتان توی حساب و کتاب است. 30 سال کار کرده ام و حقوق بازنشستگی ام یک و نیم میلیون تومان است، مدتهاست که با خرید گوشت خداحافظی کرده ایم و همان مرغ، برنج و حبوبات را هم با حجم کم خرید می کنم، ماهی یکبار با اتوبوس از وسط شهر به اینجا می آیم و پس از کلی بالا و پایین کردن، از هر چیز نیم کیلو نیم کیلو خرید می کنم و می برم.

زوج جوانی که به تازگی تشکیل زندگی داده اند، نیز دل پردردی از هزینه های تأمین کالاهای اساسی دارند، مرد می گوید: آنقدر سر جمع تهیه خواروبار، برنج، گوشت و مرغ برای ما سنگین است که به ناچار خیلی از آنها را حذف کرده ایم و ترجیح می دهیم، بسیاری از وعده های غذایی را در خانه پدری مان بگذرانیم. جالب تر اینکه سویا را جایگزین گوشت کرده ایم و به خانم گفته ام اغلب خور شت ها را با مرغ تهیه کند، اما نمی توان روغن و برنج و حبوبات نخرید. شما حساب کنید یک کیلوگرم لوبیاچیتی 10 هزار تومان است که تنها برای دو بار قابل مصرف است، حال حساب کنید که یک خانوار چهارنفره با حقوق یک و نیم میلیون تومان چه می کند؟

این حرف ها تنها گوشه ای از درددل های مشتریانی است که تنها چشم به برچسب های قیمت دوخته اند و چرتکه می اندازند تا چگونه سر و ته خرج ماهانه را به هم بدوزند.

کرکره مغازه را پایین بکشم و در خانه بمانم سود کرده ام

مغازه داران نیز دل پردردی از وضعیت دارند، یکی از کسبه قدیمی بازار مولوی که به صورت عمده انواع حبوبات را می فروشد، می گوید: کار به جایی رسیده است که مجبورم هر حبوبه ای را نیم کیلو نیم کیلو خرده فروشی کنم، چرا که خبری از مشتری نیست. از یک طرف فشار بیمه و مالیات داریم، از طرف دیگر امروز جنس را می فروشم و باید بروم 30 درصد گرانتر تهیه کنم، یعنی اگر در خانه بنشینم و در مغازه ام را ببندم، انگار سود کرده ام، اما چه کنم که به کار عادت دارم.

م. محمدی یکی از عمده فروشان برنج نیز می گوید: قبلا منهای مغازه داران، خانواده ها برنج سالیانه خود را صد کیلو صد کیلو از ما می خریدند، اما حالا نهایتا بیست کیلو. اگر قبلا 20 درصد سود می کردیم، حالا به 10 درصد راضی شده ایم، تا حدامکان بتوانیم قیمت ها را افزایش ندهیم و مردم قدرت خرید داشته باشند، اما باز هم فروش مان کم شده است.

به گزارش خبرنگار فارس، هر کیلوگرم برنج ایرانی در بازار بین 7 تا 13 هزار تومان قیمت خورده است، به طوری که هر کیلوگرم برنج درجه 2 هاشمی گیلان 7 هزار تومان، درجه یک هاشمی گیلان 10 هزار و 500 تومان، برنج دم سیاه آستانه هر کیلو 9 هزار و 500 تومان، برنج مروارید گیلان هر کیلو 8 هزار و 500 و برنج هاشمی ارگانیک هر کیلو 13 هزار و 500 تومان به فروش می رسد. این در حالی است که قیمت هر کیلوگرم برنج وارداتی بین 5 تا 6 هزار تومان است.

در فروشگاه های زنجیره ای نیز هر کیسه پنج کیلوگرمی برنج ایرانی از نوع هاشمی 65 هزار تومان، کیسه 10 کیلوگرمی برنج دم سیاه اعلاء 130 هزار تومان قیمت خورده است.

جالب آنجاست که قیمت حبوبات نیز نسبت به یکی دو ماه اخیر تغییری نداشته و هر کیلوگرم لوبیا قرمز ایرانی بین 7 تا 8 هزار تومان، هر کیلوگرم عدس درجه یک کانادایی 5 هزار و 500 تا 6 هزار تومان، عدس ایرانی 6 تا 7 هزار تومان، لوبیا چیتی 10 تا 11 هزار تومان، لپه 7 تا 8 هزار تومان قیمت خورده است.

هر بسته 900 گرمی لوبیا قرمز در فروشگاه زنجیره ای 10 هزار تومان، هر بسته عدس 900 گرمی 10 هزار تومان، لپه 12 هزار و 500 تومان و لوبیا چیتی 13 هزار تومان به فروش می رسد .

همچنین هر بطری روغن 900 گرمی مایع 5 هزار و 250 تومان، روغن نباتی 2.5 کیلوگرمی 18 هزار تومان و روغن نباتی 4.5 کیلوگرمی 25 هزار تومان به فروش می رسد.

قیمت گوشت قرمز نیز بسته به نوع بسته بندی و منطقه عرضه متفاوت است.

هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی تنظیم بازار در سازمان میادین و فروشگاه های زنجیره ای 34 هزار تومان است که معمولا در بسته بندی 2 کیلوگرمی در قالب گوشت ران یا سردست هر کیلوگرم 43 هزار تومان به فروش می رسد.

هر کیلوگرم گوشت گوساله وارداتی منجمد 29 هزار تومان، گوشت تازه گوساله 42 هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در مغازه های سطح شهر 38 تا 42 هزار تومان قیمت خورده است که بسته به منطقه، قیمت گردران بین 7 تا 10 هزار تومان بالاتر از این رقم یعنی بین 48 تا 55 هزار تومان به فروش می رسد.

مرغ قطعه بندی شده تازه نیز در فروشگاه های زنجیره ای هر 900 گرم ران 11 هزار و 500 تومان و هر 900 گرم سینه بدون پوست 12 هزار تومان به فروش می رسد، اما قیمت مرغ تازه کامل در مغازه های سطح شهر هر کیلوگرم 6 هزار و 800 تا 7 هزار و 200 تومان است.

قیمت هر شانه 30 عددی تخم مرغ در مغازه های سطح شهر به طور میانگین 16 تا 20 هزار تومان بسته به منطقه شهر به فروش می رسد که این رقم در بازار مولوی 16 هزار تومان قیمت خورده است.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: