یک مقام سازمان غذا و دارو عنوان کرد؛

نان سبوس‌دار نخورید/ آسیب لبنیات سنتی به سلامت مردم

کدخبر: 2234981

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به استفاده نانوایی‌ها از سبوس در پخت نان گفت: استفاده سبوس در نانوایی‌ها مورد تائید وزارت بهداشت نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر وحید مفید بعدازظهر سه‌شنبه در نشست خبری به تشریح برنامه‌ها و اهداف سازمان غذا و دارو در حوزه فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی پرداخت و اظهار کرد: تدوین سند ملی ایمنی غذا از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار داریم و امیدواریم تا روز جهانی غذا بتوانیم از آن رونمایی کنیم.

وی افزود: با تدوین سند ملی ایمنی غذا، یک نهاد ملی نیز برای سیاستگذاری‌ها در حوزه غذا تعریف خواهد شد که می‌تواند این نهاد در یک وزارتخانه یا شامل چند مجموعه نظارتی و سیاستگذاری باشد.

وی در رابطه با قاچاق محصولات غذایی به کشور گفت: موضوع ساماندهی ورود محصولات غذایی با کنترل مجوزها و صدور برچسب اصالت تا حدودی نظارت ما بر محصولات غذایی را شدت بخشیده، اما کنترل سطح عرضه، کار سخت و دشواری است؛ از همین رو ما به دنبال سرنخ‌های قاچاق هستیم که بتوانیم ازورود محصولات غذایی قاچاق به کشور جلوگیری کنیم.

مفید درباره موضوع باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی اظهار داشت: در گام اول شناسنامه‌دار کردن مزرعه و باغات در دستور کار قرار دارد که قرار است وزارت جهاد کشاورزی طی چند ماه آینده اولین گروه از این مزارع و باغات را که شناسنامه‌دار شده‌اند، اعلام کند.

وی در عین حال از انجام نمونه‌برداری از محصولات کشاورزی در سطح کشور خبر داد و تصریح کرد: در سال جاری ۲۴ محصول از جهت بررسی باقی‌مانده سموم و همچنین ۱۵ محصول از جهت میزان نیترات و فلزات سنگین مورد بررسی و نمونه‌برداری قرار می‌گیرند.

به گفته مفید، در سال گذشته ۱۵ نوع محصول کشاورزی از لحاظ باقی‌مانده سموم و ۱۰ نوع محصول کشاورزی نیز به لحاظ وجود نیترات و فلزات سنگین نمونه‌برداری شده‌اند.

وی در رابطه با وضعیت سلامت برنج‌های وارداتی نیز گفت: نظارت بر سلامت برنج‌های وارداتی از سال ۹۳ با بررسی باقی‌مانده سموم و فلزات سنگین آغاز شد که وزارت بهداشت بر اساس استاندارد تعریف شده عدد PP نسبت به صدور مجوز برای واردات برنج اقدام می‌کند.

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با عنوان این مطلب که استاندارد بین‌المللی مواد غذایی برای برنج عدد ۲۰۰PP است، گفت: این عدد در اتحادیه اروپا ۱۶۰ و در ایران مبنای ۱۵۰ است اما وزارت بهداشت عدد ۱۲۰PP را مبنای واردات برنج قرار داده، زیرا میزان سرانه مصرف برنج در کشورمان بالاست.

به گفته وی، این سختگیری وزارت بهداشت باعث شد در سال جاری حداقل سه تا چهار محموله برنج وارداتی رد شده و مرجوع شود.

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در رابطه با استفاده نانوایی‌ها از سبوس ادامه داد: افزودن سبوس در نانوایی‌ها به هیچ عنوان مورد تائید وزارت بهداشت نیست زیرا این کار نه تنها مزیت ندارد، بلکه مشکلاتی نیز برای سلامت مصرف‌کنندگان به وجود می‌آورد.

مفید توضیح داد: با توجه به اجرای برنامه غنی‌سازی آرد با اسید فولیک که در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد، استفاده از سبوس خام در نانوایی‌ها باعث می‌شود مشکلاتی برای جذب آهن در مصرف‌کننده ایجاد شود؛ ضمن اینکه بسیاری از سبوس‌هایی که در نانوایی‌ها استفاده می‌شود، منشأ آلودگی هستند و مصارف دامی دارند.

وی تأکید کرد: با نانوایی‌هایی که از سبوس در پخت نان استفاده کنند، برخورد می‌شود و مردم این قبیل موارد را گزارش بدهند تا پیگیری شود.

مفید در رابطه با موضوع واردات ماهی تیلاپیا که بعضاً ممنوع می‌شود، افزود: مطالعات نشان داده مصرف این ماهی مضر نیست، بلکه اخباری که بعضاً پیرامون ممنوعیت این نوع ماهی منتشر می‌شود، ناشی از اختلافات سازمان محیط‌زیست و جهاد کشاورزی است.

وی درباره وضعیت سلامت محصولات لبنی گفت: آنچه در لبنیات به سلامت مردم صدمه می‌زند، وجود ماست‌بندی‌ها و لبنیات سنتی است که هر روز در حال زیاد شدن هستند.

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو افزود: این نوع فروشگاه‌ها که به اصطلاح لبنیات سنتی تهیه می‌کنند، انواع آلودگی‌های میکروبی را از طریق محصولات خود انتقال می‌دهند و آنچه به عنوان محصولات سالم تبلیغ می‌کنند، کاملاً دروغ است.

وی در ادامه به موضوع کمبود ویتامین D و تبلیغاتی که برخی محصولات در این خصوص صورت می‌دهند، گفت: متأسفانه درصد کمبود ویتامین D در اقشار مختلف مردم به شدت بالاست؛ بنابراین تصمیم گرفته شد کارهایی برای رفع این کمبود صورت بگیرد که در ابتدا طرح مکمل‌یاری ویتامین D در مدارس اجرا شد و امسال نیز در وزارت بهداشت سه محصول که شامل شیر، روغن و آرد است، برای استفاده از ویتامین D مورد بررسی قرار گرفتند که در نهایت تصمیم گرفته شد در یکی از این محصولات استفاده از ویتامین D اجباری شود.

مفید اظهار داشت: با توجه به اینکه سرانه مصرف شیر در کشور پایین است و همچنین بیش‌خوری روغن نیز در کشور وجود ندارد، تصمیم گرفته شد غنی‌سازی آرد با ویتامین D در دستور کار قرار گیرد که در یکی از استان‌ها به صورت پایلوت اجرا می‌شود.

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: اگر یک شرکت غذایی از ما مجوز گرفته و ادعا می‌کند در محصولات خود ویتامین D استفاده می‌کند، مطابق ضابطه‌های سازمان غذا و دارو، در محصولات آنها نظارت و کنترل می‌شود.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: