معاون حقوقی رئیس جمهوری: کنترل ساختمان وظیفه شهرداری‌ها است

عنوان

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری در نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس‌جمهوری بر مسئولیت شهرداری‌ها نسبت به کنترل مستقیم امور ساختمان‌ها و نظارت عالیه از سوی وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، متن نامه لعیا جنیدی خطاب به جهانگیری به شرح زیر است:

« ضمن ایفاد تصویر نامه شماره 20951 مورخ 15 اردیبهشت 97 وزارت کشور در خصوص حوزه اختیارات وزارت مذکور و وزارت راه و شهرسازی در امر کنترل و نظارت بر ساخت و ساز با لحاظ مقررات قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به استحضار می رساند:

با توجه به اهمیت موضوع جلسه ای در تاریخ 23 خردادماه 97 در این معاونت با حضور وزیر محترم راه و شهرسازی، معاون محترم وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها تشکیل گردید. با توجه به بررسی ابعاد حقوقی موضوع در جلسه مذکور، نظریه این معاونت به شرح زیر اعلام می گردد.

لازم به ذکر است نظریه تفصیلی شماره 29600/102188 مورخ 17 آبان ماه 1396 این معاونت قبلا به وزیر محترم راه و شهرسازی اعلام گردیده است:

1-در ماده (30) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، شهرداری ها مسئول کنترل و نظارت بر احداث ساختمان شناخته شده و امکان استفاده از اشخاص دارای پروانه برای انجام فعالیت های کنترل و نظارت مورد حکم قرار گرفته است. در ماده (34) نیز شهرداری به عنوان مرجع کنترل و نظارت بر اجرای ساختمان و شهرسازی شناخته شده و از طرف دیگر، در ذیل این ماده تصریح شده که شهرداری ها مکلف به رعایت مقررات ملی ساختمان گردیده و عدم رعایت آن و نیز عدم رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی تخلف محسوب شده است. روشن است که یک محور اساسی رعایت مقررات ملی ساختمان، حصول اطمینان از رعایت و ایفای نقش نظارتی و کنترل نسبت به مهندسان ناظر می باشد.

2- در ماده (35) قانون، نظارت عالیه بر عهده وزارت راه و شهرسازی پیش بینی شده است. این نظارت هم به لحاظ مفهوم " نظارت عالیه" و هم به لحاظ فراز دوم ماده (35) جنبه طولی دارد و ناظر بر کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ذی صلاح بر فرآیند احداث و کنترل ساختمان است. کمااینکه در این ارتباط ضوابطی در مواد (37 و 38) آئین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و نیز ماده (30) آئین نامه اجرایی ماده (33) قانون مذکور پیش بینی شده است. روشن است که این بعد و سطح از نظارت که به "نظارت عالیه" تعبیر شده است به عنوان یک امر حاکمیتی و به نمایندگی از حاکمیت بر عهده وزارت راه وشهرسازی قرار گرفته است تا در مجموع و در نهایت "از رعایت و اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان" اطمینان حاصل گردد. لازم به ذکر است در ماده (39) قانون یاد شده موضوع هزینه کرد منابع مربوط توسط وزارت راه و شهرسازی برای " امور کنترل ساختمان" پیش بینی شده که ناظر بر امور نظارتی به عنوان اعمال نظارت عالیه بوده و باید در آئین نامه با لحاظ مجموع مستندات قانونی یاد شده، وظایف وزارت راه و شهرسازی به طور دقیق و شفاف احصاء گردد.

نتیجه گیری و پیشنهاد:

با توجه به مراتب مذکور وزارت راه و شهرسازی نظارت عالیه بر عهده داشته و در عین حال با عنایت به ماده (37) آئین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1375 تکلیف دارد که ساختمان ها را رأسا به صورت کنترل نمونه ای، سرزده و یا به شکل موردی یا پس از دریافت شکایت مورد رسیدگی و بازرسی قرار دهد؛ اما نظارت مستقیم و مستمر بر رعایت مقررات ملی ساختمان به ویژه با توجه به بند "الف" ماده (60) قانون برنامه ششم توسعه مصوب (1395) برعهده شهرداری ها می باشد.

به علاوه در جلسه یادشده درخصوص ملاحظاتی که سازمان شهرداری ها راجع به موضوع مطروحه دارند از جمله عدم وجود بستر اجرایی مناسب، پیشنهاد گردید که 2 وزارتخانه راهکارهای لازم از قبیل برون سپاری امر نظارت شهرداری ها به بخش خصوصی (اعم از حقیقی یا حقوقی) را بررسی و پیشنهاد مشترکی را ارائه نمایند.

در پایان یادآور می شود که در خصوص موضوع قبلا نظریه تفصیلی به شماره 29600/102188 به تاریخ 17 آبان 96 صادر گردیده است.»

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

نظرات مجمع درباره لوایح پالرمو و پولشویی اعمالی است نه ارشادی

لوایح پولشویی و مبارزه با جرائم سازمان‌یافته در مجمع تشخیص مصلحت بررسی می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که ایران می‌تواند با حق تحفظ به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته ملحق شود.

مسئولین حل مشکلات اقتصادی را منوط به نتیجه انتخابات کنگره کرده‌اند

در سال‌های اخیر مسئولین ما همه چیز را به برجام ربط دادند، اما منوط کردن همه چیز به برجام درست نبود و باعث شد تا الان هم در حل مسائل خود بمانیم.

سه تهدید پیوستن ایران به «FATF»

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تهدیدات پیوستن ایران به کنوانسیون«FATF» را تشریح کرد.

مهم‌ترین مطالب سرویس

انفعال دیپلماسی وزیر نفت در آستانه آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا؛
رپرتاژ رسانه‌های حامی دولت برای اتفاقی که زنگنه در آن هیچ نقشی نداشت!
در یک مناظره تلویزیونی بررسی شد؛اماواگرهای الحاق ایران به گروه ویژه اقدام
ایران با پذیرش شرایط FATF بازهم از لیست سیاه خارج نمی‌شود
نسیم آنلاین بررسی می‌کند
مخاطرات اقتصادی نداشتن سفیر در هند و چین
شیران عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با نسیم
اجرای کامل برنامه اقدام FATF نفعی برای ایران ندارد
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با نسیم آنلاین:
الحاق به کنوانسیون­‌های FATF هیچ اثر مثبتی برای ایران ندارد
زاهدی‌فر در امارات است یا گرجستان؟
پشت‌پرده کلاه‌برداری خانوادگی سکه ثامن
شبکه کانون های تفکر ایران با انتشار گزارشی پیشنهاد داد:
راهکار تامین مالی محور ریلی شلمچه-بصره توسط بخش غیردولتی ایران
کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس با انتشار گزارشی تاکید کرد:
اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف خانگی بهترین راه حل بحران خاموشی های در کشور
در نامه‌ مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران به زنگنه مطرح شد:
خواب سنگین وزارت نفت درباره تحریم های نفتی پایان یابد
نقدی بر یکی از بهانه های وزارت نفت برای بی اعتنایی به فروش نفت در بورس
آیا نفت ایران شناسنامه خاص و یکتا (DNA) دارد؟
نرخ دستور ارزی خلاف سیاست‌های کلان اقتصادی بود
مصباحی مقدم:‌ دلار ۴۲۰۰ تومانی، نسنجیده بود
جمشید پژویان:‌ دلار ۴۲۰۰ تومانی خزانه را خالی کرد
جهانگیری باید استعفا دهد
سیاست گذاری غلط دولت عامل رانت‌ خواری در پتروشیمی‌ها
۹ ماه یارانه نقدی مردم به جیب چند واحد پتروشیمی می‌رود!
راهکار کنترل قیمت مسکن و اجاره بها چیست
حباب قیمت مسکن می‌ترکد
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین