سودان: سالواکر و مچار فردا توافقنامه تقسیم قدرت در سودان جنوبی را امضا می‌کنند

کدخبر: 2235552

وزارت خارجه سودان اعلام کرد که، سالواکر، رئیس جمهور سودان جنوبی فردا (پنج‌شنبه) با ریک مچار، معاون خود و رهبر شورشیان توافقنامه‌ای برای تقسیم قدرت امضا خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه الیوم السابع چاپ مصر، وزارت خارجه سودان امروز (چهارشنبه) با انتشار بیانیه‌ای در خارطوم که دور جدید مذاکرات صلح از ژوئن در آنجا در حال برگزاری است، اعلام کرد که دولت سودان جنوبی فردا با ریک مچار توافقنامه‌ای برای پایان خصومت امضا خواهند کرد.

به گفته برخی مسئولان سودانی، در تاریخ ۲۶ ژوئیه نیز این توافقنامه به شکل نهایی به امضای دو طرف خواهد رسید.

طبق بیانیه این وزارت‌خانه، میانجی‌گری سودان در درگیری‌های داخلی در سودان جنوبی بسیار موثر بوده و طرف‌های درگیری در این منطقه به توافقی در پرونده اداره حکومت و تقسیم قدرت دست یافتند.

در ادامه این بیانیه آمده است، سودان از سوی هیچ یک از طرف‌ها واکنشی دال بر رد توافقنامه دریافت نکرده است. فردا توافقنامه به صورت اولیه به امضا خواهد رسید و در تاریخ ۲۶ ژوئیه نیز به صورت نهایی امضا خواهد شد.

سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱ با حمایت آمریکا که همچنان یکی از بزرگترین حامیان مالی جوبا است، از سودان جدا شد.

تلاش‌ها برای برقراری صلح در این کشور که از سال 2013 شاهد کشتار و تجاوزهای دسته‌جمعی و دیگر فجایع است، ناکام مانده است.

سودان جنوبی اواخر سال ۲۰۱۳ زمانی که سالواکر، رئیس جمهور سودان جنوبی ریاک مچار، رهبر مخالفان مسلح و معاون سابقش را به برنامه‌ریزی برای کودتا علیه خود متهم کرد، وارد جنگ داخلی شد.

شورای امنیت هفته گذشته فروش سلاح به سودان جنوبی را ممنوع کرده و تحریم‌هایی را علیه مسئولان این کشور اعلام کرد و فشارها بر این کشور بحران زده را افزایش داد تا طرفین مجبور به صلح شوند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: