معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی:

بهزیستی در برنامه ششم راهبرد سلامت‌محوری را دنبال می‌کند

کدخبر: 2232184

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی گفت: در قالب برنامه ششم توسعه کشور سازمان بهزیستی مسئولیت و ماموریت تامین سلامت اجتماعی را در کشور عهده‌دار است.

به گزارش ایسنا فاطمه عباسی در شانزدهمین گردهمایی علمی - تخصی معاونان پیشگیری بهزیستی سراسر کشور در سرعین اظهار کرد: از مهمترین معضلات و آسیب‌های جامعه ما طلاق، اعتیاد، همسرآزاری، کودک‌آزاری، حاشیه‌نشینی و ... است که باید با مداخله به‌هنگام و تخصصی تلاش کنیم تا ابعاد این آسیب‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی را به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه باید با شاخص‌ها و ابزارهای تخصصی و در قالب یک سیاست کلان آسیب‌های اجتماعی و افزایش جرم و بزه را به حداقل رساند، خاطرنشان کرد: در دنیا سه دیدگاه در حوزه سلامت اجتماعی مطرح است که بخشی از این برنامه‌ها در قالب سلامت جسمی و روانی فردی و بخشی نیز به عنوان عوامل اجتماعی موثر در سلامت تک تک افراد جامعه و ارتقای شاخص‌های جامعه سالم بسیار مهم و اساسی به نظر می‌رسد.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی در ادامه گفت: سازمان بهزیستی در قالب برنامه ششم توسعه مسئولیت تامین سلامت اجتماعی را به عنوان راهبرد اصلی مدنظر دارد و ما تلاش می‌کنیم در معاونت پیشگیری - که به تازگی در این سازمان شکل گرفته است - در سه سطح پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالثیه به ارتقای سلامت اجتماعی کمک کنیم.

عباسی افزود: در سطح اول ما بحث آگاه‌سازی و مداخله به هنگام را در گروه‌های هدف جامعه به شکل عمومی و همگانی مدنظر قرار دادیم که نمونه آن ارائه مشاوره‌های ژنتیک و قبل از ازدواج است.

وی سطح دوم را سطح کاهندگی در مقوله آسیب‌های خانوادگی به ویژه مصرف مواد مخدر و گسترش مراکز درمان همچنین ایجاد مراکز مشاوره دوران بارداری برای بانوان برای کاهش آسیب‌های احتمالی در زمینه تولد کودکان معلول ذکر و اظهار کرد: سطح سوم بحث توانمندی و بازتوانی و توفیقاتی است که در این حوزه به دست می‌آید.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی ادامه داد: ما در زمینه پیشگیری و ارتقای سلامت افراد جامعه و ارتقای نشاط آن‌ها برنامه‌ریزی‌های مختلفی را انجام دادیم و قصد داریم با تکیه بر نظرات کارشناسان و ظرفیت‌های ایجاد شده در این حوزه بتوانیم به صورت کمی و کیفی اهدافمان را به نتیجه برسانیم.

عباسی ضرورت مداخله به‌هنگام را در این بخش یادآور شد و گفت: به‌طور قطع با حمایت رئیس سازمان بهزیستی و توسعه مراکز اورژانس اجتماعی در سطح کشور همچنین توسعه برنامه‌های آموزش و آگاه‌سازی در همه ابعاد می‌توانیم به اهداف موردنظر دست پیدا کنیم.

وی در پایان اظهارکرد: این اقدامات پیشگیرانه به تحکیم و استحکام نظام خانواده و اجتماع منجر خواهد شد و با تقویت تیم‌های اجتماع محور به تعداد ۵۰۰ تیم در محلات پرشیوع اعتیاد در ۱۱ استان کشور سعی داریم تا به نوعی آسیب اعتیاد را به حداقل برسانیم. انتهای پیام

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: