آغاز پروژه محرومیت‌زدایی دو روستای بسیار محروم قلعه گنج

کدخبر: 2235931

رئیس بنیاد مستضعفان کشور در بازدید از دو روستای محروم از توابع بخش چاه دادخدای شهرستان قلعه گنج گفت: برای رفع مشکلات برق، راه ، آب آشامیدنی، مدرسه و توسعه اشتغال و اقتصاد در این دو روستا به زودی طرح هایی با مشارکت دولت اجرا خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمد سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان که برای بار دوم در تیرماه‌ برای بررسی روند طرح توسعه و آبادانی قلعه گنج به منطقه سفر کرده ، ضمن بازدید از دو روستای محروم در شهرستان قلعه گنج، آغاز پروژه‌های محرومیت‌زدایی روستاهای "جلدر" و "بونگر " را با همکاری بنیاد علوی و دولت اعلام کرد.

مقصد نخست رییس بنیاد مستضعفان ؛ روستایی در حدود ۵۰ کیلومتری قلعه گنج است که نبود راه دسترسی مناسب سبب شده با مشکلات بسیاری از جمله نبود خدمات و امکانات دست به گریبان باشد. دیار مردمانی که با مشاهده اقدامات بنیاد در شهر قلعه گنج، چاه داد خدا و برخی مناطق دیگر شهرستان، امیدوارند روزگارشان تغییر کند.

به گفته اهالی جُلدر، این نخستین باری است که مسئولی در این سطح به این روستا سفر می‌کند. به روستایی که به فقدان برق، جاده دسترسی مناسب، آب شرب بهداشتی، سرویس بهداشتی و حمام مبتلاست و آن گونه که یکی از بانوان می‌گوید: «اگر زنی در این روستا حامله باشد، باید از هشت ماهگی به شهر سفر کند تا دسترسی به پزشک میسر باشد، چراکه در غیر این صورت ممکن است جنین وی از بین برود.» رویدادی شوم که به گفته اهالی، سال گذشته دو نوبت رخ داده است.

اهالی روستا به حصیربافی و دامداری اشتغال دارند و اگر هر سه ماه یک بار فردی برای فروش مواد غذایی به روستایشان سرکشی نکند، ارتباط چندانی با دنیای بیرون روستا ندارند. ساکنان سرزمینی گرم و سوزان که از کمترین امکانات محرومند و گلایه های بسیاری از این وضع دارند.

پس از سخنان اهالی روستا، مهندس محمد سعیدی‌کیا در مورد طرح های بنیاد مستضعفان برای تغییر وضعیت این خطه و محرومیت زدایی گفت : «ابتدا باید فکری برای منازل مردم این روستا کرد تا از گزند حشرات و جانورانی همچون مار و عقرب در امان بمانند بدین منظور دیواری به ارتفاع یک متر ساخته و کپرها روی آن احداث شود که هزینه آن توسط بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن تامین خواهد شد.»

به گزارش مرکز روابط عمومی بنیاد مستضعفان،وی درباره حل مشکل روشنایی روستا نیز گفت: «معابر این روستا روشن خواهد شد و هزینه آن از طریق بنیاد مستضعفان و اداره برق تامین می‌شود. همچنین از آنجایی که یکی از مشکلات اساسی مردم این روستا حمام و سرویس بهداشتی‌ست، برای هر خانوار یک باب سرویس بهداشتی و حمام با مشارکت بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن احداث خواهد شد.»

سعیدی‌کیا درباره حل مشکل آب نیز گفت: «هزینه حفر چاه و انتقال آب نزدیک به ۱۵۰ میلیون تومان است که از طریق بنیاد مستضعفان و اداره آب و فاضلاب تامین خواهد شد.» بهسازی و نوسازی راه عبوری و اجرای برنامه های اشتغال زایی، دیگر بخش سخنان رئیس بنیاد مستضعفان در جمع اهالی این روستا بود.

پس از این بازدید، سعیدی کیا که امام جمعه و فرماندار قلعه گنج و برخی مسئولان دیگر از جمله مدیر پروژه توسعه و آبادانی شهرستان قلعه گنج وی را همراهی می‌کردند، راهی روستای «بونگرو» شدند که آن هم با مشکلاتی همچون نبود برق، آب شرب سالم، سرویس‌های بهداشتی و راه دسترسی مناسب مواجه است.

رئیس بنیاد مستضعفان در بازدید از این روستا با اشاره به اینکه برخی از مردم این روستا یارانه دریافت نمی‌کنند، گفت: «نامه‌ای با امضای بنده و استاندار کرمان به وزارت کشور ارسال می‌شود تا بتوان این مشکل را حل کرد.»

وی با تاکید بر اینکه مشکلی اصلی این روستا نداشتن آب شرب سالم است، گفت: «چاه فعلی این روستا می‌بایست کف شکنی شده و اقدامات لازم برای لوله کشی و ایجاد مخزن انجام شود. همچنین برنامه ریزی شده تا معابر این روستا نیز به تیرهای برق مجهز شوند تا روشنایی در این روستا وجود داشته باشد.»

سعیدی کیا با تاکید بر اینکه رفع محرومیت از این دست مناطق از اولویت‌های بنیاد محسوب می‌شود، عنوان کرد: «بنیاد مستضعفان امکانات خود را برای توسعه و آبادانی مناطق محروم به کار گرفته و تاکید دارد که محرومیت زدایی تنها با همکاری و همراهی مردم ممکن خواهد بود.» همراهی‌ای که اهالی قلعه گنج نشان داده‌اند به خوبی به ضرورت آن واقفند و به مدد آن، اتفاقات مثبت فراوانی در دیگر نقاط این شهرستان رقم خورده است.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: