مشاور وزیر راه و شهرسازی:

نمی‌توانیم از ایرباس جریمه بگیریم/ ای تی آر به ایران هواپیما ندهد، خط تولیدش می‌خوابد

فخری

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل گفته که عدم تحویل هواپیماهای "ای تی آر" به ایران به معنی خوابیدن خط تولید این شرکت هواپیمایی بوده، زیرا طبق قرارداد، هواپیماهای کنونی ساخته شده توسط این شرکت متناسب با مشخصات درخواستی ایران بوده و باید به ایران تحویل شود در غیر اینصورت این شرکت هواپیمایی باید دنبال مشتری دیگری بگردد.

نود اقتصادی:‌ مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل گفته که عدم تحویل هواپیماهای "ای تی آر" به ایران به معنی خوابیدن خط تولید این شرکت هواپیمایی بوده، زیرا طبق قرارداد، هواپیماهای کنونی ساخته شده توسط این شرکت متناسب با مشخصات درخواستی ایران بوده و باید به ایران تحویل شود در غیر اینصورت این شرکت هواپیمایی باید دنبال مشتری دیگری بگردد.

پس از آنکه دونالدترامپ رئیس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت از برجام خارج شد، تحویل هواپیماهای ای.تی.آر به ایران متوقف شد، زیرا برای صادرات هواپیماهایی که بیش از 10 درصد از قطعات آن ساخت آمریکاست، باید از آن کشور مجوز دریافت شود.

«کریستین شرر» مدیر اجرایی هواپیمایی «ای.تی.آر» هشدار داده در صورتی که نتواند طبق قرارداد به ایران هواپیما بفروشد، این شرکت متحمل «خسارت جدی» خواهد شد، بنابر‌این شرکت "ای تی آر" از اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا، صدور مجوز موردی برای تحویل ۶ فروند ای تی آر ۷۲-۶۰۰ به ایران را تا پایان ضرب الاجل ترامپ درخواست کرده است. پس از امضای برجام، ایران ایر دویست فروند هواپیما سفارش داد که قرار شد 20 فروند آن توسط ای.تی.آر تحویل داده شود.

این شرکت که تحت مالکیت مشترک ایرباس و «لئوناردو» ایتالیا قرار دارد، تاکنون هشت فروند از این هواپیماها را به ایران تحویل داده است.

"اصغر فخریه کاشان" در گفتگو با «نود اقتصادی» تاکید کرده که متحمل شدن «خسارت جدی» توسط ای تی آر به معنی اخذ جریمه نیست و بیشتر مربوط به خسارت‌های ناشی از ناتوانی در تحویل هواپیماهای تولید شده به ایران است که در اینصورت باید دنبال مشتری جدید بگردند و یا باید مشخصات هواپیماهای ساخته شده برای ایران برای تحویل به مشتری جدید تغییر کند.

وی، درباره تحویل هواپیماهای ایرباس خریداری شده به ایران هم گفت که با وجود پیگیری‌های مکرر، خبر تازه‌ای از احتمال تحویل ایرباس‌ها ندارد و تاکید کرد که مشکل در عدم تحویل ایرباس‌ها ربطی به تامین منابع مالی آن ندارد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی طرف قرارداد متعهد به تحویل هواپیما به ایران هستند، تصریح کرد که در صورت عدم اجرای تعهد ایرباس بند جریمه لحاظ شده اما در شرایط فعلی بحث عدم تحویل هواپیماها مربوط به بیرون از شرکت ایرباس است.

به گفته وی، بند جریمه زمانی اجرایی می‌شود که شرکت هواپیمایی ایرباس به تعهدات خود عمل نکند حال آنکه در شرایط فعلی، دولت آمریکا مانع از تحویل هواپیماها شده و مشکل خود ایرباس نیست،بنابراین نمی‌توان از ایرباس جریمه گرفت.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

نسیم آنلاین بررسی می‌کند

مخاطرات اقتصادی نداشتن سفیر در هند و چین

مطابق اصل ۵۷ قانون اساسی از ۳ قوه مطالبه می‌کنیم

واژه نظارت بر رهبری نه در قانون اساسی آمده است و نه در‌ آیین‌نامه مجلس خبرگان. خبرگان از لحاظ حقوقی و فقهی و از لحاظ قانونی، نظارتی بر عملکرد رهبری ندارد چون اگر قرار باشد نظارت بر رهبری داشته باشیم، آن وقت خبرگان بر ولی، ولایت پیدا می‌کند، در حالی که خبرگان ولایتی بر ولی‌فقیه ندارد اما در چارچوب اصل 111 قانون اساسی برای نظارت بر تداوم صفات رهبری، کمیسیونی تشکیل شده به نام کمیسیون تحقیق و بررسی.

خروج آمریکا از برجام، تمسخر اصول اساسی حقوق بین‌الملل است

سرنوشت برجام یکی از مهمترین نگرانی‌های جهانی است و اقدام یک‌جانبه آمریکا در خروج از این توافق، تأثیرات منفی بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه خواهد داشت.

امضای الویری پای قانون نظارت استصوابی

«از قول من ذکر شده در مجلس اول در کمیسیون آیین‌نامه داخلی که من هم عضو آن کمیسیون بودم، نظارت استصوابی تصویب شده است، در حالی که اعلام می‌کنم اولاً من عضو کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس اول نبودم و دوم اینکه چنین موضوعی مربوط به این کمیسیون نیست و به قانون انتخابات مربوط است که در مجلس دوره چهارم مطرح شد».

مهم‌ترین مطالب سرویس

کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس با انتشار گزارشی تاکید کرد:
اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف خانگی بهترین راه حل بحران خاموشی های در کشور
در نامه‌ مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران به زنگنه مطرح شد:
خواب سنگین وزارت نفت درباره تحریم های نفتی پایان یابد
نقدی بر یکی از بهانه های وزارت نفت برای بی اعتنایی به فروش نفت در بورس
آیا نفت ایران شناسنامه خاص و یکتا (DNA) دارد؟
نرخ دستور ارزی خلاف سیاست‌های کلان اقتصادی بود
مصباحی مقدم:‌ دلار ۴۲۰۰ تومانی، نسنجیده بود
جمشید پژویان:‌ دلار ۴۲۰۰ تومانی خزانه را خالی کرد
جهانگیری باید استعفا دهد
سیاست گذاری غلط دولت عامل رانت‌ خواری در پتروشیمی‌ها
۹ ماه یارانه نقدی مردم به جیب چند واحد پتروشیمی می‌رود!
راهکار کنترل قیمت مسکن و اجاره بها چیست
حباب قیمت مسکن می‌ترکد
خیانت تیم اقتصادی دولت و جامعه دانشگاهی در ماجرای برجام در گفتگو با حسن عباسی:
به روحانی القا کردند مشکلات اقتصادی با مذاکره حل می‌شود
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با «نود اقتصادی»
اسحاق جهانگیری «وزیر صنعتِ» واقعی است
کارشناسان درباره راهکارهای تحریم نفت چه می‌گویند؟
وزارت نفت، سد راه عرضه نفت در بورس
انتقادات عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران از روحانی
لیلاز: رئیس‌جمهور مسئول وضع فعلی اقتصادی کشور است
حسین صمصامی اقتصاددان:
بازار ثانویه موجب گرانی دلار است
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین