از هر۱۰ نفر در جهان ۹ نفر به هوای پاک دسترسی ندارد

کدخبر: 2234992

نماینده سازمان بهداشت جهانی در امور آلودگی هوا با تاکید بر اهمیت تغییرات آب و هوایی و تاثیر آن بر سلامت گفت: بر اساس گزارشات جهانی، امروزه ۲۳ درصد از مرگ و میر جهان ناشی از آلودگی هوا است و از هر ده نفر ۹ نفر به هوای پاک دسترسی ندارند.

به گزارش ایسنا،ماریت پترسن در کارگاه آموزشی مرتبط با آلودگی هوا و سلامت که در نگارستان شهر با حضور مدیران سازمان حفاظت محیط زیست، نمایندگان وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی در ایران، شرکت کنترل کیفیت هوا، مدیران محیط زیست مناطق بیست و دو گانه شهرداری تهران، اساتید و دانشجویان علاقه‌مند برگزار شد، با تاکید بر اهمیت تغییرات آب و هوایی و تاثیر آن بر سلامت انسان اظهارکرد: بر اساس گزارش‌های جهانی، امروزه ۲۳ درصد از مرگ و میر جهان ناشی از آلودگی هوا است و از هر ۱۰ نفر ۹ نفر به هوای پاک دسترسی ندارد و در حدود ۳ میلیارد نفر به ویژه در مناطق روستایی طبخ غذای خود را با اجاق‌های نامناسب و کم بازده روی شعله آتش (با سوخت زیست توده) انجام می‌دهند بنابراین تدوین سند ملی مشارکت با در نظر داشتن اهداف توسعه پایدار و اقدامات عملی، یک فرصت جهانی برای دستیابی به منافع مشترک آب و هوایی به شمار می‌رود.

در این کارگاه ریچارد میلز - مدیر کل اتحادیه بین المللی آلودگی هوا - با اشاره به ضرورت ادغام سیاست‌های اقلیمی در سیاست‌های کلان کشورگفت: برای دستیابی به برنامه جامع در خصوص کاهش آلودگی هوا، همسویی سیاست‌های مربوط به آلودگی در سیاست‌های کلان کشور ضرورت دارد و خوشبختانه همسویی سیاست‌های اقلیمی و کلان در سال‌های اخیر زمینه کاهش قابل ملاحظه آلودگی را به ارمغان آورده است.

وی با تاکید بر اینکه آلاینده‌های آب و هوایی با طول عمر پایین از اهمیت زیادی برخوردار هستند، گفت: این آلاینده‌ها با وجود آنکه دوام پایینی در جو زمین دارند، پروژه‌های کنترلی طولانی‌مدتی را به خود اختصاص می دهند اما در صورت انجام اقدامات صحیح و سریع ، اجرای برنامه‌های مشترک سازمان ملل متحد و سازمان هواشناسی جهانی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین می‌توان به نتایج مطلوب، دقیق و سریعتری دست یافت.

مدیر کل اتحادیه بین المللی آلودگی هوا با اشاره به اینکه امروزه شکل‌گیری یک برنامه گسترده در زمینه کاهش آلاینده‌های زیست محیطی یک ضرورت جهانی است،اظهارکرد: این برنامه دست یابی به اهداف توافق پاریس را میسر خواهد کرد.

وی گفت: امروزه در راستای کاهش آلودگی، سند راهبری ملی تدوین شده است که هفت سازمان بین المللی، کشورها و حوزه‌های مختلف در آن مشارکت داشتند.

به گزارش ایسنا طی نشست مشترک اتحادیه بین المللی آلودگی هوا با مرکز مدیریت محیط زیست شهرداری تهران، صدر الدین علیپور - رئیس این مرکز- با بیان اینکه یکی از اهداف محیط زیست شهرداری تهران استفاده از تجارب بین‌المللی است، گفت: همواره یکی از عمده مشکلات موجود به ویژه در حوزه مدیریت مسائل و مشکلات زیست محیطی، ناهماهنگی میان متولیان امر است.

وی افزود: همکاری مشترک بین بخشی سه ارگان سازمان محیط زیست، شهرداری و وزارت بهداشت و مدیران، مسئولان، متخصصان دفتر آلودگی هوا و دانشگاهیانی که در این حوزه فعالیت دارند بسیار موثر است.

موضوع محیط زیست فراتر از مرزهای جغرافیایی و موضوعات سیاسی است

علیپور با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین سر فصل‌های شورای اسلامی شهر تهران همچنین شهرداری تهران، موضوع محیط زیست به‌ویژه کاهش رفع معضلات آلودگی هواست،گفت: امیدوارم در این زمینه همکاری‌های مطلوبی در همه دستگاه‌های مربوطه درباره استفاده از تجربیات کشورهای موفق در زمینه حل بحران آلودگی هوا صورت بگیرد.

وی افزود: نگاه جامعی نسبت به موضوع سلامت و محیط زیست در مجموع فعالیت‌های شهرداری تهران وجود دارد تا همه اقدامات منجر به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان شود و اعتقاد داریم که موضوع محیط زیست فراتر از مرزهای جغرافیایی و موضوعات سیاسی است.

علیپور در ادامه اعلام آمادگی خود را جهت همکاری‌های مشترک درباره کاهش آلودگی هوا و اثرات آن بر سلامت با نماینده مقیم ایران از سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد.

بر اساس گزارش روابط عمومی مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، دکتر هلمن - نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران - با بیان اینکه موضوع محیط زیست و سلامت یکی از اولویت‌های کشور ایران به‌ویژه شهر تهران است، گفت : در شرایط حاضر معضل اصلی این کلانشهر، ترافیک است و باید با انجام بررسی‌های لازم و در چارچوب مشخص با ارتباطات موثر و همکاری‌های بین حوزه‌ای، این معضل کاهش پیدا کند .

به گزارش ایسنا دبیر کل اتحادیه بین المللی آلودگی هوا از شهردار تهران جهت شرکت در کنفرانس بین المللی سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا در ژنو در ماه اکتبر دعوت کرد. طی دعوت مرکز محیط زیست شهر تهران از مدیر کل اتحادیه بین المللی آلودگی هوا از کشور انگلستان و نماینده سازمان جهانی بهداشت در امور آلودگی هوا ازکشور نروژ،نمایندگان این کشورها در جریان اقدامات انجام شده محیط زیستی به ویژه در زمینه کاهش آلودگی هوا در سازمان‌های متولی این امر در ایران شامل سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت، شرکت کنترل کیفیت هوا و رصدخانه شهری تهران قرار گرفتند و در این زمینه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

بنابر این گزارش طبق تاکید محسن افشانی - شهردار تهران - مبنی بر در اولویت قراردادن موضوعات محیط زیستی به ویژه موضوع آلودگی هوا، مرکز محیط زیست شهرداری تهران، آمادگی این شهرداری را جهت تبادل تجربیات و همکاری‌های مشترک بین المللی اعلام کرد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: