سیدیحیی یثربی در گفت‌وگو با فارس:

«قدرت» دشمن را وادار به مذاکره می‌کند/ جایی برای جاه‌طلبان نیست

کدخبر: 2234176

استاد پیشکسوت فلسفه با اشاره به شعار ابتدای انقلاب (نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی) گفت: طبق این شعار، نه تنها با آن‌ها نمی‌سازیم و تسلیم‌شان نمی‌شویم، بلکه ابزار بهره‌مندی دشمن هم از منافع مادی نمی‌شویم.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری فارس، رهبر انقلاب با اشاره به بخشی از آیه 12 سوره توبه « اِنَّهُم لا اَیمانَ لَهُم‌‌ » به عدم پایبندی کفار به معاهدات و پیمان‌هایشان اشاره کرده‌اند و فرمودند: اینها ذاتاً انسان‌های ظالمی هستند، دستگاه‌های قدرت ظلمند، بله! با جمهوری اسلامی هم چون عدالت‌طلب است، چون داعیه‌ اسلام دارد، داعیه‌ دفاع از مظلوم دارد، به شدت مخالفند و این کارشکنی‌ها را دارند انجام می‌دهند. باید در مقابل اینها ایستاد. بایستی استحکام را حفظ کرد و باید مطمئن بود که به توفیق الهی، به حرمت و جلال و عزت الهی، ملت ایران بر آمریکا و دشمنانش پیروز خواهد شد. به‌ معنای واقعی کلمه اینها شمرهای این زمانند؛ به‌ معنای واقعی کلمه اینها کسانی هستند که قرآن در حقشان می‌گوید «اِنَّهُم لا اَیمانَ لَهُم‌‌»؛ هیچ عهد و پیمانی در اینها مورد اعتماد نیست -داریم می‌بینیم دیگر؛ این جلوی چشم ما است- به‌معنای واقعی کلمه اینها باج‌طلب و زورگو هستند و بدیهی است که ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی و مسئولان محترم نظام زیر بار هیچ باج‌طلب و زورگویی نخواهند رفت.

برای بررسی بیشتر این موضوع با سیدیحیی یثربی مفسر قرآن کریم و پیشکسوت فلسفه گفت‌وگو کردیم. وی ابتدا به ترجمه این آیه پرداخت و گفت: قرآن به ما می‌گوید: اگر پیمانی را که بسته‌اند، بشکنند و به دین شما آسیب برسانند، شما نیز با پیشوایان کفر که پایبند هیچ پیمانی نیستند، بجنگید تا شاید دست بردارند. در این آیه دو ـ‌ سه مطلب مطرح است؛ یکی اینکه در پیمان‌ها، دو هدف مدنظر است، در یک وجه آن منافع مادی کشورها مطرح است؛ یعنی ژاپن با آلمان، پیمانی می‌بندد که این مقدار صادرات و واردات داشته باشد.

یثربی بیان داشت: در وجه دیگر آن، پیمان در مرحله‌ای منعقد می‌شود که قبل از سود مادی یا پیش از سود مادی، باورها و ارزش‌ها مطرح می‌شود، مثلاً یک کشور مسلمان با یک کشور دیگر پیمانی را می‌بندد که آسیبی به ارزش‌هایش نرسد. پیمان ما با غرب هم ترکیبی از این دو پیمان است که سود و باورها در کنار هم قرار می‌گیرند.

*ما ابزار بهره‌مندی دشمنان از منافع مادی نمی‌شویم

وی با اشاره به شعار ابتدای انقلاب «نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی» ادامه داد: بر اساس این شعار ما با بلوک غرب و شرق نمی‌سازیم و تسلیم‌شان نمی‌شویم، همچنین ابزار بهره‌مندی آن‌ها از منافع مادی هم نمی‌شویم، بنابراین دشمنان نیز با همین مسأله مشکل دارند، غرب در انعقاد پیمان‌ها و قراردادها به دو محور مسیحیت و ارزش‌های لیبرال دموکراسی توجه ویژه دارد، مثلاً‌ بر موضوع حقوق بشر تأکید کرده و این‌گونه وانمود می‌کند که بر اساس پایبندی به حقوق‌بشر با دیگران می‌جنگد، در حالی که اغراض خودش را در قالب حقوق بشر پیگیری می‌کند.

این مفسر قرآن کریم درباره چرایی شکستن پیمان از سوی غربی‌ها ابراز داشت: دلیلش این است که در هر پیمانی مصلحت رعایت می‌شود، یعنی اگر روزی یک طرف ببیند قدرت دارد، این پیمان در نظر او دیده نمی‌شود، یا اگر ببینند که طرف مقابل قدرت گرفته است، پیمان را زیر پا می‌گذارد. چطور کفار مکه، پیمان را زیر پا گذاشتند؟ برای اینکه دیدند پیامبر(ص) به مدینه رفته و روزبه‌روز قدرت گرفته است و اگر دیر بجنبند و به موقع عمل نکنند، در آینده دچار مشکل می‌شوند، به همین خاطر پیمانشان را با پیامبر(ص) شکستند.

یادمان باشد «قدرت» دشمن را وادار به مذاکره می‌کند

وی با تأکید بر اینکه سیاستمدار نیست و محقق هست، افزود: در این موارد باید آمادگی خودمان را داشته باشیم و همیشه اصرار به این نداشته باشیم که چرا آن‌ها پیمان را می‌شکنند و یادمان باشد که قدرت طرف را وادار به مذاکره می‌کند، اینکه طرف مقابل احساس کند زور و توانش بیشتر است، دیگر پیمان را جدی نمی‌گیرد، می‌خواهم نتیجه بگیرم باید قدرت داشته باشیم، قدرت به ارزش‌ها بر می‌گردد، صلاح ما پیش از توپ و تانک ما، به ارزش‌های اسلامی ما برمی‌گردد.

ارزش‌ها در این دوران به ضعف نشانده شده است

یثربی در ادامه با بیان اینکه 2 گروه در وضعیت فرهنگی فعلی جامعه مؤثر هستند، اظهار داشت: مسبب وضعیت فعلی فرهنگی کشور یکی دولتی‌ها هستند که الی ماشاءالله جای گله است، زیرا ارزش‌ها به ضعف نشانده شده، جاه‌طلبی و پول‌پرستی از سر تا پای عده‌ای از آن‌ها می‌بارد، رانت‌خواری و رشوه است که این ارزش‌های ما را در موضع ضعف و کم‌رنگ قرار می‌دهد. زمانی مادری جوانش را با عشق و علاقه تقدیم می‌کرد و اگر این جوان نوبتش نمی‌رسید، با چشم گریان برمی‌گشت و به مادرش می‌گفت: دعا کن که به جبهه بروم، مگر ما همان آدم نیستم؟! همان آدم هستیم، اما ارزش‌ها را کم‌رنگ کردیم.

*آن‌هایی که برای مدیریت می‌میرند به بیت‌المال دست‌اندازی می‌کنند

وی گفت: وکیل ما یک دوره وکیل می‌شود، وضع‌ زندگی‌اش زیرورو می‌شود، وزیر ما یک دوره وزیر می‌شود دزدی‌های عجیب و غریب می‌شود، می‌دانید که هر شب اپوزیسیون یک کلاغ و چهل کلاغ می‌کند؛ یعنی اگر یک مورد دزدی باشد می‌گویند 10 تا مورد دزدی بوده است، ما باید مواظب اینها می‌بودیم که کمتر مواظب بودیم. 20 و 30 بار در این مدت مقاله نوشتم و تذکر دادم که آقایان به داوطلبان شغل، شغل ندید، به آن‌هایی که برای وکالت و مدیریت می‌میرند، شغل ندهید، اینها به بیت‌المال دست‌اندازی می‌کنند.

*جاه‌طلبان را سر کار نگذارید/ زندگی آن‌ها را زیر نظر بگیرید

این پیشکسوت فلسفه خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) همان گونه که آداب نماز را گفته، آداب سیاست را گفته است چنان‌ که فرمود: «به خدا سوگند، ما کسی را که شغلی را درخواست کند، یا به آن دل داده باشد، هرگز به کار نمی‌گیریم!»، طرف چند میلیارد خرج می‌کند که رئیس شود، چند میلیارد خرج می‌کند وکیل شود، هزاران چاپلوسی و هزاران باندبازی می‌کند تا مدیر شود، پیامبر(ص) به ما گفته است که این آدم، آدم درستی نیست.

وی افزود: دومین عامل مسبب وضعیت فعلی فرهنگی کشور به سبک زندگی مسئولان باز می‌گردد، حضرت علی(ع) فرمود: «خداوند بر پیشوایان نظام عدل واجب کرده است که زندگی خود را در حد طبقه­ محروم جامعه­ نگهدارند تا تهی­دستان و گرفتاران از فقر و تهی­دستی رنج نبرند»، این چه وضعیتی در مملکت است، همه دنبال این هستند که در فلان منطقه سکونت کنند، فلان ماشین را سوار شوند،‌ اینها از دست رفته‌ها ما است.

یثربی خاطرنشان کرد: جلوی اینها را بگیرید، جاه‌طلبان را سر کار نگذارید و زندگی آن‌ها را زیر نظر بگیرید، عوامل اطلاعات نیرومندی داریم، اینها آمار آن‌ها را داشته باشند، یقه آن‌ها را بگیرند، دیگر اینکه روحانیت در این قضیه وارد شود، پیروزی انقلاب اسلامی در سایه رهبری حضرت امام بود، باید مشکلات ما با رهبری مراجع حل شود، چرا در این مشکلات ساکت هستیم، چرا نباید بیاییم رابطه با مردم برقرار کنیم؟ در حالی که باید پیشاپیش مردم و در میان مردم باشیم.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: