درماندگی اصلاح‌طلبان مدعی در اداره حزب

اختلافات درون حزبی یا کودتا؟

کدخبر: 2230771

ماجراهای حزب مهدی کروبی و اختلافات آن در هفته‌های اخیر خبرساز بوده است بعد از آنکه در کنگره این حزب درگیری فیزیک رخ داد . الیاس حضرتی روز جمعه در حاشیه مراسم ختم پدر مصطفی تاج زاده، در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری جلسه شورای مرکزی حزب اعتماد ملی  اعلام کرد که از سوی اعضای این شورا به‌عنوان قائم‌مقام جدید حزب اعتماد ملی انتخاب شده است. همین حرف کافی بود تا صدای معترضین به انتخابات حزب بلند شود و لب به سخن بگشایند.

نسیم انلاین:‌ دفتر حجت‌الاسلام رسول منتجب نیا در بیانیه‌ای جلسه شورای مرکزی حزب اعتماد ملی را غیرقانونی و انتخاب الیاس حضرتی به عنوان قائم مقام را کودتا نامید.

در بخش هایی از این بیانیه آمده است که"از تعداد 61 نفر اعضاء اصلی و علی البدل شورای مرکزی زمان رأی‌گیری فقط تعداد 25 نفر صاحب رأی حضور داشتند که جلسه رسمی نبوده و مصوّب آن فاقد اعتبار است، ضمن آنکه به دلایل متعدد آن جلسه غیر‌قانونی و کودتاگونه بوده و نمی‌توان آن را جلسه حزبی نام گذاشت و لذا 36 نفر از اعضاء اکثراً تعمّداً شرکت نکردند چون آن را غیرقانونی می‌دانستند."

ماجراهای حزب مهدی کروبی و اختلافات آن در هفته‌های اخیر خبرساز بوده است بعد از آنکه در کنگره این حزب درگیری فیزیک رخ داد . الیاس حضرتی روز جمعه در حاشیه مراسم ختم پدر مصطفی تاج زاده، در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری جلسه شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اعلام کرد که از سوی اعضای این شورا به‌عنوان قائم‌مقام جدید حزب اعتماد ملی انتخاب شده است. همین حرف کافی بود تا صدای معترضین به انتخابات حزب بلند شود و لب به سخن بگشایند.

قربانعلی قائمی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگویی با تسنیم، عنوان داشت که جلسه اخیر شورای مرکزی فاقد مشروعیت بوده، و در ادامه اذعان داشت که "آنچه در اعتماد ملی اتفاق افتاده یک گسست است که بخشی از آن به‌دلیل نبود دبیرکل اجتناب‌ناپذیر است و بخشی به‌خاطر نابسامانی است که برخی که در حزب هیچ جایگاهی ندارند، به خودشان حق می‌دهند نقش‌آفرینی کنند

وی در ادامه به نحوه حضور اعضا در شورای مرکزی انتقاد کرد و گفت "نباید یک عده را که حضورشان در شورای مرکزی به یک بار و دوبار می‌رسد با خواهش و التماس وارد جلسات کرده و برای افراد فعال حزب تعیین تکلیف صورت گیرد".

در روز های پس از انتخابات ۸۴ که مهدی کروبی به دلیل حمایت نشدن از طرف مجمع روحانیون در انتخابات از آنجا استعفا داد تا حزب اعتماد ملی را تشکیل دهد. چرا که به عدم حمایت از اعضای مجمع از کاندیداتوریش معترض بود با این حال در سال ۸۸ این مهدی کروبی بود که به حزب کم محلی کرد و ریاست ستادش را به دبیرکل حزب کارگزاران داد و چهره‌های غیر حزبی عناصر اصلی ستاد انتخاباتی او را تشکیل دادند. پس از فتنه ۸۸ و حصر دبیرکلش این حزب دوران فترتی را طی کرد تا پس از ده سال این روزها حضوری جنجالی در سپهر سیاسی احزاب داشته باشد.

در بیانیه امروز منتجب‌نیا با اشاره به درگیری در کنگره حزب اعتماد ملی در چهار خرداد ماه، خطاب به حضرتی گفته شده که "همه حضّار کنگره شاهد بودند که جنابعالی و چند تن از آن حلقه ی خاص تأکید بر ممانعت از رأی گیری برای شورای مرکزی بین نامزدهای عضویت در شورا داشته و در میان حدود 2000 نفر اکثراًغیر حزبی برای إبقاءِ شورای مرکزی یازده ساله با قیام و قعود رأی گیری باطل و غیرقانونی بلکه مسخره آمیز کردید که مورد اعتراض اعضاءِ رسمی حزب واقع شد و دوستان شما با توسّل به فحّاشی، هتّاکی، و حتی ضرب و جرح خواستند به مقصود خود برسند که موفق نشدند و شکست مفتضحانه ای خوردند و هم اکنون تأیید یا ابطال وصل کنگره در کمیسیون ماده 10احزاب مورد تردید می باشد و در هر حال باید کنگره قانونی دیگر تشکیل شود و در آن، افراد شایسته برای عضویّت شورای مرکزی انتخاب شوند."

در قسمتی دیگر هم با اشاره به تلاش‌های مکرر حضرتی برای کنار گذاشتن منتجب‌نیا خطاب به الیاس حضرتی عنوان شده که "حضرتعالی از ابتدای فعال نگه شدن مجدد حزب محور اختلافات و توطئه‌ها بوده و در صدد تصاحب قائم مقامی سپس دبیرکلی حزب بوده‌اید که با چهارمین کودتا به بخش اول دست یافته اید!"

اهمیت قائم مقامی حزب اعتماد ملی از آن‌جاست که بر اساس اساسنامه دبیرکل اختیارات زیادی دارد که در این سال‌ها به قائم مقام تفویض کرده است. امری که موجب اختلافات درونی این حزب شده است.

در بخشی دیگر با اشاره به غیرقانونی بودن جلسه شورای مرکزی و انتخاب قائم مقام حزب نوشته شده "آنچه مسلّم است چند نفر بازگشته از خارج و آزاد شده از زندان، آتش بیار اختلافات بوده اند و بارها از افراد و احزاب تندرو و ساختارشکن پیام هایی به آنان ابلاغ شده است و اخیراً تشکیل جلسه غیرقانونی 15/4/97و انتخاب قائم مقام جعلی به دستور آن افراد بوده است! و باید رمز آزادی و بخشودگی محکومیت چندین ساله برخی افراد گشوده شود و مأموریت آنها در خارج و داخل کشور مشخص گردد."

الیاس حضرتی اما در گفتگوی روز شنبه خود با روزنامه اعتماد، پاسخ منتقدین خود را اینگونه داد "برخی دوستان که تعدادشان از هفت یا هشت نفر تجاوز نمی‌کند، ممکن است نسبت به تصمیم روز گذشته اعضای شورای مرکزی ناراضی باشند که این موضوع در احزاب امری طبیعی است".

اما نکته جالب در قسمت انتهایی بیانیه است که با تهدید الیاس حضرتی مبنی بر افشاگری سوابق و پرونده فساد مالی و اخلاقی افرادی که به ناحق و بدون شرائط لازم در مسئولیت‌های گوناگون شهرداری اخیراً منصوب شده‌اند آورده شده که "ای کاش به معاملات و قرار و مدارهای پشت صحنه با افراد و احزاب تندرو برای رسیدن به این پیروزی و نیز ستاد تقسیم غنائم مسئولیت های شهرداری بین دوستان و همفکران خود یا مافیای دلّالی پُست‌ها و وعده‌هایی که در زمان دعوت به کنگره و نیز شورای مرکزی اخیر به افراد داده شده است و همچنین افرادی که به ناحق و بدون شرائط لازم در مسئولیت‌های گوناگون شهرداری اخیراً منصوب شده‌اند اشاره می‌فرمودید"

در سال‌های اخیر اعضای این حزب پستهای مهم و گوناگونی رسیده‌اند. مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان (و قبل از آن رئیس سازمان میراث فرهنگی) و «سید کامل تقوی نژاد» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور و «رضا نوروززاده» مدیرعاملی سابق شستا و معاون وزیر نفت و مدیرعاملی شرکت ملی پتروشیمی، «محمدرضا خباز» معاونت معاون پارلمانی ریاست جمهوری از شاخص‌ترین اعضای این حزب در دولت تدبیر و امید بوده و هستند. «الیاس حضرتی و احمدمازنی» راهی مجلس شده‌اند و سه کرسی شورای شهر پایتخت به «سید محمدجواد حق‌شناس، سید ابراهیم امینی و حجت نظری» رسیده تا «سید محمد علی افشانی» از اعضای ارشد اعتماد ملی شهردار پایتخت شود.

ارسال نظر: