چوب حراج به اردوگاه باهنر برای پرداخت مطالبات آموزش‌وپرورش

کدخبر: 2235406

آموزش‌وپرورش سال ۹۵ برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان سند اردوگاه شهید باهنر را گروی بانک گذاشت تا بتواند پول مورد نیاز این کار را تامین کند، درست همان زمانی که حقوق‌های نجومی توسط دولت به برخی مدیران پرداخت می‌شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اردوگاه شهید باهنر یکی از مهمترین مراکز فرهنگی آموزش وپرورش است که در شمال شهر تهران قرار دارد، این اردوگاه با امکانات مختلف ورزشی و سالن های مختلف یکی از مراکز اصلی مورد استفاده برای معلمان، دانش آموزان و مسئولان آموزش وپرورش است.

در روزهای اخیر، خبر فروش اردوگاه شهید باهنر فضای آموزش وپرورش را تحت الشعاع قرار داده و حالا این سوال مطرح است که آموزش وپرورش یکی از مهمترین مراکز فرهنگی خود را از دست داده است.

بیشتر بخوایند:

آموزش وپرورش با اردوگاه با هنر چه کرده است؟/توضیح ماجرای فروش از زبان معاون سابق

آموزش وپرورش با اردوگاه با هنر چه کرده است؟/توضیح ماجرای فروش از زبان معاون سابق

در نامه ای که حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس خطاب به رئیس جمهور نوشته آمده است: براساس اخبار واصله مطلع شدیم آموزش و پرورش اردوگاه شهید باهنر تهران را به یک سوم قیمت در قالب اجاره به شرط تملیک در اسفند ماه 95 به فروش رسانده است.این مرکز فرهنگی مهم آموزش و پرورش به شرکتی به نام واسط مالی شهریور سوم، فروخته شده است و با توجه به نقش حیاطی این اردوگاه در عرصه تعلیم و تربیت بهره برداری از آن توسط دانش آموزان و فرهنگیان ضروری است و این اقدام آموزش و پرورش موجب جریحه دار شدن احساسات خانواده بزرگ فرهنگیان کشور می شود.

* چرا باید به اموال آموزش وپرورش چوب حراج بزنند؟

حاجی بابایی این پرسش را مطرح می کند: چرا باید به اموال آموزش وپرورش چوب حراج بزنند همان ایام که از اموال بیت المال حقوق نجومی می دادند برای پرداخت مطالبات فرهنگیان املاک آموزش وپرورش را فروختند و برخی به جای اینکه از دولت در این رابطه پاسخ بخواهند، دست به بازی های سیاسی زده اند. تمام حرف هایی که می گویم براساس حساب و کتاب است افرادی که می گویند ماجرا صحت ندارد بگویند شرکتی که اردوگاه به آن فروخته شده دروغ است.

البته پیش از این و در سال 95، حقانی رئیس وقت کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در جلسه این شورا گفته بود: باخبر شدیم که یکی از بانک ها می خواهد در قسمتی از این باغ (اردوگاه شهید باهنر) ساخت و ساز انجام دهد و در مکاتبه با بانک و وزارت آموزش و پرورش به آنها گفته شده که این پهنه، پهنه سبز و حفاظت ویژه است و اجازه تغییر کاربری داده نمی شود.

ماجرا از این قرار بود که آموزش وپرورش در اواخر سال 95 برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان سند اردوگاه شهید باهنر را در گروی بانک قرار داد تا بتواند تمام اعتبار مورد نیاز برای پاداش پایان خدمت را تامین و آن را به صورت یکجا به فرهنگیان پرداخت کند.

حسین فرزانه معاون وقت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش وپرورش در رابطه با وضعیت پرداخت اقساط وام دریافت شده از بانک می گوید: طبق قانون سازمان برنامه و بودجه کشور، تا سال 1399 احکام لازم برای تعهد و بازپرداخت اصل، سود و هزینه های اوراق سررسید شده را در لوایح بودجه سنواتی کل کشور پیش بینی کرده است و دولت مکلف به پرداخت این مطالبات همانند پرداخت حقوق است.

حالا زمزمه های فروش اردوگاه شهید باهنر به گوش می رسد و در نامه حاجی بابایی به رئیس جمهور آمده است: این مرکز فرهنگی مهم آموزش و پرورش به شرکتی به نام واسط مالی شهریور سوم، فروخته شده است.

اما در این باره چند پرسش مطرح است؛ با توجه به اینکه دولت باید تا سال 99 اعتبار لازم برای پرداخت اقساط این وام را تامین می کرد، آیا هم اکنون این اعتبار از سوی دولت تامین نشده و سند اردوگاه نیز در گروی بانک است و این موضوع منجر به فروش آن شده است؟ شرکت واسط مالی شهریور سوم، عامل اجرایی و نظارتی انتشار اوراق اجاره جهت تأمین مالی وزرات امور اقتصادی و دارایی است، آیا ممکن است به دلیل پرداخت نشدن اقساط مربوطه، اردوگاه باهنر توسط این شرکت به فروش رفته باشد؟

در همین رابطه شهرام جمالی کارشناس آموزشی معتقد است: در این فضا که معلمان نسبت به حذف بندهایی از فیش حقوقی خود معترض هستند از سوی دیگر برای جبران کمبود معلم مدیران، معاونان و مشاوران مجبور به تدریس در کلاس درس هستند اعلام خبر فروش اردوگاه شهید باهنر نگرانی هایی را برای جامعه معلمان ایجاد می کند. در تصویب نامه مربوطه اعلام نشده است که اگر به هر دلیل دولت، اصل و سود اوراق پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان را پرداخت نکرد وضعیت سند اردوگاه شهید باهنر که در گرو بانک است چه خواهد شد. با توجه به اینکه مطالبات فرهنگیان نیز پرداخت نمی شود این سوال مطرح است که آیا پرداخت این اقساط برای دولت اولویت بیشتری نسبت به حقوق معلمان دارد که قطعا اینگونه نیست. بنابراین بعید است در شرایطی که دولت گرفتاری مالی دارد اقساط مربوط به این وام پرداخت شود.بازپرداخت این وام باید از سال 95 تا 99 انجام می شد و دولت در این سالها باید اعتبار پرداخت این اقساط را در بودجه لحاظ کند و این تکلیف سازمان برنامه و بودجه است.اما مشخص نیست که درسال 96 یا 97 این اقساط تأمین اعتبار و پرداخته شده است یا خیر.

همچنین داوود محمدی رئیس کمیسیون اصل نود می گوید که موضوع شکایتی در بحث فروش اردوگاه شهید باهنر به این کمیسیون ارائه نشده است تا درباره آن بررسی کنیم.البته حسین فرزانه معاون سابق وزارت آموزش وپرورش می گوید: در آن ایام که سند اردوگاه شهید باهنر را گرو گذاشتیم، سازمان های نظارتی از جمله سازمان بازرسی نسبت به موضوع حساس شدند و برای بررسی اقدام کردند، ما به آنها گفتیم این کار را مطابق قانون انجام داده ایم و این اختیار به وزارتخانه ها داده شده است.

هم اکنون در بحث اردوگاه شهید باهنر ابهاماتی وجود دارد که به توضیح مسئولان آموزش وپرورش یا سازمان برنامه و بودجه نیاز دارد، آیا سند اردوگاه همچنان در گروی بانک است یا به دلیل پرداخت نشدن اقساط مربوطه از سوی دولت، اردوگاه به فروش رفته است؟و چرا آموزش وپرورش برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان باید سند املاک خود را گرو بگذارد تا بتواند بودجه مربوطه را تامین کند؟ آیا دستگاه های دیگر هم چنین وضعیت مشابهی را دارند و برای پرداخت مطالبات کارمندان خود باید املاکشان را بفروشند؟ این موضوع تا چه اندازه از عدم توجه کافی به آموزش وپرورش و ناکافی بودن بودجه این وزارتخانه ریشه می گیرد؟

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: