حدادعادل: سنگری را به عاشورایی‌بودن می‌شناسیم/مؤمنی: او انسانی متفکر، ادیب، شاعر، خطیب و پژوهشگر حوزه تاریخ است

کدخبر: 2233709

حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، گفت: او با آثار خود این پیام را داده است که همان‌گونه که در زیارت عاشورا از اصحاب ایشان یاد می‌شود او نیز جزو آن‌هاست، زیرا اصحاب امام حسین(ع) تنها ۷۲ تن نبودند، بلکه یاران ایشان ادامه‌دار هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، کتاب «همسایه سدر و همسفر رود» زمانه و زندگی محمدرضا سنگری با حضور جمعی از اهالی ادب و علاقه مندان این حوزه در تالار مهر حوزه هنری تهران رونمایی شد.

محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری در آغاز این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از حسین قرایی برای نگارش کتاب «همسایه سدر و همسفر رود» گفت: علاقه مندان به محمدرضا سنگری مشتاق بودند که با خلوت این شاعر و ادیب و پژوهشگر آشنا شوند. من از کسانی بوده ام که بیش از 20 سال است ایشان را می شناسم و همیشه علاقه مند بودم زوایای پنهان و خلوت دکتر سنگری را بشناسم و با پشتکار آقای قرایی این اتفاق تا حدود زیادی محقق شد.

وی ادامه داد: سنگری دارای ابعاد مختلفی است. او انسانی متفکر، ادیب، شاعر، خطیب و پژوهشگر حوزه تاریخ است که در سال های اخیر خدمات بزرگی در این زمینه ارائه کرده است. ایشان در حوزه تربیت و آموزش هم فعال بوده اند و همچنین برای دانشجویان خود انسانی دوست داشتنی و قابل احترام هستند. اما چیزی که بیش از این ها برای من از ایشان مورد توجه است، خصلت های والای انسانی ایشان است.

مؤمنی گفت: به عنوان کسی که در طول زندگی با انسان های بسیاری در ارتباط بوده ام، شاخصه ای برای شناخت انسان ها دارم و آن هم این است که نسبت به منافع شخصی خود چه واکنشی دارند. وقتی منافع شخصی به خطر بیفتد، انسان های کمی هستند که می توانند خود را حفظ کنند. خیلی ها وقتی حرف می زنند، آوینی هستند، اما وقتی پای قرارداد و مسائل مالی به میان می آید، تبدیل به شخصیت های دیگری می شوند. دکتر سنگری این گونه نیست و ایشان بی اعتناترین انسان به مسائل مالی است.

رئیس حوزه هنری گفت: فضای ادبیات و هنر انقلاب به قدری وسیع است که هرچه کار کنیم باز هم کم است و معتقدم در تشریح شخصیت هایی همچون سنگری باید بیش از این ها کار شود. ایشان را باید پیش از این ها می شناختیم.

کمری: سنگری تندیس و مجسمه ادب درس و ادب نفس است

علیرضا کمری، پژوهشگر و نویسنده تاریخ شفاهی نیز در سخنانی با طرح سه مسئله، اظهار کرد: نخستین مسئله چیستی تاریخ شفاهی هنر و ادبیات انقلاب اسلامی است. دوم کتاب «همسایه سدر و همسفر رود» و سومین مسئله شخصیت خود محمدرضا سنگری است.

وی افزود: تاریخ شفاهی مدت هاست که در ایران مطرح شده، حدود 15 سال است که محل توجه و بررسی پژوهشگران و اهل فن قرار گرفته است. تاریخ شفاهی بر مباحثه و محادثه قرار می گیرد. کلمه گفت وگو در عمل مصداق ها و انواع متفاوتی را به ذهن متبادر می کند. چیزی که در مباحثه و حادثه اتفاق می افتد، سبب می شود تاریخ شفاهی شکل بگیرد.

کمری همچنین گفت: گفت وگو در تاریخ شفاهی از نوع گفت وگوهای ذوقی نیست، از نوع گفت وگوهای خاطره گیرانه و خاطره پرسانه برای خاطره نویسی هم نیست؛ به این مسائل در کتاب ها و مقالات پرداخته ایم و علاقه مندان می توانند در کتاب «پرسمان یاد» این مسئله را پیگیری کنند.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: مورخ اساساً باید دأب محققانه داشته باشد، نه شور شاعرانه. دو فایده در کار تاریخ شفاهی زمانی که به متن تبدیل می شود، اتفاق می افتد. یکی تولید متن است، مانند اثری که به عنوان کتاب قرار است رونمایی شود و به عنوان اثری مستقل خواندنی است و امیدوارم آقای قرایی این کار را ادامه دهد و تعداد عناوین آن از 100 مجلد هم عبور کند. دیگری تولید داده و مواد برای مطالعات بعدی است. مجموعه خاطرات پدیدآورندگان ادبیات انقلاب اسلامی به مثابه دست مایه های اولیه به کار می آید.

کمری با ابراز اینکه "در حوزه جنگ و انقلاب اسلامی شاهد ریزش شاهدان آن حوادث هستیم"، عنوان کرد: به همین دلیل زمانی از تاریخ شفاهی به عنوان تاریخ اورژانسی یاد کردم. ادبیات و هنر انقلاب اسلامی پدیده و پدیدار تاریخی است و البته باید آن را در نگره تاریخ فرهنگی که رویکرد نوپدیدی است کاوید و دید. مورخ شفاهی باید شاهدانه و فعالانه به گفت و گوی فعال محققانه بنشیند.

وی اظهار داشت: کتاب «همسایه سدر و همسفر رود» کتابی با خصوصیات آثار اخلاقی است. دکتر سنگری تندیس و مجسمه ادب درس و ادب نفس است. سال هاست که در خدمت ایشان مراوداتی داریم و نشده است که کنار ایشان بنشینم و نکته ای نیاموزم. آموزه های قرآنی و اهل بیت(ع) با جان ایشان عجین است.

این پژوهشگر تاریخ شفاهی با تأکید بر اینکه دکتر سنگری تنها در سنگر علم و ادب و فرهنگ کشور خدمت نکرده است، اظهار کرد: ایشان در مبارزات پیش از انقلاب اسلامی نقش داشته اند و در دوران دفاع مقدس هم حضوری جدی داشته اند. ایشان غیرتمندانه، دردمندانه و باورمندانه و عالمانه در اوایل انقلاب اسلامی به مسئله کتاب های درسی ورود می کنند.

کمری تصریح کرد: آثاری مانند «از نتایج سحر» که ایشان در حوزه پژوهش انجام داده اند ستودنی است و نمی دانم چرا پژوهش در سرزمین ما قدرش دانسته نمی شود. امیدوارم آقای سنگری همچنان صبور و پایدار در این عرصه بمانند و آقای قرایی این کار را به جد، عالمانه، دقیق و جامع الاطراف به پیش ببرند.

قرایی: سنگری بی ادعا و بسیار بااخلاق است

حسین قرایی نویسنده کتاب «همسایه سدر و همسفر رود» در مراسم رونمایی از این کتاب، با یادی از مادری که سه فرزندش در هشت سال دفاع مقدس به شهادت رسیده اند، گفت: این کتاب را به شیرزنی که سه فرزند خود را در هشت سال دفاع مقدس تقدیم به انقلاب کرده تقدیم می کنم. حاجیه خانم «فروغ منهی» مادر شهیدان سرافراز وطن «داوود، رسول و علیرضا» خالقی پور که خدمت بسیاری به انقلاب کرده است.

قرایی در مورد این کتاب گفت: برخی ها به این کتاب و امثال آن خاطره نگاری، شرح حال نویسی و یا تاریخ شفاهی می گویند. اما این کتاب همه این موارد است. مهم نیست که چه اسمی برای آن در نظر گرفته اند. مهم آن چیزی است که به مخاطب ارائه می دهد. داده های مورد استفاده این کتاب مهم است که به گوشه ای از زحمات انقلابی یک چهره و شخصیت انقلابی پرداخته است.

وی در ادامه به چگونگی نوشتن کتاب «همسایه سدر و همسفر رود» پرداخت و گفت: سال های سال به دنبال دکتر «محمدرضا سنگری» بودم تا بتوانم خاطرات زندگی اش را مکتوب کنم. این قصه سر دراز دارد؛ قصه ستاره سهیلی که به ندرت در آسمان رخ می نماید و شاید شما حوصله شنیدن مثنوی هفتادمن خاطراتی را نداشته باشید که درنهایت منجر به تدوین کتاب «همسایه سدر و همسفر رود»، شد. شوق نوشتن خاطرات و گفته های دکتر از سالی در جانم افتاد که کتاب «ادبیات معاصر» ایشان را در «تربیت معلم» می خواندیم و استاد آن درس با بی مهری تمام از آن می گذشت و خودش قصه حسین کُرد شبستری نقل می کرد! نگاه فکورانه دکتر سنگری به ادبیات معاصر، عطش مرا به این گونه ادبیات شعله ور کرد. دقیقاً 14 سال از آن بهاری که استادمان خزان کرد، می گذرد. در این 14 سال مدام دکتر را با تماس ها و دیدارهایم آزردم. اما هرقدر که با این پژوهشگر و نویسنده صبور صحبت می کردم، شیفتگی ام به ادبیات شدت می گرفت، در این میان دو گونه ادبیات معاصر و عاشورایی بیشتر ضریب داشت.

قرایی افزود: هرگاه به حجم فعالیت های پژوهشی دکتر سنگری توجه می کردم، حیرت زده می شدم. برایم جالب بود که فردی تا چه اندازه می تواند زمان را مدیریت کند و از لحظه لحظه آن بهره ببرد. از زمانی که به تحقیق پیرامون شخصیت ادبی دکتر سنگری همت گماشتم، به این تحلیل رسیدم که او در ده حوزه ادبیات معاصر، عاشوراپژوهی، ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، نثر ادبی، شعر، ادبیات کودک و نوجوان، کاریکلماتور، فعالیت مطبوعاتی، تدریس، تدوین کتب زبان و ادبیات فارسی فعالیت های دقیق و بزرگی داشته و دارد. سنگری یک وجهی نیست. ایشان چندین وجه متفاوت دارد که در هر کدام به خوبی عمل و آنچه را خواسته ارائه کرده است. در کتاب «همسایه سدر و همسفر رود» چندوجهی بودن سنگری را اثبات کرده ام.

قرایی ادامه داد: در نظر دارم تا پس از این کتاب یادنامه ای دوجلدی با استفاده از اطلاعاتی که از سنگری به دست آوردم جهت مانایی هرچه بیشتر ایشان در تاریخ انقلاب تنظیم کنم. بنده به سهم خودم اجازه نخواهم داد تا هنرمندان انقلابی عصر انقلاب معرفی نشوند. ما باید مردانه برای ماندگاری هنرمندان انقلابی عصر انقلاب ایستادگی کنیم. به این ترتیب که هر هنرمندی برای دوست هنرمند انقلابی خود یادمانی تهیه کند و خاطراتش را نوشته و کتاب آن را منتشر کند.

وی با اشاره به فروتنی سنگری گفت: سنگری یکی از هنرمندان انقلابی عصر انقلاب است که نوشتن از او به زبان خودش دشوار است، چرا که بی ادعا و بسیار بااخلاق است. نوشتن از سنگری آن هم مستند از قول خودش موفقیت بزرگی برای من بود. ایشان هر خدمتی انجام داده با کمال میل و نیت خالص الهی بوده است، به همین دلیل نیز فعالیت هایش را انجام وظیفه دانسته و بسیار سخت از آن ها به عنوان فعالیت های شخصی سخن گفت. اما به هر حال این کار را انجام دادیم و کتاب «همسایه سدر و همسفر رود» نوشته، چاپ و منتشر شد.

سنگری: قرایی پیش از اینکه با من به سخن بنشیند تمام آثار مرا خوانده بود

محمدرضا سنگری هم در پایان این مراسم ضمن تشکر از حسین قرایی اظهار داشت: قرایی پیش از اینکه با من به سخن بنشیند تمام آثار مرا خوانده بود هرچند در حوزه های گوناگون ورود دارم و آثارم بسیارند اما او تمامش را خوانده بود.

سنگری با تأکید بر اینکه "سال های پیش در دفتر آقای حدادعادل با شاعران جمع می شدیم و این محفل از بهترین ها بود"، گفت: سال های سال اتاق آقای حدادعادل محل تجمع شاعران عزیزی همچون مرحوم حمید سبزواری، محمدجواد محبت، نصرالله مردانی و ... بوده، ایشان این جمع را گرد هم آورده بود تا کار نگارش کتاب های درسی را که بسیار سخت است، انجام دهد. در واقع آقای حداد دهقان فداکار عرصه فرهنگ است.

سنگری در ادامه سخنان خود به نام کتاب هم اشاره کرد و توضیح داد: اگر امروز در جنوب کشور باشید گرمای آفتاب به 76 درجه می رسد و اگر در سایه باشید 53 درجه خواهد بود و اگر روی آسفالت قدم بزنید زیر پایتان «پرنیان آید همی» یعنی آسفالت ها نرم شده و پا در آن فرو می رود و حتی ماشین هایی که یک ساعت ایستاده مانده باشند چرخ هایشان در آسفالت می ماند. در همین سرزمین درختی در آنجا وجود دارد که در برابر این هوای داغ تاب می آورد و همیشه سبز است، سبز و سایه گستر و معطر و به آن درخت عشق می ورزند. ظاهراً نام زینب از مفهوم این درخت برمی خیزد یعنی هرآنچه سبز، سایه گستر و معطر است و درخت «سدر» این خصوصیات را دارد و در برابر جریان های سخت و دشوار می ایستد.

وی افزود: درخت سدر هم نشان است برای کسانی که قرار است چتری روی سر دیگران بگسترانند. من خواستم کد و نشانی راه را بدهم تا بگویم خانه دوست کجاست؛ چرا که رود نماد حرکت است و سکوت در رسیدن؛ رود وقتی به دریا می رسد خاموش می شود و خصوصیت بزرگ رود این است که هیچ مانعی نمی شناسد.

وی در پایان گفت: ما باید همسایه سرسبزی باشیم و هیچ چیز ما را از حرکت بازندارد. ما راه سختی پیشِ رو داریم این همه به انکار ایستاده اند و این همه به این و آن کار ایستاده اند، اما باید ارزش های خود را بازشناسیم و بخشی از این تلاش و تکاپو همین تاریخ شفاهی است.

زائری: حسرت من زندگی امثال سنگری است

حجت الاسلام محمدرضا زائری مدیر سابق مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه تهران) و فعال فرهنگی و رسانه ای در مراسم رونمایی از کتاب «همسایه سدر و همسفر رود» زمانه و زندگی دکتر محمدرضا سنگری اثر حسین قرایی که شنبه 23 تیرماه در حوزه هنری برگزار شد؛ با بیان اینکه هرچه زمان بگذرد ارزش کار حسین قرایی بیشتر مشخص می شود، اظهار کرد: اگر آن گونه که رهبر معظم انقلاب گفته اند و در منابر و رسانه ها می شنویم در دوران جنگ نرم باشیم، می توانم بگویم کمتر کسی را دیده ام که به این جنگ فرهنگی اعتقاد داشته باشد.

وی افزود: در جنگ فرهنگی هم مانند دفاع مقدس ممکن است مجروح و یا شهید داشته باشیم. وقتی در دوران دفاع مقدس کسی مجروح می شد او را سرزنش نمی کردند که "چرا تیر خورده ای؟"، اما در جنگ فرهنگی با دشمن، اگر تنها سلیقه مان با یک اثر و حرکت فرهنگی موافق نباشد، صاحب اثر را مورد حمله، تهمت و فحشا قرار می دهیم. اگر باور داریم دشمن پشت خاکریزهای فرهنگی ماست، باید اقتضائات فرهنگی آن را هم بپذیریم. مدیران فرهنگی جواب یک بسیجی و یا هنرمند را به درستی نمی دهند، اما اگر سرمایه گذاری به آن ها مراجعه کند ساعت ها برایش وقت می گذارند.

زائری تصریح کرد: امروز مسئله من نسلی است که امام خمینی(ره) پرورش داد و دغدغه ام این است که آیا آن نسل باز هم قابل پرورش است یا خیر. برایم قابل درک و فهم است که نمی توان این جنس از آدم های اوایل انقلاب اسلامی را به شکلی انبوه پرورش و آموزش داد. اما باید پرسید؛ آیا نمی شود زیست بوم و محیط و فضا و اتمسفری تولید کرد که انسان ها در آن بهتر رشد کنند؟ وقتی کتاب «همسایه سدر و همسفر رود» را ورق می زنیم کتاب به ما می گوید که اگر می خواهیم امثال سنگری را داشته باشیم باید چه کنیم. حسرت من زندگی امثال سنگری است. نام من و بخشی از نام خانوادگی ام مانند نام و نام خانوادگی سنگری است و تنها در کلمه سنگ با هم متفاوت هستیم. ایشان سنگی در بنای زندگی شان وجود دارد و زندگی شان کاملاً پربار است. اگر بخواهم زندگی ایشان را تفسیر کنم می توانم تنها بگویم «برکت».

وی همچنین با انتقاد از اینکه ریا در جامعه زیاد شده است، عنوان کرد: باید در روز چراغ به دست بگیریم و به دنبال کسی باشیم که ریا نداشته باشد و بدون تکلف رفتار کند. شخصیت هایی مانند سنگری را خداوند به این روزگار هدیه کرده است و چه می شود که باز هم دکتر سنگری ها را داشته باشیم؟

حدادعادل: سنگری را به عاشورایی بودن می شناسیم

غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در مراسم رونمایی از کتاب «همسایه سدر و همسفر رود» اظهار داشت: انقلاب اسلامی 40ساله شده است. ما طی این مدت 4 دهه پرفراز و نشیب را پشت سر گذاشته ایم و سرمایه خوبی از تجربه مدیران در اختیار داریم.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که باید مقارن این 40سالگی وسعت یابد، تدوین تجربه های مدیریتی است. در همه حوزه ها مستندسازی و کارهایی که مدیران موفق کرده اند باید ثبت شود و در آموزش و پرورش شاید این کار از سایر بخش ها ضروری تر باشد.

وی افزود: ما در آموزش و پرورش دچار یک خلأ متون و منابع نظری بوده ایم، نه اینکه پیش از انقلاب دست مان از کارها کوتاه بوده بلکه ما نظریه پردازی به اندازه کافی برای تعلیم و تربیت نداشتیم.

حدادعادل به فرموده امام(ره) اشاره کرد و گفت: ایشان فرموده بودند "اگر آموزش و پرورش و صدا و سیما را به دست ما بدهید ما انقلاب می کنیم"؛ حالا انقلاب پیروز شده و کنار این دو دستگاه سایر دستگاه ها نیز در اختیار ما است اما ما چه کرده ایم؟ ما مشکلات نظری داشته و هنوز هم داریم و اقدام شایسته ای که می تواند این خلأ را جبران کند یکی این است که کسانی که کار کرده اند عالم بوده و تجربه دارند از تجربیات خود بگویند و ثبت شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تذکر اینکه نباید این کارها دست کم گرفته شود تصریح کرد: در حدود 64سالگی با آقای سنگری این مصاحبه ها صورت گرفته که فکر می کنم سن خوبی است؛ چون پس از این سن و سال قوای ذهنی فرد تحلیل می رود، درست زمانی که 40 سال تجربه کاری داشته آن ها را نیز بیان کرده است.

حدادعادل با ابراز اینکه "این روزها من نیز هفته ای دو ساعت کارهایی را که در آموزش و پرورش انجام داده ام بازگو می کنم که احتمال می دهم مطالبی که ارائه می کنم هزار صفحه بشود"، گفت: اعتقاد دارم این کار باید صورت گیرد.

وی افزود: وقتی نام سنگری میان نیروهای انقلابی شنیده می شود اولین تصویر ما از او عاشورایی بودن ایشان است، یعنی بیش از هر کلمه و مفهوم دیگری سنگری خود را با التزام به عاشورا شناسانده و انقلاب اسلامی در نظر او احیای عاشورا در دوران ما است. او با آثار خود این پیام را داده است که همان گونه که در زیارت عاشورا از اصحاب ایشان یاد می شود او نیز جزو آن هاست، زیرا اصحاب امام حسین(ع) تنها 72 تن نبودند، بلکه یاران ایشان ادامه دار هستند. در روزگار ما از انقلابیون و بچه رزمنده ها، جانبازان و اسرا و افرادی که پای انقلاب ایستاده اند همه در خط و مسیر شهادت طلبانه امام حسین(ع) کار می کنند.

به گفته وی، این اولین تصویر از زندگی دکتر سنگری است اما تصویر دیگری که در ذهن ها می ماند استاد بودن او در دانشگاه است آن هم استادی تمام عیار، او یک معلم باسابقه و باتجربه است که در انواع سطوح تدریس داشته، و چهره سوم کارشناسی و مدیریت انقلابی او در درگاه حساسی مثل آموزش و پرورش است.

وی افزود: سنگری عمر خود را در آموزش و پرورش سر کتاب های درسی صرف کرد، هرچند دانشگاهی ها به کار در آموزش و پرورش رغبتی ندارند اما اندک هستند کسانی که کار در آموزش و پرورش را به کار در دانشگاه ترجیح می دهند و یکی از آن ها دکتر محمدرضا سنگری است که قدر مدرسه را می داند.

حدادعادل ضمن اشاره به اینکه هیچ آینده ای برای ایران قابل تصور نیست مگر اینکه سنگ بنایش در آموزش و پرورش نهاده شود، گفت: سنگری هرگز در برابر هیاهوها مرعوب نشد خط و ارادتش به امام و رهبری تغییر نکرد؛ چرا که او دارای شخصیتی سالم و محبوب است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: سنگری هرگز دنیاطلبی نکرد او تنها به تحقیق پرداخت و مورد احترام همگان است. او همت کرد در روزگاری که بسیاری از روشنفکران راغب نیستند ادبیات انقلاب اسلامی را بپذیرند ایشان با اعتماد به نفس ادبیات انقلاب را به کتاب های درسی و تعلیم و تربیت و هر محفلی که نامی از انقلاب دارد برد سخنرانی کرد، مقاله نوشت و کتاب تعریف کرد.

حدادعادل گفت: کتاب «همسایه سدر و همسفر رود» چند روزی است به دستم رسیده و آن را خوانده ام. من می دانم دکتر سنگری چه کشیده است. او 13 سال تمام با من همکار بود و برای کتاب های درسی با هم سر و کار داشتیم. خدا را شکر می کنم اگر از سازمان پژوهشی رفتم لااقل پای امثال دکتر سنگری را به آنجا باز کرده ام. ای کاش دکتر سنگری 10 سال زودتر متولد شده بود و به سازمان می آمد در این صورت کتاب های فارسی و ادبیات وضع بهتری می داشت.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به سال های ابتدایی انقلاب اشاره و تغییرات را با روند کند در کتاب های درسی مطرح کرد و گفت: من بهترین کاری که کردم تألیف سه جلد کتاب های فارسی برای دوران راهنمایی بود که در یک گروه 4نفره با اساتیدی چون احمد سمیعی، محمدجواد شریعت و خانم سیما وزیرنیا این کار انجام شد. مهم نیست کسی کتابی بنویسد و آن کتاب تغییر کند و از هیچ کتاب درسی نباید انتظار داشت تا ابدی شود. مهم این است که کسی که بعداً می آید کتاب بهتری بنویسد و من وقتی کتاب می نوشتم دلم می خواست کتاب هایم در آموزش و پرورش خوانده شود اما می گفتم من تلاشم را می کنم کتاب خوب بنویسم اما باید روزی کسی بیاید و خوب بنویسد تا گامی در جهت تعالی کشور باشد که امیدوارم در آموزش و پرورش این اتفاق افتاده باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه "خدا را شکر می کنم آقای سنگری توانسته در بهترین سال های عمرش در بهترین نهادهای کشور از جمله سازمان تألیف کتب درسی به انقلاب کمک کند"، گفت: این را بدانید هیچ کتابی به اندازه کتاب های درسی خوانده نمی شود.

حدادعادل در پایان سخنرانی خود به تلاش های برخی معاندین نظام در راستای سیاه نمایی مسیر انقلاب اشاره کرد و گفت: روزهایی که خوزستان و خرمشهر آب نداشت، دیدیم که در فضای مجازی چه غوغایی به پا کردند، البته حق با مردم بود، اما به هر حال باید زودتر اقدام می شد. ولی چه اخبار کذبی همین شبکه های معاند نظام منعکس می کردند، ولی به سرعت به همت بچه های سپاه لوله های 2متری به مسافت 90 کیلومتر بنا شد و آب به سرعت رسید. آیا امروز که آب به خوزستان رسیده ما به همان اندازه که برخی سیاه نمایی کردند اخبار فعالیت مثبت سپاه را منتشر کرده ایم؟ جایی که باید کارهایی برای انقلاب صورت بگیرد انجام شده ما نیز باید برای انقلاب حرف بزنیم ولی می بینیم که قلم ها خشک می شود ولی کار دکتر سنگری هم مقابله با چنین سیاه نمایی ها است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: