عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد؛

افزایش هزار میلیارد تومانی نقدینگی کشور/ چاپ اسکناس به بهانه بدهی بانک‌ها برای اقتصاد مضر است

کدخبر: 2238316

دانش‌جعفری گفت: نقدینگی از زیر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان یعنی به سه برابر رسیده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ داوود دانش جعفری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست مسئولان علمی، پژوهشی و فناوری سپاه های استانی گفت: در نظامی که عرضه و تقاضا قیمت ارز را تعیین می کند، دولت نمی تواند مداخله ای برای تغییر قیمت ارز داشته باشد؛ برخی دولت ها یک محدوده تعریف شده برای کنترل قیمت ارز دارند اما به دلایل زیادی مانند کاهش تولید، قیمت ارز افزایش پیدا نمی کند.

عوامل موثر بر درآمد ارزی کشور

دانش جعفری عوامل موثر بر درآمد ارزی کشور را درآمدهای نفتی، صادرات غیرنفتی، ورود گردشگران خارجی، ورود دانشجویان خارجی، ذخایر خارجی، سرمایه گذاری خارجی در ایران و استفاده از فاینانس خارجی دانست و گفت: این که به دانشجوی خارجی و جذب آن تاکید می کنیم دلیلش این است که می توانند برای کشور ارزآوری داشته باشند.

وزیر اسبق اقتصاد با بیان اینکه از زمان دولت های نهم و دهم تلاش می شد که نرخ ارز ثابت بماند، گفت: این روش ثابت ماندن نرخ ارز پس از آن دوره تبدیل به یک ارزش می شد در حالی که ثابت ماندن نرخ ارز موجب کاهش تولید می شود؛ قطعه سازان داخلی و شرکت های خصوصی به جای افزایش تولید اقدام به واردات قطعات خود کردند که این مشکل در علم اقتصاد بیماری هلندی نام دارد؛ دلیل اصلی سیاست گذار برای پایین نگه داشتن نرخ ارز کنترل قیمت کالاهای اساسی است ولی آثار آن ناخواسته در قالب افزایش مقدار مصرف ارز بروز پیدا می کند.

وی با اشاره به قیمت تعادلی ارز گفت: وقتی دولت یک نرخی را برای ارز خارجی اعلام می کند اما در عمل و در بازار به چنین قیمتی ارز خارجی فروخته نمی شود، این اصلا قیمت تعادلی نیست.

این استاد دانشگاه با اشاره به افزایش نقدینگی کشور گفت: نقدینگی از زیر 500 هزار میلیارد تومان به 1500 هزار میلیارد تومان یعنی به سه برابر رسیده است از جمله عوامل افزایش نقدینگی بدهی دولت، معوقات بانکی، افزایش قیمت ارز، افزایش هزینه دولت و بحران بانکی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بودجه سال 97 کشور گفت: دولت در حالت عادی هزینه های زیادی دارد علاوه بر آن چون نمایندگان هم می خواهند در حوزه های انتخابیه خود عملکرد خوبی داشته باشند، حتی 25 هزار میلیارد تومان به بودجه دولت افزوده شد.

تبعات منفی چاپ اسکناس

دانش جعفری با اشاره به بدهی موسسات مالی و اعتباری افزود: این که بانک مرکزی برای بدهی بانک ها اقدام به چاپ اسکناس کند برای اقتصاد کشور مضر است زیرا هم قیمت کالاها را هم افزایش می دهد و هم ارزش پول ملی را کاهش خواهد داد.

وی با اشاره به اهمیت تولید ملی و روش های علمی برای افزایش تولید در ایران گفت: تولید کشور شامل 55 درصد خدمات، 10 درصد کشاورزی، 25 درصد صنعت، آب و برق و 10 درصد نفت است؛ باید بدانیم تولیدات علمی اقدامات پزشکی و خدمات درمانی جزئی از تولید خدماتی است در کشورهای پیشرفته بیش از 70 درصد تولید به خدمات بازمی گردد، باید از ظرفیت های علمی برای افزایش تولید بخش خدمات استفاده بیشتری کنیم در حالی که بخش خدمات در کشور مورد کم توجهی قرار گرفته است.

رژیم ارزی ثابت مستلزم ذخایر ارزی بالاست

دانش جعفری با بیان اینکه رژیم ارزی ثابت مستلزم ذخایر ارزی بالا است یادآور شد: اگر رژیم ارزی ثابت نباشد شاید ارز بالاتر برود اما ذخیره ارزی حفظ می شود و شاهد بحران ارزی و کاهش ارزش دارایی ها نخواهیم بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: