کشف سمی قدرتمند در کتاب ها و تابلو‌های نفیس موزه‌های جهانی

کدخبر: 2231055

هنرمندان در قرن‌های پیش برای حفظ آثار خود ناآگاهانه از ماده‌ای سمی استفاده می‌کردند که برای سلامت به شدت خطرناک است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن آوری های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ کارشناسان دانمارکی به تازگی با استفاده از فناوری (Micro-XRF) موفق به کشف سم آرسنیک درون سه کتاب باستانی شده اند.

این سم درقرن نوزدهم میلادی در بسیاری از تابلو های نقاشی رنگ و روغن و برخی کتاب ها مورد استفاده قرارگرفته است.

این یافته ها نشان می دهند در بسیاری از تابلو ها و اشیای قدیمی که در موزه های سراسر دنیا نگهداری می شوند امکان آغشته بودن به سم آرسنیک وجود دارد.

کتاب هایی که در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفته اند متعلق به قرن های ۱۶ و ۱۷ میلادی هستند و به احتمال زیاد از آرسنیک برای ایجاد رنگ سبز در جلد آن ها استفاده شده است.

این کتاب ها در بخش تاریخی کتاب خانه دانشگاه جنوبی دانمارک (the University of Southern Denmark) نگهداری می شوند.

در فناوری (micro-XRF) طیف شیمیایی یک ماده با تجزیه و تحلیل طی بمباران اشعه ایکس با انرژی بالا دراختیار دانشمندان قرار گرفته می شود.

از این فناوری به میزان گسترده در علوم باستان شناسی و هنر برای شناسایی مواد و ترکیبات تشکیل دهنده آثار باستانی و اشیا استفاده می شود.

تولید صنعتی رنگ سبز از اوایل قرن نوزدهم میلادی دراروپا آغاز و برای تهیه این رنگ از سم آرسنیک استفاده شده است؛ به همین دلیل کارشناسان اعتقاد دارند بسیاری از آثار و اشیای باستانی موجود در موزه ها از جمله پوشش کتاب، لباس و حتی تابلو های نقاشی آغشته به این سم هستند.

آرسنیک یکی از سمی ترین مواد شیمیایی در جهان است و قرار گرفتن درمعرض آن می تواند منجر به مسمومیت، ابتلا به سرطان و مرگ شود.

آرسنیک در طبیعت به طورمعمول با عنصر های دیگری، چون کربن و هیدروژن به دست می آید، نکته قابل توجه اینکه سمیت آرسنیک با گذشت زمان کاهش نمی یابد.

نشانه های مسمومیت با سم آرسنیک شامل تحریک معده، خواب آلودگی، سردرد، گیجی و کاهش تمرکز، بی حسی اعضای بدن، احساس سوزن سوزن شدن دست و پا، گرفتگی عضله ها، تهوع، اسهال، ایجاد بثورات پوستی و سوزش ریه است.

درموارد شدید مسمومیت با آرسنیک فرد طعم فلز را در دهان خود حس می کند، همچنین دفع خون در زمان ادرار، مشکل های تنفسی و اسهال پیش می آید.

از این ماده شیمیایی به دلیل خواص خود در صنایع مختلف ازجمله چوب، ساخت قطعه های الکترونیکی ، شیشه و سرامیک استفاده می شود.

بسیاری از نقاشان سبک امپرسیونیسم در قرن های پیش میلادی برای ایجاد تابلو های نقاشی ارزشمند خود و تولید رنگ سبز از کریستال های آرسنیک استفاده کرده اند.

در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی، دانشمندان بیشتر با سمیت این ماده شیمیایی آشنا شدند و استفاده از آن در زمینه رنگرزی متوقف شد.

کارشناسان اعتقاد دارند افزون بر ایجاد رنگ سبز، درقرن های پیش از این ماده شیمیایی سمی برای نگهداری کتاب و تابلو های نقاشی در برابر حشره ها استفاده شده است.

محققان این کتاب ها را در قفسه ای ویژه نگهداری می کنند و درحال تهیه نسخه دیجیتال ازآن هستند تا میزان تماس دست با برگه های آن کاهش یابد و اعلام کرده اند بررسی برروی سایر کتاب ها درحال انجام است.

مقاله ای در خصوص استفاده از این فناوری برای تشخیص مواد شیمیایی موجود در اشیای باستانی در (The Conversation) منتشرشده است. منبع: Dailymail انتهای پیام/

کتاب هایی که آلوده به ماده سمی آرسنیک شده اند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: