روز‌شمار تاریخ

«ملک عبداللَّه» اولین پادشاه اردن هاشمی ترور شد

کدخبر: 2235999

امروز ۲۹ تیر ۱۳۹۷ خورشیدی برابر با ۶ ذی القعده ۱۴۳۹ هجری و ۲۰ جولای ۲۰۱۸ میلادی است «ملک عبد‌الله» اولین پادشاه اردن هاشمی ترور شد.

خبرگزاری فارس ـ تاریخ: امروز 29 تیر 1397 خورشیدی برابر با 6 ذی القعده 1439 هجری و 20 جولای 2018 میلادی است و رویداد های زیر به وقع پیوست.

*واگذاری شیلات شمال ایران به "استفان لیانازوف" سرمایه ‏دار روسی (1272 ش)

پس از آن‏که ناصرالدین شاه قاجار امتیاز رویتر مبنی بر تاسیس بانک شاهنشاهی و بهره‏برداری از بعضی معادن ایران را به انگلیسی‏ها واگذار کرد، دولت روسیه نیز به هم‏چشمی انگلستان در صدد اخذ امتیاز جدیدی بود. سرانجام دولت روس با تحت فشار قرار دادن شاه، امتیازات متعددی از جمله امتیاز شیلات شمال ایران و صید ماهی و نیز امتیاز تاسیس بانک استقراضی را به دست آورد. در این میان، استفان لیانازوف، از سرمایه‏داران روسی، امتیاز شیلات شمال ایران را به دست آورد. پس از مرگ لیانازوف، امتیاز شیلات شمال به ورثه او منتقل گردید. پایان آخرین دوره امتیاز لیانازوف، با انقلاب روسیه و از هم گسیختن امور ورثه مصادف شد. پس از آن از سال 1301 تا 1306 ش دولت شوروی با پرداخت مبلغی، از شیلات بهره‏برداری می‏کرد. این امتیاز بعدها به صورت مشارکت بین ایران و انگلستان ادامه یافت تا این که با ملی شدن شرکت شیلات ایران در سال 1331 ش، تمام امور مربوط به ماهی‏گیری، به دولت ایران محول گردید.

*آغاز عملیات والفجر 2(1362ش)

عملیات والفجر 2 در چنین روزی از سال 1362 هجری شمسی به‏ عنوان نخستین عملیات منظم در جبهه‏ شمالی جنگ آغاز کرد. عملیات والفجر 2 از سلسله عملیات های والفجر، در 29 تیرماه 1362ش در منطقه‏ی مرزی پیرانشهر و بلندی های حاج عمران در شمال غربی ایران، توسط یگان های سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران به اجرا درآمد.

حمله در ساعت 24 با رمز "یا الله یا الله یا الله" آغاز شد. هدف نیروهای خودی تجزیه و انهدام نیروی دشمن و فتح چندین ارتفاع مهم منطقه به‏ منظور خارج ساختن شهرهای مرزی از آتش سنگین توپخانه و دید دشمن بود. به این ترتیب، پادگان حاج‏ عمران آزاد و نیروهای ایرانی بر شهر «چومان ‏مصطفی» عراق مسلط شدند.

در این عملیات هم‏چنین تردد افراد ضد انقلاب و نفوذ آن‏ها از سوی خاک عراق به ایران محدودتر و زمینه برای اجرای عملیات نفوذی به قلب دشمن فراهم شد. به‏ ویژه آن‏که شهر «اربیل» و «کرکوک» عراق و تأسیسات نفتی شهر کرکوک به محل استقرار نیروهای خودی نزدیک بود.

در این عملیات، 16 گردان از سپاه پاسداران و 6 گردان پیاده و یک گردان مکانیزه از ارتش شرکت داشتند و هوانیروز کار پشتیبانی را انجام می داد. طی این عملیات و در همان ساعات نخستین، ضمن آزادسازی چندین روستای منطقه، گمرک پیرانشهر به دست نیروهای ایرانی افتاد و تا پایان دو هفته نبرد و درگیری ؛ چندین تنگه‏ی مهم و ارتفاعات معروف منطقه و در مجموع 200 کیلومتر مربع از خاک ایران و عراق آزاد شد.

هم‏چنین 5 فروند هواپیمای روسی عراق، 10 فروند چرخ‏بال، 40 دستگاه تانک و نفربر زرهی، 45 دستگاه خودروی مهمات و خودروهای دیگر و چندین قبضه سلاح سنگین و نیمه سنگین از ارتش عراق منهدم و شماری از یگان‏های کماندویی، مکانیزه و پیاده‏ی آن‏ها متلاشی و بیش از 4200 تن از نیروهای بعثی عراقی کشته، زخمی یا اسیر شدند. در میان غنائم به دست آمده از ماشین جنگی صدام، 20 دستگاه تانک و نفربر، 12 قبضه انواع توپ،50 دستگاه خودروی نظامی، چندین دستگاه خودروی مهندسی، صدها قبضه سلاح سبک و نیمه ‏سنگین و تیربار و خمپاره‏ انداز به چشم می خورد. از جمله‏ اتفاقات مهم در این عملیات، شهادت محمد بروجردی قبل از عملیات، شهادت حجت الاسلام والمسلمین مصطفی ردانی پور فرمانده‏ی لشکر 14 امام حسین (ع) در حین عملیات و شهادت شهید ذبیح الله عاصی زاده فرمانده‏ی تیپ 18 الغدیر می باشد.

*ارتش ترکیه از زمین و هوا به قبرس حمله کرد. در اثر این حمله کابینه یونان سقوط کرد(1353ش)

*مهندس بازرگان به مناسبت اعلام رأی دادگاه نظامی برای آیت الله طالقانی اعلامیه ای صادر کرده(1356ش)

و دادگاه نظامی را محکوم کرد که محاکمه آیت الله طالقانی را بدون اطلاع و حضور حتی افراد خانواده انجام داده و او را به ده سال زندان محکوم نموده است.

*سپهدار تنکابنی به علت اختلاف با بختیاری ها از رئیس الوزرائی استعفا داد (1289ش)

* سید حسن تقی زاده والی خراسان به وزیر مختاری دربار لندن تعیین گردید. (1308ش)

* سیل عظیمی در میگون و فشم و فیروزه کوه و کرج جاری شد که تلفات و خسارات زیادی وارد آورد.(1333 ش)

**رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 6 ذی القعده 1439 )

*روز بزرگداشت شاهچراغ

آرامگاه حضرت سید میر احمد برادر حضرت امام رضا (علیه‏السلام) امام هشتم شیعیان، در شیراز، در کنار فلک ه‏ای واقع در خیابان احمدی و در محل ه‏ای که به محله‏ سردزک معروف، واقع شده است. محله‏ سردزک در دوره‏ قاجاریه به گفته‏ مؤلف فارس نامه، از محلات مهم شهر شیراز بوده... و از زمانی که حصار شهر را کوچک کردند، محله‏ دشتک و محله‏ سردزک را ادغام و به همان نام سردزک خواندند.

این محله اکنون به محله‏ بازار مرغ و محله‏ سر باغ و محله سنگ سیاه و حصار جنوبی شهر و محله‏ لب آب پیوسته است، مؤلف تأکید دارد که محل امامزاده احمد بن موسی (علیه‏السلام) در محله‏ بازار مرغ شیراز قرار دارد. معین الدین ابوالقاسم جنید شیرازی گوید محله‏ ای که هم اکنون احمد بن موسی در آن مدفون است، در اواخر قرن هشتم هجری به محله‏ باغ قتلغ مشهور بوده است.

اقوالی هم وجود دارد که مدفن آن جناب را در اسفراین خراسان دانسته ‏اند. حضرت احمد (ع) در نزد پدرش امام موسی کاظم(ع)، از جایگاه و احترام ویژه ای برخوردار بوده است. نوشته اند که حضرت احمد، مردی کریم، جلیل القدر، بزرگوار و پارسا بود. حضرت امام موسی کاظم (ع) به دلیل علاقه ای که به حضرت احمد (ع) داشت، ملکی به نام یسیره را به او هدیه کرد، ملکی که بعدها حضرت احمد (ع) آن را فروخت و به وسیله آن هزار اسیر را آزاد کرد.

پیشنهاد شیعیان برای امامت حضرت احمد بعد از امام موسی کاظم (ع) اعتبار و جایگاه احمد(ع) در بین فرزندان امام موسی (ع) تا اندازه ای بود که پس از شهادت امام موسی کاظم (ع)، گروهی از مردم به حمایت از امامت احمد (ع) برخاستند و فرقه ای به نام امامیه را پدید آوردند.

بنا به دستور قتلغ، سربازان وی به پناهگاه حضرت احمدبن موسی(ع) حمله ور شدند آن حضرت، شجاعانه در برابر سربازان به دفاع از خود پرداخت. دشمنان که از پس او برنمی آمدند، دیوار پشتی مخفی گاه حضرت را خراب کرده و به درون خانه او نفوذ کردند و از پشت سر با شمشیر، فرق مبارک آن حضرت را شکافتند و سپس خانه را بر بدن مطهر او ویران کردند، این واقعه در تاریخ 17 رجب رخ داده است.

**رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 20 جولای 2018 )

ترور «ملک عبداللَّه» اولین پادشاه اردن هاشمی (1951م)

ملک عبداللَّه اولین پادشاه کشور اردن هاشمی در 21 دسامبر سال 1882م در شهر مکه متولد شد. پدر وی شریف حسین امیر مکه بود. ملک عبداللَّه مقدمات علوم ادبی را در اسلامبول فرا گرفت و در 28 سالگی به عنوان نماینده شهر مکه در مجلس نمایندگان عثمانی حضور یافت.

وی در سال 1916م همراه پدرش در انقلاب عربی شرکت کرد و پادگان نظامی عثمانی در شهر طائف را به تصرف خویش درآورد. در ماه مارس 1921 دولت انگلستان، تصمیم به برپایى امیرنشین اردن به سرکردگی امیر عبداللَّه گرفت. انتخاب وی نشان دهنده دست پرورده بودن و سرسپردگی او نسبت به دولت انگلستان بود سپس عازم اَمّان شد و پس از ملاقات با چرچیلِ وزیر وقت مستعمرات انگلستان در بیت المقدس، مقدمات حکومت خود را فراهم ساخت.

براساس توافق و پیمان همکاری انگلیس و اردن در سال 1926م نام این منطقه به مملکت اردنِ هاشمی تغییر یافت و امیر عبداللَّه با عنوان ملک عبداللَّه پادشاه اردن زمام امور را به دست گرفت و مدت 25 سال در این سمت باقی ماند. وی بعد از جنگ جهانی دوم و شکل‏ گیری اسرائیل رهبری اعراب در جنگ با این رژیم را بر عهده گرفت که نتیجه آن شکست اعراب و تحکیم موجودیت رژیم غاصب اسرائیل بود.

ملک عبداللَّه در عین حال به علت دشمنی عمیق با خاندان سعودی در عربستان به دنبال تصرف سوریه و لبنان و اجرای طرح سوریه کبیر بود. و این مسئله باعث شده بود تا وی بخش ‏هایى از فلسطین را که در جریان جنگ با اسرائیل به تصرف درآورده بود، در اختیار بگیرد و به دنبال یک پارچه کردن این مناطق، تحت حاکمیت اردن باشد.

به همین دلیل روابط ملک عبداللَّه با همسایگان اردن به دشمنی آشکار کشیده شد و او نشست‏ های اتحادیه عرب را تحریم نمود. در عرصه بین‏ المللی نیز پادشاه اردن به عنوان یک عامل دست‏نشانده عمل می‏ کرد. وی برای برخورداری از کمک‏های امریکا براساس بند چهار دکترین ترومن، با این کشور قراردادی امضا کرد و از عملکرد امریکا در جهان، حمایت می ‏نمود.

مجموعه مواضع داخلی و خارجی ملک عبداللَّه به مخالفت‏ های مردمی و فعالیت فلسطینیان علیه وی انجامید. از ملک عبداللَّه به عنوان مردی خوش گذران، راحت طلب، بیزار از کارهای جدی، دوستدار مجالس بحث و مناظره و شیفته بذله گویی در محافل خصوصی، یاد کرده‏ ا ند. وی سرانجام در 20 ژوئیه 1951م در مسجدالاقصی توسط یک جوان فلسطینی که مخالف انضمام بیت ‏المقدس و بخش عربی فلسطین به اردن بود، هدف گلوله قرار گرفت و در 69 سالگی کشته شد. پس از وی، پسرش ملک حسین به پادشاهی اردن رسید.

*تولد بنیتو موسولینی" دیکتاتور فاشیست ایتالیا (1883م)

بنیتو موسولینی دیکتاتور پیشین ایتالیا در 20 ژوئیه 1883م در خانواده فقیری در شمال ایتالیا متولد شد. وی پس از پایان تحصیلات دانشگاهی، به روزنامه ‏نگاری روی آورد. موسولینی در 23 مارس سال 1919م با استفاده از شورش ‏ها و هرج و مرج موجود در ایتالیا، حزب فاشیست را به وجود آورد و رهبری آن را بر عهده گرفت.

با پیروزی این حزب در انتخابات سال 1922م، موسولینی با جلب رضایت پادشاه ایتالیا، به نخست وزیری رسید و با شدت عمل، کشور را از وجود مخالفان خود پاک کرد. وی در اندک زمانی، ایتالیا را زیر سلطه حزب فاشیست درآورد و هم‏زمان در دوران حکومتش، فعالیت‏ های عمرانی فراوانی انجام داد.

با روی کار آمدن هیتلر در آلمان، موسولینی به او نزدیک شد به طوری که در طی سال‏های 1936 تا 1939م نیروها و تجهیزات ایتالیا همراه با نیروهای آلمان در جنگ‏های داخلی اسپانیا به نفع سلطنت طلبان فعالیت می ‏کردند. موسولینی برای استحکام موقعیت ایتالیا در دریای مدیترانه و تسلط بر دریای آدریاتیک، در سال 1939م به آلبانی حمله برد و با وجود مقاومت شدید مردم آن، این کشور را تسخیر کرد.

با آغاز جنگ جهانی دوم در سال 1939م موسولینی رسماً حمایت خود را از هیتلر اعلام کرد و سال بعد نیز آشکارا، ارتش ایتالیا را وارد صحنه‏ های جنگ کرد. وی پس از یک رشته پیروزی‏ ها و شکست ‏ها و اشغال ایتالیا، در 25 ژوئیه 1943م، از طرف پادشاه، بر کنار شد و از آن پس، سیاست ایتالیا، علیه آلمان ادامه یافت.

موسولینی پس از برکناری، در نقطه ‏ای در یک‏صد کیلومتری رم زندانی شده بود اما با کمک خلبانان ورزیده آلمانی در 12 سپتامبر 1943م آزاد شد. موسولینی پس از آن به مونیخ انتقال یافت و پس از ملاقات با هیتلر، برای تشکیل یک حکومت جمهوری طرفدار آلمان در شمال ایتالیا به میلان بازگشت. عمر حکومت جمهوری موسولینی هم بیش از پانزده ماه به طول نینجامید و موسولینی به دنبال پیشروی نیروهای متفقین به شمال ایتالیا، متواری شد. در نهایت، بنیتو موسولینی در حین فرار در لباس مبدل، در 28 آوریل 1945م توسط یک گروه از پارتیزان‏های مخالف، شناسایى و دستگیر شد و پس از یک محاکمه کوتاه، در 62 سالگی اعدام شد. به همراه موسولینی، کلارا پتاچی، معشوقه وی نیز حضور داشت که علی‏رغم توانایى برای فرار، از بنیتو جدا نشد. موسولینی در حالی در سال 1935م به این زن که همسر یکی از افسران جوان ارتش ایتالیا بود، دلبسته شد که خود دارای همسر و پنج فرزند بود. افشای رابطه نامشروع او با یک زن، به حیثیت و موقعیت سیاسی موسولینی لطمه شدیدی وارد ساخت. پس از تیرباران موسولینی و کلارا پتاچی، جنازه‏های آن دو را به صورت وارونه در ملأ عام به نمایش گذاشتند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: