سالگرد پرحاشیه یک کودتا

اروپا از کودتای ترکیه با خبر بود؟

کدخبر: 2235604

 پانزدهم جولای ی دو‌سال پیش بود که ترکیه به سرخط خبر‌های جهان بدل شد. کودتای نافرجام ترکیه که هنوز ابهامات زیادی در آن وجود دارد. چیزی که در سالگرد این کودتا باعث دوباره مطرح شدن آن شده، توئیت خاویر سولانا، دبیرکل اسبق ناتو و مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مبنی بر اطلاع داشتن اروپا و آمریکا از این کودتا بود.

نسیم آنلاین :‌ پانزدهم جولای ی دو‌سال پیش بود که ترکیه به سرخط خبر‌های جهان بدل شد. کودتای نافرجام ترکیه که هنوز ابهامات زیادی در آن وجود دارد. چیزی که در سالگرد این کودتا باعث دوباره مطرح شدن آن شده، توئیت خاویر سولانا، دبیرکل اسبق ناتو و مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مبنی بر اطلاع داشتن اروپا و آمریکا از این کودتا بوده. سولانا نوشت:" می‌خواهم مسئله‌ای را اعتراف کنم! ما می‌دانستیم که این کودتا قرار است در ترکیه رخ دهد، اما کمکی به ترکیه نکردیم. به همین دلیل ناتو باید از آقای اردوغان عذرخواهی کند."

هرچند این توئیت پس از چندی از صفحه سولانا حذف شد. روزنامه تقویم چاپ ترکیه اعلام کرد که متن مذکور توسط گروهی موسوم به «آی‌ییلدیز» در توئیتر شخصی وی قرار داده شده بود.

اردوغان در دومین سالگرد کودتا گفت که ما دوستان و دشمنان خود را در کودتا شناختیم و هرگز دشمنان خود را فراموش نخواهیم کرد.

در طی این کودتا گروهی از نظامیان ارتش ترکیه به پرواز جت های جنگی در آسمان استانبول و آنکارا پرداختند و پل‌های بسفر و سلطان محمد فاتح در استانبول را بوسیله تانک و سربازها تصرف و همچنین خطوط تلفنی را مسدود کردند. با ورود پلیس ترکیه و سازمان اطلاعات و امنیت ملی و همچنین درخواست حزب عدالت‌و‌توسعه برای به خیابان آمدن مردم، این کودتا با شکست روبرو شد. بر اثر این کودتا ده ها نفرکشته و صدها نفر زخمی شدند و پس از آن بیش از یکصدهزار نفر بازداشت و زندانی شدند.

اردوغان از همان ابتدا انگشت اتهام را به سمت «فتح الله گولن»گرفت.گولن که در ایالت پنسیلوانیای آمریکا ساکن است در ترکیه صدها هزار طرفدار دارد. آنکارا بارها تقاضای استرداد «فتح الله گولن» را به اتهام اقدام علیه دولت اردوغان کرده ولی پاسخی از آمریکا نگرفته‌است.

در ادامه تنش های جدیدی که بین اتحادیه اروپا و ترکیه شکل گرفته، امروز سباستین کورتز صدر‌اعظم اتریش نیز طی اظهار نظرات تندی خواستار توقف فوری مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا شد و اشاره کرد که روابط ترکیه و کشورهای اروپایی پس از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ دچار افت و خیز بسیاری شده و در این میان دولت فعلی و راستگرای اتریش سرسخت‌ترین مواضع را علیه عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا دنبال می‌کند .

ارسال نظر: