۱۹ پروژه جدید اطلس در دستور کار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

کدخبر: 2237223

مسئول بخش جغرافیای نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع قدس گفت: : در مدیریت جدید با ارتباطاتی که با واحدها و رده‌های مختلف سپاه برقرار شد، به این نتیجه رسیدیم که واحدهای تخصصی نیز قابلیت این کار را دارند که در قالب اطلس به آن‌ها بپردازیم و عملکردشان را نشان دهیم.

به گزارش ایسنا، اکبر رستمی با اشاره به اینکه ساختار گروه مطالعات و جغرافیای نظامی مرکز شامل سه حوزه مختلف است، توضیح داد: گروه مطالعات نظامی، گروه جغرافیای نظامی و گروه پژوهش‌های یگانی سه حوزه یادشده هستند که هر یک زیرشاخه‌های خودشان را دارند. زیرشاخه‌های جغرافیای نظامی شامل اطلس‌های یگانی، اطلس‌های نبردی، اطلس موضوعی، اطلس استانی و اطلس واحدهای تخصصی است.

رستمی با اشاره به اینکه گروه جغرافیای نظامی ضمن فعالیت در پنج حوزه که محصول نهایی آن تدوین اطلس است، بیان کرد: در حوزه اطلس‌های یگانی به بررسی عملکرد یک یگان در طول دوره دفاع مقدس می‌پردازیم و در مرحله اول ۴۰ یگان شاخص سپاه پاسداران مدنظرمان است تاکنون از این مجموعه «اطلس لشکر ۴۱ ثارالله» چاپ‌شده و ۷ یگان دیگر نیز در حال پژوهش هستند.

وی در خصوص روند پیشرفت این پروژه‌ها گفت: در شش‌ماهه دوم سال قبل، «اطلس لشکر ۷»، «اطلس لشکر ۱۰»، «اطلس لشکر ۱۷» و «اطلس لشکر ۳۳» را قرارداد بستیم که کار پژوهش «اطلس لشکر ۷»، «اطلس لشکر ۱۰» و «اطلس لشکر ۱۷» به‌طور کامل تمام‌شده و دارد وارد فاز صفحه‌بندی و آماده‌سازی می‌شود و می‌توان گفت حدود ۷۰ درصدد از پژوهش لشگر ۳۳ نیز به اتمام رسیده است.

مسئول بخش جغرافیای نظامی مرکز افزود: «اطلس لشکر ۳۱ عاشورا» در مرحله آماده‌سازی و چاپ است و تا حدود دو ماه آینده منتشر خواهد شد. «اطلس لشکر ۲۷» نیز یکی از کارهای خوب ما است که این اطلس نیز تا دو ماه آینده چاپ خواهد شد.

وی بابیان اینکه اطلس‌های یگانی به‌طورکلی دارای هشت فصل هستند، عنوان کرد: در فصل اول اطلس‌های یگانی، کلیاتی از یگان و نحوه تشکیل و فرمانده‌هان اولیه و لیست عملیات‌های یگان مذکور مطرح می‌شود. از فصل دوم وارد جنگ می‌شویم و عملکرد آن‌ها را در جنگ در مقاطع مختلف بررسی می‌کنیم.

رستمی بابیان اینکه اطلس‌های نبردی یا عملیاتی از دیگر فعالیت‌های جغرافیای نظامی است، گفت: در این حوزه طبق چشم‌انداز پنج ساله‌ای که داشته‌ایم، فعلا ۱۰ عملیات تعیین‌کننده و بزرگ دفاع مقدس مدنظرمان است. از این مجموعه در حال حاضر «اطلس بیت‌المقدس» به چاپ رسیده و دو عنوان دیگر هم در حال پژوهش هستند.

مسئول بخش جغرافیای نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس افزود: در حوزه اطلس‌های نبردی، دو مجموعه اطلس جامع نبردهای زمینی و اطلس جبهه‌ای نیز داریم. در اطلس‌های جبهه‌ای، کل نوار مرزی را به سه جبهه جنوبی، میانی و شمال غرب تقسیم‌بندی کرده‌ایم. تاکنون «اطلس جبهه جنوبی (خوزستان)» چاپ‌شده و اطلس جبهه میانی که استان‌های شامل ایلام و کرمانشاه است در حال انجام است و اطلس جبهه شمال غرب هم شامل استان‌های کردستان و آذربایجان غربی است.

وی در رابطه با «اطلس نبردهای جامع زمینی» بیان کرد: این پروژه یکی از سنگین‌ترین پروژه‌های گروه مطالعات و جغرافیای نظامی مرکز است به‌طوری‌که کل نبردهای زمینی را در تمام جبهه‌ها دربر دارد. قرارداد این پروژه در تیرماه سال ۹۷ بسته‌شده و پیش‌بینی کرده‌ایم پژوهش آن حداقل دو سال زمان ببرد.

رستمی ادامه داد: این اطلس کل سه جبهه را در بردارد و ۹۵ عملیات شاخص دفاع مقدس در این پروژه دیده می‌شود و تقریبا ۳۵۰ تا ۴۰۰ صفحه برآورد حجم شده است. در این اطلس برای هر عملیات بسته به سطح عملیات بین دو تا هشت صفحه پرداخته خواهد شد.

وی از اطلس‌های موضوعی به‌عنوان سومین نوع اطلس‌ها یاد کرد و گفت: در این نوع از اطلس‌ها به یکسری از موضوعات خاص دفاع مقدس که قابلیت ارائه به‌صورت اطلس را دارد، می‌پردازیم. از این مجموعه می‌توان «اطلس موانع و استحکامات در دفاع مقدس» را نام برد که شروع‌شده است.

مسئول بخش جغرافیای نظامی مرکز به «اطلس قرارگاه رمضان» اشاره کرد و گفت: این اطلس هم در حال اجرا است و سردار صادقی مجری آن است و در حال حاضر یک‌فصل از این اطلس نوشته‌شده است.

رستمی درباره اطلس‌های استانیبیان کرد: این نوع از اطلس‌ها، عملکرد و نقش یک استان را در دفاع مقدس بیان می‌کنند. در این اطلس، استان‌ها به دو دسته کلی تفکیک‌شده‌اند چراکه ما پنج استان مرزی داشتیم که مستقیما درگیر جنگ بوده‌اند و در اطلس‌های قبلی به آن‌ها به‌نوعی پرداخته‌شده است ولی اطلس‌های استانی مدنظر ما، استان‌هایی هستند که خارج از نوار مرزی هستند. طبق تقسیمات استانی در زمان جنگ ۲۴ استان داشتیم که ۱۹ استان در نوار مرزی نبوده‌اند و در زیرمجموعه اطلس‌های استانی هستند. در حال حاضر «اطلس استان کرمان» در مرحله پژوهش است.

رستمی تأکید کرد: در اطلس‌های استانی به تمام ظرفیت‌های استان اعم از ویژگی‌های نظامی و مردمی و اصناف و تمام حوزه‌هایی که در جنگ نقش داشته‌اند، پرداخته می‌شود و تمرکز بیشتر بر روی نقش صنوف و اقشار مختلف استان‌ها در پشتیبانی از جبهه‌های نبرد است.

وی اطلس واحدهای تخصصی را به‌عنوان جدیدترین کار این گروه و نوع پنجم از اطلس‌ها برشمرد و گفت: در مدیریت جدید با ارتباطاتی که با واحدها و رده‌های مختلف سپاه برقرار شد، به این نتیجه رسیدیم که واحدهای تخصصی نیز قابلیت این کار را دارند که در قالب اطلس به آن‌ها بپردازیم و عملکردشان را نشان دهیم. در این راستا در مرحله نخست، ۱۰ رده از واحدهای تخصصی سپاه مدنظرمان است و تاکنون قرارداد پنج‌تا از آن‌ها را نوشته‌ایم که عبارت‌اند از: «اطلس واحد زرهی»، «اطلس واحد توپخانه»، «اطلس ادوات و ضد زره» و «اطلس فاوا» و اطلس «بهداری».

مسئول بخش جغرافیای نظامی مرکز همچنین از «اطلس نیروی دریایی» به‌عنوان جدیدترین پروژه‌در این حوزه نام برد و توضیح داد: در این اطلس به بررسی عملکرد نیروی دریایی سپاه پاسداران در طول دوره دفاع مقدس پرداخته می‌شود. سردار علایی ناظر پروژه «اطلس نیروی دریایی» هستند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: