حسین علایی: ترامپ می‌خواهد همه برنامه‌های آمریکا علیه نظام را اجرایی کند

کدخبر: 2235996

حسین علایی در نشست "خروج آمریکا از برجام و گزینه‌های روی میز ایران" که به همت انجمن اندیشه و قلم برگزار شد، اظهار داشت: خروج آمریکا از برجام علامت این است که برجام به نفع ایران بوده است.

به گزارش ایسنا، علایی گفت: این که آیا ما در برجام خوب عمل کردیم یا نه موضوع این جلسه نیست. باید ببینیم که بحث آمریکا خروج از برجام است یا نقشه بزرگ‌تری دارد. به نظر من برجام خاکریز اول جلوی برنامه‌های آمریکا بود و آن این است که جمع‌بندی اقدامات آمریکا بعد از پیروزی انقلاب علیه ایران است و ترامپ می‌خواهد آن را اجرا کند. همچنین رژیم صهیونیستی، عربستان و دشمنان ایران به کمک آمریکا رفتند. آن‌ها بنا دارند با فشار روی اقتصاد ایران، نظام اقتصاد ایران را دچار بی‌ثباتی کنند و این بی‌ثباتی باعث نگرانی عمیقی بین مردم شود و مردم دست به فشار اجتماعی علیه دولت بزنند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه «هدف آمریکا سرنگونی نظام ایران است»، گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند روی فشار اجتماعی در داخل کشور سوار شوند و حرکتی را به‌وجود آورند که حداقل باعث تغییر رفتار ایران یا تغییر حکومت ایران شود. از نظر آمریکایی‌ها این حکومت چند ویژگی دارد که آمریکا نمی‌تواند با آن کنار بیاید. آن‌ها معتقدند نظام جهانی را آمریکا باید مدیریت کند. دوم اینکه پایگاه‌های ارتش آمریکا در همه جای دنیاست و بزرگ‌ترین بودجه نظامی را در سال می‌گیرد. آن‌ها تحمل اینکه کشوری مخالف اعمال برنامه‌های آن‌ها در جهان باشند را ندارند.

علایی ادامه داد: آمریکایی‌ها، ایران را در بهترین موقعیت ژئوپولیتیکی خاورمیانه برای خود مزاحم می‌دانند. ایران مزاحم بقای رژیمی است که آمریکایی‌ها متضمن بقای آن‌اند. در ایران جو غالب معتقد به نابودی رژیم صهیونیستی است. بنابراین آن‌ها این مسأله برایشان اهمیت فراوان دارد. امروز از دید آمریکایی‌ها شرایط ایران در منطقه قابل‌ قبول نیست. ترامپ می‌گوید من فشار می‌آورم تا آن‌ها مذاکره کنند.

وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: اوباما می‌خواست ما در برجام سازوکاری بپذیریم که سراغ سلاح هسته‌ای نرویم. ترامپ سه چیز از ما می‌خواهد؛ نیروی هسته‌ای اصلاً نداشته باشیم؛ چه صلح‌آمیز چه غیرصلح‌آمیز. دوم اینکه آن‌ها قدرت موشکی را از ما نمی‌پذیرند به‌طور مشخص در ارتباط با رژیم صهیونیستی. در منطقه حضوری که باعث شود دولت‌های عراق، لبنان و غیره را همسو قرار دهد نمی‌خواهد. ترامپ می‌خواهد ما از ترس مرگ، خودکشی کنیم. من معتقدم ما می‌توانیم بایستیم و جلو برویم. ایستادن به معنای از بین رفتن نیست. البته راهکارهایی وجود دارد که موضوع این جلسه نیست. باید ببینیم ما چه می‌توانیم بکنیم که با خروج ترامپ، آن‌ها به اهداف خودشان نرسند و ما با اقتدار ایران را سربلند کنیم.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: