نماینده قزوین:

کشور ایران در تبدیل علم به ثروت ضعیف عمل کرده است

کدخبر: 2235702

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: ما به قله‌های علمی دست پیدا کردیم اما نتوانستیم این علم را به ثروت تبدیل کنیم.

به گزارش ایسنا، داوود محمدی در ششمین کنفرانس مهندسی و فیزیک پلاسما که در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، تصریح کرد: بر اساس سند چشم‌انداز کشور ما در ابعاد مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باید در سال ۱۴۰۴ در قله منطقه قرار بگیرد، تاکنون ۱۲ سال از سند چشم‌انداز سپری‌شده و ۸ سال باقی‌ مانده است. وی افزود: در بسیاری از حوزه‌ها توانستیم مطابق با سند چشم‌انداز حرکت کنیم، شاید به‌جز حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی که از سند چشم‌انداز عقب هستیم در بقیه حوزه‌ها به‌ویژه حوزه علمی کشور جایگاه خوبی را کسب کرده است. نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما از لحاظ علمی با تلاش فرهیختگان و دانشمندان جوان در عرصه‌های مختلف که برخی غیرقابل‌تصور بود توانستیم موفق شویم، امروز کشور در حوزه‌های هسته‌ای، دانش سایبری، علوم ماهواره‌ای، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی توانسته است قله‌های علمی را به دست بیاورد.

وی خاطرنشان کرد: ما نتوانستیم این علم را به ثروت تبدیل کنیم، در همه جای دنیا وقتی به علم می‌رسند از علم بهره‌گیری اقتصادی می‌کنند اما ما با اینکه به قله‌های علمی دست پیدا کردیم و در بعضی علوم جزء ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم اما در تجاری‌سازی علم و تبدیل به ثروت موفق عمل نکردیم.

محمدی بیان کرد: امروز پلاسما نسبت به ۲۰ سال گذشته رشد چشمگیری در کشور داشته است و از سال ۸۵ شاهد رشد فزاینده در این رشته بودیم به‌طوری‌که هم‌اکنون حدود ۱۵۰ نفر phd این رشته را کسب کردند.

وی یادآور شد: در بسیاری از عرصه‌ها مانند کاهش آلایندگی، صنایع نساجی و پزشکی و تقریباً در همه رشته‌ها فیزیک پلاسما دخالت دارد بنابراین باید هدف‌گذاری کنیم تا هرروز بتوانیم به عرصه‌های نوینی از این علم که رونمایی می‌شود، دسترسی پیدا کنیم.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: گداخت هسته‌ای و تأمین انرژی از ترکیبات آب و هیدروژن باید به‌عنوان هدف‌گذاری در جامعه علمی موردتوجه قرار بگیرد.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تأکید کرد: ما با این سرمایه‌های جوان و دانشجویان ارزنده توانستیم بر اساس سند چشم‌انداز بسیار خوب حرکت کنیم، با اینکه در کشور منابع غنی زیرزمینی داریم و در بسیاری از موارد ما جزء کشورهای برتر هستیم اما در حوزه اقتصاد مطابق چشم‌انداز حرکت نکردیم و جایگاه خوبی نداریم.

محمدی بیان کرد: در حوزه کسب‌وکار در سال ۲۰۱۶ جایگاه کشور ما از بین ۱۷۰ رتبه ۱۲۴ را داشت که در سال ۲۰۱۷ به رتبه ۱۳۲ تنزل کرده است، ۸ سال تا پایان سند چشم‌انداز باقی‌مانده است باید در بخش اقتصادی با سرعت بیشتری حرکت کنیم تا بتوانیم به اهداف برسیم. وی افزود: اما در حوزه دانشگاهی، دانش‌پژوهان و محققین از سند چشم‌انداز جلوتر حرکت کردند که جای تقدیر و تشکر دارد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: