در نشست کمیته مشترک رسانه‌ای ایران و روسیه عنوان شد

جزییاتی از وضعیت رسانه‌ها در روسیه و همکاری با ایران

کدخبر: 2232119

در نشست کمیته مشترک رسانه‌ای ایران و روسیه، جزییاتی از وضعیت رسانه‌ها در روسیه و همکاری رسانه‌ای ایران و روسیه مطرح شد.

به گزارش ایسنا، نشست کمیته مشترک رسانه‌ای ایران و روسیه با حضور محمد سلطانی‌فر معاون مطبوعاتی، الکسی ولین معاون وزیر توسعه دیجیتال، مخابرات و ارتباطات جمعی فدراسیون روسیه، و لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران امروز (۲۱ تیرماه) در معاونت مطبوعاتی برگزار شد.

الکسی ولین با ابراز خرسندی از اینکه به ایران آمده است، اظهار کرد: نزدیک به ۱۰ رسانه و نمایندگان تلویزیون، خبرگزاری‌های روسیه، روزنامه‌های دولتی و دیگر روزنامه‌ها در هیأت همراه من به ایران آمده‌اند. برای اولین بار است که کمیته مشترک رسانه‌ای میان ایران و روسیه تشکیل شده است و دو کشور علاقه‌مند هستند که در زمینه رسانه با یکدیگر همکاری کنند. ما در اولین نشست همکاری رسانه‌ای خود در ۲۳ زمینه همکاری را ایجاد کردیم و در برنامه‌ریزی خود میزگردهای رسانه‌ای،‌ تهیه فیلم و برنامه‌های کودک را قرار داده‌ایم، البته برای تبادل فناوری و رسانه‌ای اگر تجهیزات مدرن وجود نداشته باشد، نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

او ادامه داد: امکان انتقال مدرن با تجهیزات مدرن بررسی شد و همچنین بحث دانش‌افزایی ژورنالیستی را داشتیم که هر دو کشور اعلام آمادگی کردند. قرار بر این شد که برای تبادل تجربه ژورنالیستی، خبرنگاران کشور روسیه به ایران و خبرنگاران ایران به روسیه بروند. همچنین افزایش دانش رسانه‌ای خود را بررسی کردیم تا بتوانیم به مردم توان تشخیص اطلاعات سالم را بدهیم. ما رویکردها و منافع مشترکی داریم. ایران نیز مانند کشور روسیه به اصول کلاسیک ژورنالیستی توجه دارد و این اصول را براساس ارزش سنتی قرار داده است.

معاون وزیر توسعه دیجیتال، مخابرات و ارتباطات جمعی فدراسیون روسیه درباره حوزه گردشگری گفت: گردشگری و توریسم باعث می‌شود شهروندان دو کشور همدیگر را بهتر بشناسند. ما به ایران آمدیم و از اصفهان بازدید کردیم و پایتخت فرهنگی برازنده این شهر است. در واقع اصفهان و سن‌پترزبورگ خواهرخواهنده همدیگر هستند و پروژه همکاری مشترک بین این دو را ایجاد خواهیم کرد،‌ همچنین درباره دریای خزر همکاری رسانه‌ای می‌خواهیم داشته باشیم به این معنی که کشور ایران و کشورهایی که در حاشیه دریای خزر هستند تلاش می‌کنند اکوسیستم این منطقه را حفظ کنند تا آلوده نشود. ما بسیار علاقه‌مندیم که با ایران همکاری داشته باشیم و بر این اساس همایشی در آستاراخان برگزار خواهد شد و قرار است از نمایندگان رسانه‌ها دعوت شود که به این همایش بیایند. همچنین مسابقه‌ای با موضوع دریای خزر به صورت فیلم و عکس برگزار خواهد شد و در این راستا مذاکرات رسمی‌ای را با همکاران داشته‌ایم.

او ادامه داد: رسانه‌های دو کشور باید سطح توان رقابتی خود را افزایش بدهند. مذاکراتی که انجام شده است، قدم مثبتی برای همکاری رسانه‌ای است و ما روز گذشته با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران دیدار کرده‌ایم و نتایج مثبتی به دست آمده است.

در ادامه مراسم حمید ضیائی‌پرور ،معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد درباره سیاست‌های رسانه‌های روسی در قبال شبکه‌های اجتماعی سوالی مطرح کرد و ولین پاسخ داد: تلگرام یک مسنجر است و رسانه جمعی نیست. ما در روسیه رسانه‌ها را تقسیم‌بندی کرده‌ایم و رسانه‌های جمعی به عنوان سازمان و شرکتی هستند که اخبار را تولید می‌کنند و برخی رسانه‌های دیگر مانند تلگرام، ابزار انتقال اطلاعات هستند. ما به عنوان مقامات روسی اعتراضی به تلگرام نداشتیم تا این مساله پیش آمد که متوجه شدیم برخی کاربران فعالیت تروریستی انجام می‌دهند و زمانی که از رئیس آن درخواست همکاری در این زمینه کردیم با پاسخ منفی مواجه شدیم و در پی مراجعه به دادگاه بلوکه‌اش کردیم. این اتفاق فقط در روسیه رخ نداد و در کشورهای دیگری از جمله در کشور خودتان هم رخ داده است. مبنای ما این نیست که تلگرام را به صورت صددرصد منع کنیم بلکه فقط می‌خواهیم دسترسی به آن محدود شود.

وی اضافه کرد: ما در روسیه نمی‌خواهیم چیزی را فیلتر کنیم که مردم بتوانند آن را دور بزنند، تصمیم ما این است که امکان استفاده از محتوای خطرناک را برای عمده مردم ببندیم نه همه مردم. همچنین ما در کشورمان امکان بیزینس غیرقانونی نداریم و کسانی که می‌خواهند از تلگرام برای بیزینس استفاده کنند باید در چارچوب قانون این کار را انجام دهند.

ولین در ادامه با اشاره به رسانه‌های روسیه، اظهارکرد: رسانه‌ها باید برای تشکیل خود مجوز بگیرند و در فدراسیون روسیه رسانه‌های جمعی مجوز دارند. هر متقاضی می‌تواند درخواست مجوز بدهد و ما نزدیک به ۹۰۰ هزار رسانه جمعی را تا به امروز در روسیه ثبت نام کرده‌ایم. کسانی که برای ایجاد سایت درخواست می‌دهند، ما باید در طول یک هفته پاسخ آن‌ها را بدهیم، اگر این اتفاق نیفتد می‌توانند به دادستانی مراجعه کنند و آن‌ها مقام مسئول را احضار کرده و جواب می‌خواهند، اگر کسی برای گرفتن مجوز ثبت نام نکند نمی‌تواند ابراز وجود کند و از برخی مزایا محروم خواهد شد.

او اضافه کرد: اگر رسانه‌ای ثبت شده باشد و سوالی از مقام دولتی داشته باشد و آن مقام به سوال او پاسخ ندهد آن رسانه می‌تواند به دادستانی مراجعه کرده و دادستان مقام دولتی را موظف به پاسخگویی خواهد کرد در صورتی که رسانه‌های ثبت‌نشده از چنین مزایایی برخوردار نیستند. رسانه‌هایی که ثبت شده باشند حتی اگر به آن نشست دعوت نشده باشند، می‌توانند به راحتی در نشست‌های مطبوعاتی حضور پیدا کرده و سوالات خود را مطرح کنند. در صورتی که چنین چیزی در مورد رسانه‌های ثبت‌نشده وجود ندارد. در واقع رسانه‌های ثبت‌نشده نمی‌توانند ابراز وجود کنند و همان طور که نویسندگانشان خود را به ملزم به پاسخگویی نمی‌دانند کسی هم خودش را ملزم به جوابگویی به آنها نمی‌داند. همچنین رسانه‌های ثبت‌شده از مهر کیفیت رسانه‌ای برخوردارند که چنین چیزی باز هم در مورد رسانه‌های ثبت‌نشده وجود ندارد.

او ادامه داد: ما رویکرد رسمی داریم و بر این باور هستیم که اخبار واقعی را براساس حقیقت به مردم انتقال بدهیم و سعی می‌کنیم پیامدهای اقدامات کشورهای دیگر را در رسانه‌های خود منعکس کنیم. همچنین پیامد تصمیم‌های کشورهای غربی را نیز توضیح می‌دهیم. سانسور در رسانه‌های غربی به شکل جدیدی ایجاد شده است به این معنی که آن‌ها ژرونالیست‌های حرفه‌ای را تحریم می‌کنند و به آن‌ها ویزا نمی‌دهند تا به کشور آن‌ها سفر کنند به دلیل اینکه خبرنگاران وقتی در این کشور حضور پیدا می‌کنند، نظر خود را بیان کرده و آن‌ها نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد. بسیاری از کشورهایی که در صد سال اخیر پروپاگاندای شدیدی داشتند روند سیاسی جدیدی را در پیش گرفته‌اند و فقط نقطه نظر خاصی را بیان می‌کنند،‌ بنابراین خبرنگاران ما توسط آن‌ها وارد لیست سیاه می‌شوند تا مطلبی را نگویند.

او اضافه کرد: ژورنالیست شدن سخت شده و چندصدایی باید در رسانه ها وجود داشته باشد به دلیل اینکه رویکردهای مختلفی در دنیا وجود دارد و ما باید همه را انعکاس دهیم.

معاون وزیر توسعه دیجیتال، مخابرات و ارتباطات جمعی فدراسیون روسیه با اشاره به فعالیت‌های رسانه‌ای خارجی در کشور روسیه، گفت: در روسیه یک روال عادی کاری وجود دارد و شبکه‌های خارجی در کشور ما حضور دارند و زمانی که شبکه آن‌ها ثبت بشود و مجوز بگیرند در مجوز آن‌ها بیان می‌شود که محدود به انتقال اطلاعات هستند و با این شکل کار خود را شروع می‌کنند. همچنین آژانس‌های خبری در کشور ما می‌توانند حضور داشته باشند و ما مجوزهایی را به آن‌ها ارائه می‌کنیم و در واقع وظیفه تولید اطلاعات را ندارند. اگر آژانس خبری می‌خواهد اطلاعات را بفروشد، ‌باید به عنوان شرکت تجاری ثبت شود و مالیات بدهد.

او درباره آزادی‌های رسانه در روسیه، گفت: آزادی رسانه‌ها در روسیه در قانون اساسی با چند عامل تضمین شده است،‌ در قانون اساسی موادی ایجاد شده است که هیچ کس حق ندارد به رسانه‌های دولتی دستور کاری را بدهد و مسئولیت کار رسانه‌ها با سردبیر است. همچنین در روسیه سانسور ممنوع شده است.

ولین ادامه داد: رسانه‌های چاپی ما در حال کاهش است و ۷ درصد تیراژ ما در هر سال کم می‌شود و مخاطبان این رسانه‌ها وارد اینترنت می‌شوند و تعدادشان نیز در حال افزایش است و نزدیک به یک میلیون نفر از سایت‌ها دیدن می‌کنند.

او با اشاره به وضعیت تلگرام در کشور روسیه ادامه داد: تصمیم بلوکه شدن تلگرام با دستگاه قضایی بود و هیچ مسنجر دیگری در روسیه بلوکه نشده است. چند میلیون در روسیه کاربر تلگرام هستند و زمانی که تصمیم به بلوکه شدن تلگرام گرفته شد، نزدیک به ۱۰ تا ۲۰ درصد کاربرانش را از دست داد. اما از آنجا که در پی استفاده از فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها نمی‌توان متوجه شد کاربران با آی‌پی کدام کشور به تلگرام بازمی‌گردند نمی‌شود آمار دقیقی در مورد تعداد کسانی که هم‌اکنون از تلگرام استفاده می‌کنند ارائه داد.

او درباره فروش خبر در روسیه اظهارکرد: ما مدل بیزینس اخبار را تغییر داده‌ایم. ۱۵ سال پیش مهم‌ترین بیزینس در رسانه‌های جمعی این بود که اخبار را به رادیو و تلویزیون می‌فروختند، اما در حال حاضر این روند تغییر کرده است. بسیاری از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های جدید ایجاد شده‌اند که اطلاعات را روی سایت‌های خود قرار می دهند، بنابراین نباید برای فروش اخبار تلاش کرد، بلکه برای انتقال اطلاعات باید تجارت داشته باشیم. فروش اطلاعات هنوز در روسیه وجود دارد، ما زمانی می‌توانیم اطلاعات را بفروشیم که اطلاعاتی داشته باشیم که هیچ خبرگزاری‌ دیگری نداشته باشد و اطلاعات ما هرروزه جدید باشد.

او درباره رویکرد رسانه‌های روسی درباره رژیم صهیونیستی نیز اظهارکرد: رسانه‌هایی در روسیه داریم که به اسرائیل انتقاداتی وارد می‌کنند و درباره آن‌ها خشن می‌نویسند، اما ما با همه کشورها رابطه داریم و با اسرائیل نیز رابطه دوجانبه داریم. ما هر روز از سمت اسرائیل انتقاد داریم که چرا راشا تودی موضع حمایت‌گونه از اعراب و مسلمانان دارد. عده‌ای نیز می‌گویند چرا شما با اسرائیل همکاری و روابط دارید. این در حالی است که ما با همه همکاری می‌کنیم و اگر اسرائیل حقوقی را نقض کند، می‌نویسیم و نشان می‌دهیم که ملت عرب و مردم فلسطین با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند. ما می‌خواهیم بیطرفانه حقایق را انتقال دهیم.

او درباره اینکه آیا قرار است پروژه مشترکی با رسانه‌های ایرانی تولید کنند، گفت: زمانی پروژه مشترک ایجاد می‌شود که درک مشترکی داشته باشیم. ما در حوزه کودک تولیدات خوبی داریم. در گذشته می‌گفتند رویکرد ما کمونیستی است، اما ما این رویکرد را تغییر دادیم. می‌دانیم ایرانیان در میان کودکان و بزرگسالان اصول اخلاقی دارند و ما آن‌ها را رعایت خواهیم کرد. بسته پیشنهادی خود را به دوستان ایرانی ارائه خواهیم کرد و بعد تصمیم خواهیم گرفت چه کاری انجام دهیم. ما با چین نیز تجربه خوبی را در این راستا داشته‌ایم و محتوای کودک آماده برای ارائه به ایران در دست داریم.

همچنین محمد سلطانی‌فر در پایان مراسم گفت: ما چند نشست مشترک را با همراهان روسی خود داشتیم و در طی ماه‌های آینده تعدادی از کارهایی را که می‌خواهیم، می‌توانیم انجام دهیم. مستندسازی اولین کاری است که در حوزه توریسم انجام خواهیم داد. همچنین صدا و سیما و خبرگزاری جمهوری اسلامی می‌توانند جاذبه‌های روسیه را نمایش بدهند. حضور شبکه‌های اجتماعی به ما بهانه نمی‌دهد مطالبی را تهیه و پخش نکنیم. همکاری ما با روسیه باعث می‌شود که جاذبه‌ آن‌ها را پخش کنیم و ما از روسیه می‌خواهیم که بالا بردن سطح روابط را دنبال کند. در نشست روز گذشته به دنبال این بودیم که روابطی بین رسانه‌های ما ایجاد شود و مدیرعامل ایسنا با خبرگزاری روسی قراردادی امضا کردند و کار ما به عنوان معاونت مطبوعاتی آسان کردن روابط دوجانبه رسانه‌های روسی و ایرانی است.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: