روایت کوتاه بین المللی/

اکنون چه مناطقی از سوریه تحت اشغال تروریست‌ها قرار دارد؟

کدخبر: 2233897

تروریست‌ها و معارضان مسلح بیش از دو سال است که شکست‌های پیاپی را از حلب گرفته تا غوطه شرقی و در حال حاضر درعا تجربه می‌کنند؛ به طوری که حضور آنها در اراضی سوریه اکنون به پایین‌‌ترین حد خود رسیده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، با پیشروی نیروهای ارتش سوریه و متحدان آن در سال‌ها و ماه‌های اخیر و در نتیجه شکست عناصر تروریستی در جبهه‌های مختلف سوریه از حلب گرفته تا غوطه شرقی و درعا، اکنون تروریست‌ها و همچنین معارضان مسلح در شرایط سختی در این کشور قرار گرفته‌اند و گویا حملات پیاپی رژیم صهیونیستی به اراضی سوریه به کمک آنها نیامده است.

حضور گروه‌های معارض مسلح سوری اکنون به بخش کوچکی در غرب درعا و همچنین بخش‌هایی از استان قنیطره (در مجاورت درعا) منحصر می‌شود که مذاکرات آنها برای مصالحه با دولت سوریه در جریان است.

گروه‌های معارض همچنین در مناطق مشخصی در ریف شمالی حماه مستقر هستند و گروهک‌هایی که تحت حمایت دولت ترکیه قرار دارند، بر بخش وسیعی از ریف شمالی حلب سیطره دارند.

گروه تروریستی «هیات تحریر الشام» (جبهه النصره سابق) نیز بخش اعظمی از استان ادلب واقع در شمال غرب این کشور را تحت اشغال خود دارد که البته حضور گروه‌های معارض در این منطقه،به مناطق مشخص منحصر می‌شود.

آنطور که منابع رسانه‌ای و نظامی سوریه می‌گویند، تنها ۹ درصد از مساحت کل کشور تحت سیطره گروه‌های معارض مسلح و جبهه النصره و تنها سه درصد از کل اراضی این کشور نیز تحت اشغال داعش قرار دارد.

در بخش کوچکی از استان دیرالزور در شرق سوریه که در نزدیکی مرزهای عراق واقع شده است، نیز عناصر تروریستی داعش حضور دارند.

گروهک «ارتش خالد بن الولید» وابسته به داعش، بخش کوچکی از جنوب غربی استان درعا را تحت اشغال خود دارد و هسته‌های خفته آن در استان ادلب نیز فعالیت می‌کنند.

گروهک خالد بن ولید که در جنوب سوریه است و بخشی از قنیطره و درعا آلوده به آن است، گروهکی نزدیک به داعش است. با این حال، برخی این گروهک را اصالتا داعشی نمی‌دانند، بلکه می‌گویند این سازمان گروهکی است که با داعش بعیت کرده است. رفتار نظامی و عقیدتی این گروهک بسیار شبیه به داعش است.

مقایسه نقشه‌های میدانی در سوریه در مقایسه با قبل به وضوح نشان می‌دهند که ارتش سوریه به همراه نیروهای همپیمان خود طی سال‌های جنگ سوریه چه موفقیتی به دست آورده‌اند. اکنون به ضرس قاطع می‌توان گفت که طرح‌های تجزیه منطقه و تبدیل آن به مجموعه‌ای از کشورهای ضعیف که قادر به مقاومت در برابر اسرائیل و آمریکا نباشند، شکست خورده است.

منابع سوری تخمین زده‌اند که یگان‌های مدافع خلق سوریه (کردهای سوری) بر ۲۵ درصد از مساحت سوریه در شمال و شرق این کشور تسلط دارند؛ هر چند کردها در مارس سال ۲۰۱۸ در پی عملیات نظامی ارتش ترکیه، منطقه عفرین واقع در شمال غربی حلب را از دست دادند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: