مدیر کل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی در تشریح فعالیت‌ها :

از "دهکده گیاهان دارویی" تا "پرورش ماهی در قفس "

کدخبر: 2237823

مدیر کل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی از طرح‌هایی مانند"طراحی و پیاده‌سازی سامانه هوشمند مدیریت زنجیره ارزش گیاهان دارویی"، "دهکده گیاهان دارویی"، "شهرک گلخانه‌ای هوشمند" به عنوان برخی فعالیت‌های این دفتر در سال‌های اخیر نام برد.

به گزارش ایسنا، دکتر داراب یزدانی -مدیر کل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی -در آستانه فرارسیدن سی و هشتمین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی در رابطه با مهم‌ترین اقدامات دفتر متبوع خود، به ارائه توضیحاتی پرداخته و اظهار کرد: بررسی و تصویب ۱۲ طرح پژوهشی و ۱۶ طرح پژوهشی در یکسال گذشته در حوزه‌های مختلف کشاورزی و منایع طبیعی را می‌توان مهم‌ترین اقدام دانست.

گفتگوی او با روابط عمومی جهاددانشگاهی به شرح ذیل است:

تازه ترین اقدامات این دفتر را تشریح بفرمایید؟

بخشی مهمی از فعالیت‌های این دفتر شامل موارد زیر می شود:

- پیگیری ابلاغ فعالیت‌های جدیدی که تحت عنوان هدف چهار به واحدهای استانی که فاقد زمینه ملموس پژوهشی بودند (هفت واحد سازمانی)، این موضوع در بیشتر واحدها با موفقیت همراه بوده و پیشرفت خوبی داشته است و هم چنین آغاز سه زمینه جدید در سه واحد استانی دیگر از اواخر سال ۹۶.

- آغاز همکاری‌های مشترک با معاونت علمی ریاست جمهوری و "هلدینگ کشاورزی، دامپروری و صنایع تبدیلی آستان قدس رضوی" در قالب ارایه پنج طرح‌نامه در حوزه‌های کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی و هم چنین ارایه طرح "طراحی و استقرار سامانه هوشمند تصمیم‌گیری مدیریت" به منظور افزایش راندمان بهره‌برداری در واحدهای تولیدی.

- آغاز به کار مرکز "خدمات تخصصی بیوتکنولوژی در حیوانات مزرعه‌ای" با هدف تولید تجاری جنین‌های تعیین جنسیت شده گاوهای با نژاد ممتاز در پژوهشگاه ابن سینای جهاددانشگاهی که خوشبختانه توانسته است در فاصله زمانی کوتاهی نتایج پژوهش‌های خود را با موفقیت کامل در دامداری‌های کشور عرضه کند.

- تصویب و اجرای طرح ملی "طراحی و پیاده‌سازی سامانه هوشمند مدیریت زنجیره ارزش گیاهان دارویی" (زیره سبز و زعفران) در استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان با همکاری پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاددانشگاهی که تا قبل از پایان سال به اتمام خواهد رسید.

- واگذاری ماموریت پژوهش‌های ملی و کاربردی در بخش تامین گیاه «شیرین بیان» توسط دفتر طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی به جهاددانشگاهی.

- امضای موافقت‌نامه و آغاز احداث پروژه احداث "دهکده گیاهان دارویی" در استان گلستان با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان.

- اخذ موافقت‌های لازم و آغاز به کار پروژه "پرورش ماهی در قفس "در سواحل چابهار در استان سیستان و بلوچستان با محوریت واحد استانی سیتان و بلوچستان.

- آغاز پروژه احداث "شهرک گلخانه‌ای هوشمند" به وسعت ۶۰ هزار متر مربع در منطقه کوهدشت استان لرستان به محوریت جهاددانشگاهی واحد لرستان و پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه که پروژه‌های تاثیر گذار در اشتغال منطقه است.

- طراحی و احداث "مجتمع تحقیقاتی گیاهان دارویی در بیرجند" با محوریت جهاددانشگاهی خراسان جنوبی که بر روی گیاهان با ارزش دارویی زعفران، زرشک و عناب متمرکز هستند که منطبق بر وضعیت کم آبی منطقه است.

- بررسی و تصویب ۱۲ طرح پژوهشی و ۱۶ طرح پژوهشی در طی یکسال گذشته در حوزه‌های مختلف کشاورزی و منایع طبیعی.

- صدور مجوز و آغاز به کار سه مرکز خدمات تخصصی جدید با عناوین "مرکز خدمات تخصصی کنترل کمی و کیفی مواد خوراکی و آشامیدنی" در جهاددانشگاهی واحد استان زنجان، "مرکز خدمات تخصصی کشت بافت گیاهی مستقر در مرکز ذخایر زیستی" و مرکز "خدمات تخصصی بیوتکنولوژی در حیوات مزرعه‌ای" در پژوهشگاه ابن سینا.

- ایجاد شبکه آزمایشگاه‌های جهاددانشگاهی در حوزه کنترل کیفی محصولات سالم کشاورزی بین ۹ آزمایشگاه مجاز یا همکار سازمان‌های غذا و دارو، موسسه ملی استاندارد و سازمان محیط زیست در ۹ پژوهشکده و واحد استانی جهاددانشگاهی. نقش دفاتر تخصصی را در ارتباطات علمی و همکاری های برون سازمانی بیان کنید؟

در صورت وجود ظرفیت‌های علمی و اجرایی در واحدهای استانی، دفاتر به عنوان پل ارتباطی می‌توانند معرف توانمندی‌های واحدهای استانی به سازمان‌های متناظر باشند و متقابلا نیازهای سازمان‌های اجرایی را به واحدها و پژوهشکده ها منتقل کنند. به نظر شما تا چه حد در تدوین طرح‌نامه‌ها دقت عمل صورت می‌گیرد؟ آیا ضرورت توجه بیشتر به نیازهای پژوهشی کشور در شرایط فعلی اقتصادی احساس می‌شود؟

تلاش دفتر بر این است تا قبل از تعریف طرح‌نامه، مجریان با آگاهی از محیط استانی و ملی و نیاز بازار اقدام به نگارش پروپوزال کنند. قطعا اولویت تحقیق در کشور باید بر اساس نیازهای پژوهشی باشد چون در برهه فعلی باید در صرف وقت و هزینه نهایت تلاش و جدیت صورت بگیرد و اگر طرح‌نامه‌ای تنظیم می‌شود باید با هدف حل مشکلی از صنعت و یا تاثیر مثبتی بر جامعه و بازار باشد.

دفتر تخصصی که جنابعالی مسوولیت آن را به عهده دارید، سال آینده و در همین تاریخ در چه نقطه و جایگاهی قرار دارد؟

امیدوارم در سال آینده تمام پروژه‌هایی که شروع شده طبق برنامه زمان‌بندی پیشرفت خوبی داشته باشند و پروژه‌هایی که مرحله تحقیق را گذرانده‌اند تجاری‌سازی شده و به تولید برسند و به بازار راه پیدا کنند. امید داریم که تاثیر مثبت نتایج به دست آمده از فعالیت‌های پژوهشی در این دفتر را در جامعه شاهد باشیم چون اعتقاد داریم که نتیجه تمام پژوهش‌ها، انتشار مقالات و ثبت اختراعات موقعی مثبت ارزیابی خواهد شد که تاثیر آن را در جامعه ببینیم.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: