۵ نکته درباره اعلام لیست دریافت کنندگان ارز دولتی

هرج و مرج در تجارت خارجی

کدخبر: 2229702

 انتشار فهرست واردکنندگان کالا با ارز ۴۲۰۰تومانی نکته جدید دیگری را نیز برای همه روشن کرد و آن هرج و مرج در تجارت خارجی است. اینکه شرکت خودروسازی چای وارد می‌کند و شرکت دانش‌بنیان به توزیع کالای قاچاق مشغول است واقعیتی تلخ است که باید به چهره مسوولان وزارت صنعت، معدن تجارت و اتاق بازرگانی عرق شرم بنشاند. امید است نهضت شروع شده در ادامه به اصلاح این ناهنجاری‌ها نیز منجر شود.

دکتر سیدامیر سیاح: درباره شفافیت در واردات بازار با ارز 4200تومانی در روزهای اخیر و اعلام اسامی شرکت‌هایی که ارز 4200تومانی برای واردات کالا دریافت کرده‌اند، تذکر چند نکته ضرورت دارد.

1 - هدف اصلی از شفافیت مچ گیری یا بردن آبروی دیگران یا انتقام‌گیری از مفسدان نیست هدف اصلی از شفافیت پیشگیری از فساد است. در همین دو ماه اخیر اگر دولت قبل از تخصیص و پرداخت ارز 4200تومانی اعلام می‌کرد که اسامی دریافت‌کنندگان را منتشر خواهد کرد؛ چه بسا بسیاری از رانت‌خواران جلو نمی‌آمدند و فسادی اتفاق نمی‌افتاد. شفافیت باید مفسدان بالقوه را قبل از قانون‌شکنی بترساند نه اینکه آنها را از اینکه فساد اتفاق بیفتد بترساند!

2- انتشار اسامی شرکت‌های دریافت‌کننده ارز 4200تومانی با ابتکار وزیر جوان ارتباطات شروع شد، ضمن تقدیر از اقدام بجای آقای آذری جهرمی باید یادآوری کرد این اقدام باید فراگیر و بدون استثنا انجام شود. در جریان انتشار فهرست واردکنندگان گوشی همراه یک شرکت زیر مجموعه سازمان تأمین اجتماعی- ان‌شاالله سهواً از قلم افتاده بود که خوشبختانه وزیر محترم اصلاح و جبران کردند.

3- انتشار فهرست واردکنندگان کالا با ارز 4200تومانی و حمایت تحسین‌برانگیز رییس‌جمهوری محترم از این اقدام در جریان سخنرانی تاریخی ششم تیرماه چنان موجی ایجاد کرده است که هیچ مسوولی، هر قدر هم پرنفوذ باشد نمی‌تواند در برابر آن مقاومت کند. وزیر صنعت روز شنبه با بهانه ضرر داشتن این کار برای بخش خصوصی با انتشار فهرست‌گیرندگان ارز 4200تومانی برای واردات مخالفت کرده بود اما بر اثر فشار شدید فضای مجازی و رسانه‌ها چند ساعت نتوانست مقاومت کند و در عمل حرفش را پس گرفت.

4- در این میان البته هنوز وزارت بهداشت در برابر درخواست انتشار فهرست شرکت‌های واردکننده دارو با ارز 4200تومانی مقاومت می‌کند و اعلام کرده این فهرست را فقط به داروخانه‌ها می‌دهد ولی این مقاومت در برابر شفافیت و خواست مردم و دستور رییس‌جمهوری نیز قطعاً خواهد شکست. انتشار فهرست واردکنندگان کالا با ارز 4200تومانی نکته جدید دیگری را نیز برای همه روشن کرد و آن هرج و مرج در تجارت خارجی است. اینکه شرکت خودروسازی چای وارد می‌کند و شرکت دانش‌بنیان به توزیع کالای قاچاق مشغول است واقعیتی تلخ است که باید به چهره مسوولان وزارت صنعت، معدن تجارت و اتاق بازرگانی عرق شرم بنشاند. امید است نهضت شروع شده در ادامه به اصلاح این ناهنجاری‌ها نیز منجر شود.

5- و اما مهم‌ترین نکته درباره این ماجرا متوقف نشدن ماجرا و ورود دادستانی به این ضیافت‌های آشکار است؛ در شرایطی که دشمن بیرحم و بدذاتی مثل ترامپ تلاش خود را برای به زانو درآوردن ایران و براندازی جمهوری اسلامی به‌کار می‌بندد هم اقدام دولت برای اینطور حراج ارز محدود کشور و هم سوءاستفاده شرکت‌های موجود در این فهرست‌ها از رها بودن و فقدان نظام دولت قابل بخشش نیست و به تعبیری خیانت است. اگر در جنگ اقتصادی هستیم، پرداخت بی‌حساب ارز برای واردات کالاهای غیر ضروری و نیز سوءاستفاده از غفلت و بی‌عملی دولت هر دو کمک به دشمن و خیانت اقتصادی است. از دادستانی انتظار می‌رود به این ماجرا ورود کند تا در آستانه نبرد اراده‌ها علامت روشنی از جدیت و صلابت ما به داخل و نیز به دشمن ارسال شود.

منبع:‌صبح نو

ارسال نظر: