مشاور وزیر راه و شهرسازی:

نمی‌توانیم از ایرباس جریمه بگیریم/ ای تی آر به ایران هواپیما ندهد، خط تولیدش می‌خوابد

فخری

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل گفته که عدم تحویل هواپیماهای "ای تی آر" به ایران به معنی خوابیدن خط تولید این شرکت هواپیمایی بوده، زیرا طبق قرارداد، هواپیماهای کنونی ساخته شده توسط این شرکت متناسب با مشخصات درخواستی ایران بوده و باید به ایران تحویل شود در غیر اینصورت این شرکت هواپیمایی باید دنبال مشتری دیگری بگردد.

نود اقتصادی:‌ مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل گفته که عدم تحویل هواپیماهای "ای تی آر" به ایران به معنی خوابیدن خط تولید این شرکت هواپیمایی بوده، زیرا طبق قرارداد، هواپیماهای کنونی ساخته شده توسط این شرکت متناسب با مشخصات درخواستی ایران بوده و باید به ایران تحویل شود در غیر اینصورت این شرکت هواپیمایی باید دنبال مشتری دیگری بگردد.

پس از آنکه دونالدترامپ رئیس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت از برجام خارج شد، تحویل هواپیماهای ای.تی.آر به ایران متوقف شد، زیرا برای صادرات هواپیماهایی که بیش از 10 درصد از قطعات آن ساخت آمریکاست، باید از آن کشور مجوز دریافت شود.

«کریستین شرر» مدیر اجرایی هواپیمایی «ای.تی.آر» هشدار داده در صورتی که نتواند طبق قرارداد به ایران هواپیما بفروشد، این شرکت متحمل «خسارت جدی» خواهد شد، بنابر‌این شرکت "ای تی آر" از اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا، صدور مجوز موردی برای تحویل ۶ فروند ای تی آر ۷۲-۶۰۰ به ایران را تا پایان ضرب الاجل ترامپ درخواست کرده است. پس از امضای برجام، ایران ایر دویست فروند هواپیما سفارش داد که قرار شد 20 فروند آن توسط ای.تی.آر تحویل داده شود.

این شرکت که تحت مالکیت مشترک ایرباس و «لئوناردو» ایتالیا قرار دارد، تاکنون هشت فروند از این هواپیماها را به ایران تحویل داده است.

"اصغر فخریه کاشان" در گفتگو با «نود اقتصادی» تاکید کرده که متحمل شدن «خسارت جدی» توسط ای تی آر به معنی اخذ جریمه نیست و بیشتر مربوط به خسارت‌های ناشی از ناتوانی در تحویل هواپیماهای تولید شده به ایران است که در اینصورت باید دنبال مشتری جدید بگردند و یا باید مشخصات هواپیماهای ساخته شده برای ایران برای تحویل به مشتری جدید تغییر کند.

وی، درباره تحویل هواپیماهای ایرباس خریداری شده به ایران هم گفت که با وجود پیگیری‌های مکرر، خبر تازه‌ای از احتمال تحویل ایرباس‌ها ندارد و تاکید کرد که مشکل در عدم تحویل ایرباس‌ها ربطی به تامین منابع مالی آن ندارد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی طرف قرارداد متعهد به تحویل هواپیما به ایران هستند، تصریح کرد که در صورت عدم اجرای تعهد ایرباس بند جریمه لحاظ شده اما در شرایط فعلی بحث عدم تحویل هواپیماها مربوط به بیرون از شرکت ایرباس است.

به گفته وی، بند جریمه زمانی اجرایی می‌شود که شرکت هواپیمایی ایرباس به تعهدات خود عمل نکند حال آنکه در شرایط فعلی، دولت آمریکا مانع از تحویل هواپیماها شده و مشکل خود ایرباس نیست،بنابراین نمی‌توان از ایرباس جریمه گرفت.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

ترمیم کابینه منجر به انسجام در رویکرد اقتصادی می‌شود

امید واهی به غرب مانع توسعه نیروگاه‌ها شد

مدیر عامل اسبق شرکت مهندسی آب و فاصلاب کشور، شکل نگرفتن فرهنگ مناسب مصرف برق در کشور، پایین بودن قیمت برق در ایران نسبت به کشورهای همسایه و عدم توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی متناسب با نیاز کشور را از جمله دلایل مهم قطعی‌های پرشمار اخیر برق در کشور برشمرد.

اروپا از کودتای ترکیه با خبر بود؟

 پانزدهم جولای ی دو‌سال پیش بود که ترکیه به سرخط خبر‌های جهان بدل شد. کودتای نافرجام ترکیه که هنوز ابهامات زیادی در آن وجود دارد. چیزی که در سالگرد این کودتا باعث دوباره مطرح شدن آن شده، توئیت خاویر سولانا، دبیرکل اسبق ناتو و مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مبنی بر اطلاع داشتن اروپا و آمریکا از این کودتا بود.

شیعیان فوعه و کفریا از محاصره خارج می‌شوند

بر اساس این توافق حدود 7000 شهروند محاصره شده این دو شهر شیعه نشین از محاصره تروریست های "النصره، کتیبة التوحید والجهاد و تجمع سرایا داریا" خارج می‌شوند.

مهم‌ترین مطالب سرویس

مدیر کل اسبق دفتر وزارتی وزارت نیرودلایل قطعی‌های اخیر برق را تشریح کرد
امید واهی به غرب مانع توسعه نیروگاه‌ها شد
یادداشت دکتر وحید شقاقی شهری به بهانه اظهارات اخیر وزیر بهداشت؛
۸ اشتباه راهبردی تیم اقتصادی دولت
تکرار بحران اقتصادی دهه ۷۰
نیاورانی‌ها از جان اقتصاد چه می‌خواهند؟
چگونه نیمه شب ۳۵هزار ثبت سفارش غیرقانونی صورت گرفت؟
جزئیات فساد سازمان‌یافته در واردات خودرو
رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «نسیم آنلاین»:
متعجم چرا دولت روحانی قانون مالیات بر خانه‌های خالی را اجرا نمی‌کند!
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین