تحلیلگر مسائل سیاسی و نظامی سوریه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

آزادسازی درعا انقلابی در معادلات جنگ سوریه/ ناتوانی رژیم صهیونیستی در مقابله با پیشروی‌ نیروهای ارتش

کدخبر: 2236449

یک تحلیلگر مسائل سیاسی و نظامی سوریه پیشروی‌های اخیر ارتش این کشور و پیروزی در جبهه نبرد با تروریست‌ها را بررسی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ ارتش سوریه چند روز پیش موفق شد شهر "درعا" را از سیطره گروه های تروریستی آزاد کند و پس از گذشت هفت سال از جنگ، پرچم سوریه را در این منطقه به اهتزاز درآورد.

استان درعا به واسطه موقعیت ژئوپلیتیک و استراتژیکی که دارد، آزادسازی آن از اهمیت بسزایی در جنگ علیه تروریسم برخوردار است.

در این راستا، "علی مقصود" تحلیلگر مسائل سیاسی و نظامی سوریه در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران گفت: آزاد سازی جنوب سوریه و استان درعا، در دو سطح داخلی و خارجی از اهمیت بسیار بالایی از لحاظ استراتژیک و راهبردی برخوردار است؛ به گونه ای که ضربه سهمگینی را بر پروژه تروریستی علیه سوریه وارد کرده است. شهر درعا، مبدأ و محل آغاز طرح براندازی دولت قانونی سوریه از ناحیه جنوب و مشرف بر مرزهای فلسطین اشغالی و دشمن صهیونیستی بوده که از این رو، آزادسازی آن اهمیت بالایی را در معادله این نزاع و جنگ ظالمانه علیه سوریه شکل می دهد. این جنگ روزهای پایانی خود را پشت سر می گذارد و به زودی تومار تروریسم در سوریه در هم پیچیده خواهد شد.

"علی مقصود" افزود: امروز مشاهده می شود اردن که یکی از پایگاه های آموزش تروریست ها و اعزام آنها به سوریه بوده است، به فضل این پیروزی ها و دستاوردها علیه تروریسم، مواضع خود را تغییر داده و در بستن مرزها به روی تروریست ها سهیم بوده است؛ همچنین بر بعضی از گروه ها و فرماندهان آنها که تحت امر اردن بودند، فشار وارد کرد تا سلاح خود را زمین بگذارند و توافق مصالحه را بپذیرند. این خود اهمیت اقتصادی آزادسازی درعا را که به نفع هر دو کشور سوریه و اردن است، نشان می دهد.

تحلیلگر مسائل سیاسی و نظامی سوریه ادامه داد: ارتش سوریه پرچم کشور خود را در گذرگاه "نصیب" به اهتزاز درآورد و حد فاصل این گذرگاه با گذرگاه "غزاله" را آزاد کرد، در واقع این دستاورد از لحاظ اقتصادی اهمیت بالایی برای اردن دارد، چرا که این گذرگاه منبع درآمد و ترانزیت این کشور محسوب می شود که در نتیجه، سایه اعتراضات اجتماعی، اقتصادی و امنیتی را از این کشور دور می کند. این منطقه برای سوریه نیز از مهمترین شریان ها و گذرگاه ها به شمار می رود. در حقیقت نبرد جنوب سوریه و آزادسازی آن به مثابه یک انقلاب و دگرگونی در معادلات استراتژیک، سیاسی، نظامی، روانی و ایدئولویک در جنگ سوریه محسوب می شود.

"علی مقصود" تأکید کرد: هنگامی که می بینیم گروه های مسلح یکی پس از دیگری خود را تسلیم ارتش سوریه می کنند و سلاحشان را بر زمین می گذارند، به نظر من این تصویر و این تحول موجب شده تا رژیم صهیونیستی به خود آید و از حمایت این گروه ها دست بردارد، بلکه اکنون متوجه شده که این گروه های تروریستی و در رأس همه آنها داعش، پس از آزادی درعا، باری بر دوش این رژیم شده و نمی تواند برنامه مشخصی را برای چگونگی پایان دادن به ارتباط خود با این گروه های تروریستی ترسیم کند مگر آنکه خود را وارد باتلاقی کند که عواقب خوشی ندارد. این رژیم به خوبی می داند اگر وارد مقابله و درگیری با ارتش سوریه شود، خروج از این جنگ دیگر به اختیار آن نخواهد بود، از این رو می توانم بگویم اسرائیل در روزهای آتی نمی تواند مانعی را در مقابل پیشروی های ارتش سوریه ایجاد کند و ارتش سوریه می تواند با پیروزی کامل به حضور تروریست های داعشی و دیگر گروه های تروریستی پایان دهد.

آزادسازی درعا انقلابی در معادلات جنگ سوریه/ ناتوانی رژیم صهیونیستی در مقابله با پیشروی های نیروهای ارتش

این نظامی بازنشسته سوری در خصوص عملیات آتی ارتش سوریه در آزادسازی سرزمین های سوری از سیطره تروریست ها گفت: پس از آزادی شهر درعا، مجموعه مناطقی در مرز با اردن و برخی شهرک ها باقی مانده که برخی گروه ها در آنجا سلاح خود را زمین گذاشته اند، ولی بعضی گروه ها هنوز در برخی مناطق حضور دارند که (آن مناطق) باید آزاد شوند و پس از آن آزادسازی منطقه حوض یرموک در مرز با جولان اشغالی آغاز خواهد شد. قطع جاده ای که ریف جنوبی قنیطره را به ریف غربی درعا مرتبط می سازد، راه ارتباطی و امکان امدادرسانی به گروه های تروریستی را قطع کرده است و این گروه ها دیگر توان هیچ اقدامی را ندارند، بلکه تمام شریان های حیاتی خود را از دست داده اند و وارد مرحله اختلافات داخلی شده اند، به گونه ای که جبهه النصره در حال خروج از این منطقه می باشد و به نظر من رژیم صهیونیستی از این سناریو خوشحال است چراکه دیگر احساس کرده بود حمایت از این گروه ها برای خود این رژیم خطرناک است و این گروه ها تهدیدی امنیتی را برای آن شکل خواهند داد.

وی اضافه کرد: اینکه رژیم صهیونیستی امروز و پس از پیروزی های مستمر ارتش سوریه حاضر شده تا این ارتش در حدود مرزهای جولان اشغالی و مرزهای مورد توافق در سال 1974 متوقف شود، نشان از آن دارد که اسرائیل توانمندی ارتش و دولت سوریه را پذیرفته و می خواهد از این پیامدهای خطرناک که امنیت و موجودیتش را تهدید می کند، به دور باشد، بنابراین نبرد ارتش سوریه در "یرموک" با نبرد "قنیطره" مرتبط خواهد بود و پیروزی علیه تروریسم به سرعت محقق خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: