یادداشت سلیمی‌نمین|برهم زدن امنیت جامعه چگونه صورت می‌گیرد؟

کدخبر: 2237219

"مواجهه با برهم زنندگان امنیت روانی جامعه نیازمند هوشمندی دست اندرکاران از یک سو و قطع ارتباطات عناصر ناسالم در وزارتخانه‌ها با بیرون، از سوی دیگر خواهد بود."

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در یادداشتی به سه دسته از اهداف برهم زدن امنیت روانی جامعه در داخل کشور اشاره کرد.

  • بیشتر بخوانید

یکپارچگی؛ مؤثرترین قدرت بازدارنده

متن یادداشت سلیمی نمین به شرح زیر است:

گاه به‎هم ریختگی ذهن و روان جامعه می‎تواند همچون ناامنی فیزیکی، بلکه حتی فراتر از آن، اثرات منفی و مخربی بر جای گذارد. مسئولان کشورمان به‏ویژه دست اندرکاران امور انتظامی و امنیتی عموماً با تفاخر به عملکرد مثبت خویش در حفظ امنیت فیزیکی- که به‏ حق نیز چنین است- از کنشگری‎هایی که احساسات آحاد جامعه را جریحه‎دار می‏ کند، غفلت می ‏ورزند؛ از این ‏رو قابلیت‏ها برای مقابله با اخلال‏گران در آرامش روانی جامعه فعال نمی ‏شود، هر‎چند که این حوزه ‎ای است که بخش‏های مختلف (رسمی، غیر رسمی، خصوصی) می‏ توانند در آن تأثیرگذار باشند.

همگان واقفند که همزمان با خروج آمریکا از برجام، برای به‎هم ریختن نظم جامعه ایران تلاش ها و سرمایه گذاری‎های گسترده‎ای صورت گرفت که روز به روز در حال فزونی است. هرچند مردم ایران که تجربیات گران‏سنگی همچون نهضت مشروطه، نهضت ملی شدن صنعت نفت، قیام پانزدهم خرداد و... را پشت سر گذاشته ‏اند؛

عروسک‎های بی اراده و فهمی برای دشمنان این دیار نبوده ‏اند و نخواهند بود و فقط ممکن است در این هجمه همه جانبه جمع‏ هایی احساساتی شوند، که به ‏سرعت مسیر خود را شفاف می‎سازند (زیرا قدرت دیدن و شنیدن و فهم کردن را دارند)، امّا علی‏رغم اعتقاد راسخ به این واقعیت نباید از تبعات زخمی شدن هدفمند و مستمر نیرو‎های فعال و دلسوز جامعه غفلت ورزید.

آن‏چه امروز با هدف برهم زدن امنیت روانی جامعه در داخل کشور صورت می‎گیرد را می‏ توان به سه دسته تقسیم کرد که البته می‎تواند بعضا منشأ بیرونی نیز داشته باشد:

اول- بازتاب بحث راهبردی موقعیت ایران در حوزه بین الملل و به‏ ویژه منطقه به‏ گونه‎ای در داخل مطرح می شود که گویا موضع تهران بسیار متزلزل و شکننده است و جز تسلیم در برابر زورگویی‏ ها و برخورد‎های نژاد پرستانه آمریکا راهی وجود ندارد. این تسلیم خلاف واقع که تخریبگر روحیه است در مقایسه با آن چه اخیراً وزیر خارجه واشنگتن به عنوان نگرانی از گسترش نفوذ ایران در منطقه اعلام داشت بسیار متفاوت است.

ظاهراً این دو تبلیغ متضاد، هدف‏های متفاوتی را در داخل و خارج کشور پی می‎گیرند؛ یکی تضعیف روحیه کسانی که می‎خواهند در برابر گردن‎کشی آمریکا پایداری کنند و دیگری دعوت متحدان برای پیوستن به برنامه ضد ایرانی آمریکا جهت مقابله با گسترش نفوذ ایران. اگر تهران دارای چنین قدرتی شده است که واشنگتن و تل ‏آویو به‏ تنهایی توان مقابله با آن را ندارند پس این ترسیم که عن‎قریب، ایران در هم شکسته خواهد شد (آن هم توسط نیروهای متمایل به غرب در داخل) براساس چه شاخص هایی است؟

دوم- یک سری موضوعات طراحی می شود که هدف آن انحراف اذهان جامعه و درگیر کردن مسئولان با آن‎هاست: مسائلی چون تجاوز به دختران سیستان و بلوچستان، دختر رقصنده، تجاوز در دبیرستان پسرانه و... عمدتا با منشأ بیرونی در فضای مجازی فراگیر می‎شوند تا از یک سو جامعه را متألم و از دیگر سو فعالان اجتماعی را معترض مسئولان سازند؛ کما این که امام جمعه‎ای بدون تحقیق، بحث تجاوزات متعدد عدوانی را از تریبون نماز جمعه عنوان می‎کند.

مقام قضایی از عواقب قضایی طرح چنین مباحث نگران‏کننده‏ای قبل از تحقیق سخن به میان می‎آورد و عاقبت مشخص می‎شود که ارتباطات، براساس رضایت بوده و هیچ‎گونه ربایشی در میان نبوده، بلکه این ادعا برای رهایی از برخورد والدین مطرح شده است. متأسفانه در اغلب این‎گونه التهاب آفرینی‏ ها هوشمندی دست اندرکاران را شاهد نیستیم.

سوم- در چارچوب اطلاع ‏رسانی به یک سری مسائل نیز در راستای سیاه نمایی دامن زده می‎شود تا جامعه در شرایط بسیار خطیر و بحرانی جلوه کند. منشأ این مسائل عمدتاً داخلی و متمرکز به مقوله اقتصاد است؛ به عبارت دیگر گروهی در قالب اطلاع رسانی، سودجویی اقتصادی را پی می گیرند؛ قیمت سکه و ارز را بالا و پایین می برند، فضای بازار را ملتهب نگه می دارند. این عده که متأسفانه دستی در حکومت دارند و دستی در خارج از آن، در یک هدف مشترکند و آن انتفاع اقتصادی است.

برخورداری این جریان نفع‎طلب از رسانه (به ویژه از روزنامه ها و سایت‎های اقتصادی) امکان ضربه زدن به مصالح عمومی را برایش سهل می سازد و قطعاً به میزانی که قادر باشند فضای بازار را با خبردهی روزانه- و حتی ساعتی- نگران کننده ترسیم نمایند به سود بیشتری نایل خواهند شد.

بنابراین مواجهه با برهم زنندگان امنیت روانی جامعه -چه با هدف سیاسی و چه انتفاع اقتصادی- نیازمند هوشمندی دست اندرکاران از یک سو و قطع ارتباطات عناصر ناسالم در وزارتخانه ها با بیرون، از سوی دیگر خواهد بود.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: