سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد؛

کاهش ۶۵ درصدی مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال

کدخبر: 2237698

سخنگوی وزارت بهداشت، به تشریح وضعیت بهداشتی درمانی مردم در ۲۰ سال منتهی به سال ۹۵، پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری، اظهار داشت: در بیست سال منتهی به سال ۹۵، مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال، به عنوان یکی از شاخص های مهم بهداشتی درمانی و حتی توسعه ای کشور از ۴۵.۳ در هزار تولد زنده با کاهش بیش از ۶۵ درصدی به ۱۵.۵ در ۱۰۰۰ رسیده است.

وی افزود: این بدین معنی است که به دلیل پیشرفت های بهداشتی درمانی کشور از ۱۰۰۰ نوزاد متولد شده، ۹۸۵ کودک به سن بالای ۵ سالگی می رسند، در حالی که این میزان در قبل از انقلاب در حدود ۸۰۰ در ۱۰۰۰ بوده است.

حریرچی ادامه داد: به عبارت دیگر در سال های ۱۳۵۰ و قبل از آن، از هر ۱۰۰۰ تولد زنده، ۱۸۵ تا ۲۰۰ کودک در زیر ۵ سالگی فوت می کردند. همچنین مرگ و میر کودکان زیر یک سال با کاهش ۶۳ درصدی از ۳۶.۲ در ۱۰۰۰ تولد زنده به ۱۳.۴ در ۱۰۰۰ تولد زنده رسیده است.

وی افزود: هر دو این موارد این پیشرفت بسیار مهم و چشمگیری است که با کاهش مرگ و میر در کودکان باعث شده است که رشد جمعیت به رغم عدم رشد یا کاهش میزان زاد و ولد در بعضی از سال های گذشته حفظ شود.

حریرچی اظهارداشت: از طرف دیگر امید به زندگی در بیست سال منتهی به سال ۹۵ از ۶۸.۳ به ۷۵.۴ رسیده است.

وی گفت: این افزایش بیش از ۷ سال امید به زندگی کلی با کاهش مرگ و میر، باعث افزایش رشد جمعیت شده است و با افزایش زمان و مفید امید به زندگی سالم به همین میزان، علاوه بر بهبود قابل توجه شاخص های سلامتی کشور، باعث افزایش دسترسی به نیروی کار و ایجاد فرصت برای افزایش بهره وری در کشور شده است.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: