تحلیل فواد ایزدی از مذاکرات برجام اروپایی؛

بسته پیشنهادی اروپا حداقل خواسته‌های ایران را هم تامین نکرد/ هدف اروپا اتلاف وقت با ادامه محدودیت‌های ایران است

کدخبر: 2230421

کارشناس مسائل آمریکا گفت:بسته پیشنهادی اروپا حتی حداقل خواسته‌های ایران را هم تامین نکرده است.

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا، درباره محورهای موجود در بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام اظهار کرد: صحبت های آقای روحانی در مورد تامین نشدن انتظارات ایران در بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا کاملا صحیح است. بسته ی پیشنهادی حداقل خواسته های ما را هم تامین نکرده است.

وی افزود: زمانی که اروپایی ها می گویند ما پایبند به برجام هستیم، اینگونه باید حرف آنها ترجمه شود که ایران باید محدودیت های هسته ای خود را ادامه دهد، اما زمانی که بحث از خروج آمریکا و اقدامات آنها در قبال این مسئله می شود، سکوت می کنند.

کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: دو ماه از نقض برجام توسط آمریکا گذشته است و اروپایی ها هیچ گونه اقدام عملی انجام نداده اند و با توجه به بسته ای که ارائه کردند به نظر می رسد هدف آنها اتلاف وقت، معطل کردن ایران و ادامه محدودیت های ماست.

ایزدی با اشاره به اینکه متن بیانیه اخیر مشکلات زیادی دارد ادامه داد: در بند یک آمده، طرفین از تداوم اجرای توافق هسته ای و ادامه دادن آن اطمینان می دهند. آنها در این بند نسبت به خروج آمریکا از برجام و نقض تعهدات این کشور فقط به اعتراض به اقدام آمریکا بسنده کرده اند. بند یک به این شکل قطعا به نفع منافع ملی ما نیست و آن را تامین نمی کند.

وی افزود: در بند چهار آمده، طرفین توافق بار دیگر به تعهد خود به اجرای برجام تاکید می کنند. این در حالی است که تعهد ایران به برجام بارها از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی تائید شده است ولی آمریکا به عنوان یکی از طرفین، تعهدات خود را نقض کرده که نسبت به آن هیچ واکنشی صورت نگرفته است.

کارشناس مسائل آمریکا اظهار کرد:بند 6 بندی عجیب است، این بند بر حسن نیت شرکت های اروپایی فعال در ایران تاکید می کند. در صورتی که ما شاهد هستیم در چند ماه اخیر تعدادی از این شرکت ها یا از ایران خارج شده اند یا قصد خروج از آن را دارند.

وی افزود: بند شش به نفع ایران و برخی از شرکت های خصوصی آن نیست. چون بسیاری از شرکت های فعال اروپایی در ایران با شرکت های خصوصی ما در ارتباط و فعالیت هستند. این بند ممکن است در آینده بهانه ای در دست شرکت های اروپایی برای نقض تعهدات خود در کشور شود.

کارشناس مسائل آمریکا در پایان با اشاره به اینکه در این بیانیه هیچ بازه زمانی مشخصی ذکر نشده است. معلوم نیست ایران باید تا کی شاهد نقض فاحش برجام و منافع خود باشد. در این صورت ایران از تمامی حقوق خود در برجام بی بهره خواهد ماند، خاطر نشان کرد: در بخش آخر بسته پیشنهادی به واگذاری مدیریت تاسیسات هسته ای اراک به انگلستان اشاره شده است. با توجه به سابقه استعماری انگلستان در ایران این بند جای بحث و سوال جدی دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: