در جلسه امروز شورای شهر تهران صورت گرفت

رد طرح الزام شهرداری تهران به ارائه گزارش از میزان آمادگی و ایمنی زیرساخت‌های امدادی

کدخبر: 2237193

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز شورا طرح الزام شهرداری به ارائه گزارش از میزان آمادگی و ایمنی زیرساخت‌های امدادی را با اکثریت آراء رد کردند.

به گزارش ایسنا، در جریان بررسی این طرح زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در خصوص علل لزوم رد این طرح گفت: با توجه به عنوان این طرح و اهداف مورد انتظار طراحان آن که مبنی بر اقدام به اخذ گزارش در خصوص میزان آمادگی و ایمنی زیرساخت‌های امدادی شهر تهران است باید به این نکته توجه کنیم که بند 3 ذیل ماده 80 قانون تشکیلات و وظایف انتخابات شوراهای کشور و اصلاحات بعدی آن در سال 1375 نظارت بر اجرای مصوبات شورا و امور شهرداری و سایر سازمان‌های خدماتی تابع آن از وظایف ذاتی شورای شهر است و اصولا اخذ گزارش از شهرداری تهران در ارتباط با تکالیف تعیین شده نیازی به ایجاد مصوبه جدید ندارد و می‌تواند گزارش‌هایی در این خصوص را طی درخواستی از شهرداری تهران مطالبه کرد.

وی افزود: در دلایل فوریت طرح سنجش میزان آمادگی و ایمنی زیرساخت‌های شهر تهران بیشتر تاکید بر رخداد زلزله در نظر گرفته شده و با عنوان و متن ماده واحده که در آن جهت دهی به مدیران بحران به طور عام دیده شده است، تفاوت دارد.

صدراعظم نوری ادامه داد: در راستای ارزیابی و سنجش میزان ایمنی زیرساخت‌ها و آمادگی دستگاه‌های ذیربط در امر مدیریت بحران و امداد رسانی نیاز است که شاخص‌ها و معیارهایی جهت ارزیابی عملکرد، میزان آمادگی چالش‌ها و موانع موجود به طور علمی و فنی تعیین شود و چک لیست‌های سطوح ریسک آمادگی و پایش دوره‌ای سالیانه و ظرفیت مراکز امدادی متعلق به شهرداری تهران در دستور کار قرار گیرد.

وی تاکید کرد: باید این مهم به عنوان یک رویه برای اخذ سایر گزارش‌های ایمنی و مدیریت بحران در نظر گرفته شود. لذا با توجه به بررسی انجام شده، به این منظور پروژه پژوهشی تحت عنوان طراحی و تدوین معیارها، شاخص‌ها و مدل سنجش میزان آمادگی ستاد مدیریت بحران شهر تهران در مرکز مطالعات برنامه ریزی شهر تهران با هدف تهیه مدل ارزیابی اقدامات صورت گرفته و در شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران در دست اجرا است.

رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص برخی سوالات مطرح شده که به ارزیابی وضعیت میزان آمادگی استان‌های معین و مقاومت و ایستادگی سازه‌های مراکز حیاتی مدیریت و پشتیبانی بحران همچون مدارس و بیمارستان‌ها باید پرداخته شود، افزود: این موارد در حوزه اختیارات و وظایف شهرداری تهران نیست و نیاز است که ارزیابی و پایش از سوی دستگاه‌های متولی آنها صورت بگیرد. بی تردید ارزیابی آمادگی استان‌های معین از اختیارات سازمان مدیریت بحران کشور است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اهداف طرح مد نظر در راستای سنجش میزان آمادگی فعلی زیرساخت‌های واکنش اضطراری شهر تهران در مقابله با وقوع زلزله مطرح شده و با اهداف مصوبه الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه برنامه علمیاتی واکنش اضطراری برای مقابله با زلزله در شهر تهران دارای همپوشانی است. لذا می‌توان به جای ارائه این طرح، در قالب مکاتبه‌ای به شهرداری تهران ابلاغ شود که در تدوین برنامه عملیاتی که ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ آن یعنی اردیبهشت 1397 می‌بایست موضوع پایش مستمر میزان آمادگی و ایمنی زیرساخت‌های امدادی شهر تهران که در حدود اختیارات شهرداری تهران است، این امر لحاظ گردد.

نوری در ادامه به چهار مصوبه مجوز تقویت و عملیاتی نمودن سیستم مدیریت بحران شهر تهران، مصوبه ایمن سازی مدارس شهر تهران در برابر خطر زلزله، مصوبه الزام شهرداری تهران به تهیه و ارائه برنامه جامع، کاهش خطرپذیری شهر تهران و مصوبه چگونگی ایمن سازی و استاندارد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و تشخیصی شهر تهران به عنوان مصوبات قبلی شورا و لزوم پیگیری آنها تاکید کرد و افزود: از این رو نظر به اینکه مصوبات پیشین شورای اسلامی شهر تهران اهداف این طرح را تامین می‌کند و اخذ گزارش از شهرداری تهران در خصوص وضعیت موجود میزان آمادگی و ایمنی زیرساخت‌های امدادی شهر تهران از وظایف شورای شهر است. لذا وضع مصوبه جدید باعث ایجاد مصوبه موازی و انباشت مصوبات می‌شود. لذا کمیته محیط زیست ضمن رد این طرح پیشنهاد می‌کند مقررات ذکر شده در قوانین قبلی پیگیری شود.

به گزارش ایسنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران نهایتا با اکثریت آراء طرح الزام شهرداری تهران به ارائه گزارش از میزان آمادگی و ایمنی زیرساخت‌های امدادی شهر تهران را رد کردند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: