طرح ابتکاری جمعی از شخصیتهای اسلامی برای ایجاد آتش بس در یمن

کدخبر: 2234546

جمعی از شخصیتهای عربی و اسلامی طرحی را برای آتش بس در یمن مطرح کردند و از ایران به عنوان کشور دوست برای همکاری در این زمینه دعوت به عمل آوردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های اردنی، جمعی از شخصیت های عربی سیاسی و متفکران و آکادمیک در نشستی؛ از همه طرفهای درگیر در یمن خواستند که آتش بس سه ماهه ای برقرار کنند و به گفتگوهای فراگیر تحت نظارت بین المللی روی آورند تا جنگ یمن به پایان برسد. این شخصیت ها از عربستان و ایران خواستند که در دست یابی به راه حل مسالمت آمیز که رنجهای ملت یمن را پایان دهد نقش ایفا کنند و تلاش خود را به کار گیرند.

در این طرح آمده است: خطاب به برادران عزیز یمنی؛ جنگی که تر و خشک را با هم می سوزاند به دراز انجامیده است و خونریزی در یمن باید متوقف شود. از این رو از باب مسئولیت تاریخی و از باب محبت به یمن و مردم آن و اهمیت این کشور در کالبد عربی از همه طرفهای معادله ملی یمن می خواهیم که تصمیمی قطعی و بدون تاخیر اتخاذ کنند و فورا جنگ را را متوقف کنند و آتش بسی به مدت سه ماه برقرار کنند به ویژه که ما در آستانه ماههای حرام هستیم و به تلاش های بین المللی، منطقه ای و عربی و گروههای ملی یمن توجه شود تا درگیری تمام شود و از طریق گفتگو راهکاری برای توافق ملی ایجاد شود و ساختار سیاسی برای همه طیف ها ایجاد شود تا همه نهادها و موسسات دموکراسی از ریاست جمهوری گرفته تا دولت و پارلمان و احزاب ملی مجددا فعال شود و ملت ارجمند یمن آزادی، کرامت و امنیتش را به دست آورد و ضامن وحدت یمن و بازسازی خرابه های جنگ ویرانگری که بیش از سه سال است، ادامه دارد، شود. ما از عربستان و کشورهای ائتلاف عربی و جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور دوست می خواهیم که این درخواست را مورد حمایت قرار دهند و همه طرفها را تشویق می کنیم که تا صلح و ثبات و همدلی و تفاهم برقرار شود. ما به نوبه خود آماده مشارکت در صورتی که درخواستی از ما شود هستیم و از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نمی کنیم تا امنیت و ثبات در یمن برقرار شود.

شخصیت هایی که این طرح را ارائه داده اند عبارتند از؛ صادق المهدی نخست وزیر سابق سودان، عبدالسلام المجالی نخست وزیر سابق اردن، عمار حکیم رئیس تیار الحکمه عراق، شیخ عبدالفتاح مورو نائب رئیس مجلس نمایندگان تونس، مروان الفاعوری دبیر کل انجمن جهانی اعتدال اردن، عباس زکی عضو کمیته مرکزی جنبش فتح فلسطین، مدحت العدل نویسنده نویسنده و متفکر مصری، محمد طلایی نویسنده و متفکر مغربی، عبدالحسین شعبان نویسنده و متفکر عراقی، اکرم عبداللطیف عضو شورای ملی فلسطین، سمیر حباشنه رئیس انجمن اردنی علوم و فرهنگ و وزیر کشور اسبق اردن، ابوجره السلطانی رئیس جنبش جامعه مسالمت آمیز و وزیر سابق الجزایری، عدنان السید حسین نویسنده و متفکر و وزیر سابق لبنانی، حسن نافعه نویسنده و متفکر مصری، صلاح عمر العلی وزیر سابق و نماینده سابقه عراق در سازمان ملل، سیف المسکری نماینده سابق عمان در شورای همکاری خلیج فارس، محی الدین المصری متفکر و نویسنده مصری، صالح قوجیل عضو شورای ملی الجزایر، مصطفی بن جعفر متفکر و نویسنده تونس، نبیل ابن عبدالله وزیر سابق مغربی، جواد شفیق متفکر و نویسنده مغربی، عاطف مغاوری نویسنده و متفکر مصری.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: