۱۸ اقتصاددان عملکرد سیف را بررسی کردند

نمره مردودی اقتصاددانان به سیف +جدول

کدخبر: 2238551

در دوران رئیس کل حسابدار بانک مرکزی، نقدینگی ۳ برابر شد، پایه پولی از ۹۶ هزار میلیارد تومان شروع و از عدد ۲۱۳ هزار میلیارد تومان هم عبور کرد و رکورد چاپ پول در اقتصاد ایران شکسته شد. مشکلات موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز با تصمیمات عجولانه سیف و معاونش فرشاد حیدری تشدید شد و ارزش پول ملی به شدت پایین آمد. نماینده بانک مرکزی در مذاکرات هسته‌ای هم عملکرد ضعیفی از خودش به جا گذاشت و در نهایت دستگیر شد تا چیزی از برجام نصیب اقتصاد ایران نشود.

« نود اقتصادی »: همه اخبار و شنیده‌ها حکایت از آن دارد که امروز آخرین روز نشستن ولی‌الله سیف بر صندلی ریاست کلی بانک مرکزی است. صندلی که برای دوست نزدیک محمد نهاوندیان خوش یمن نبود و به گواه بسیاری از اقتصاددانان و فعالان اقتصادی بدترین روزهای اقتصاد ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در دوره ریاست سیف رقم خورد.

در دوران رئیس کل حسابدار بانک مرکزی، نقدینگی 3 برابر شد، پایه پولی از 96 هزار میلیارد تومان شروع و از عدد 213 هزار میلیارد تومان هم عبور کرد و رکورد چاپ پول در اقتصاد ایران شکسته شد. مشکلات موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز با تصمیمات عجولانه سیف و معاونش فرشاد حیدری تشدید شد و ارزش پول ملی به شدت پایین آمد. نماینده بانک مرکزی در مذاکرات هسته‌ای هم عملکرد ضعیفی از خودش به جا گذاشت و در نهایت دستگیر شد تا چیزی از برجام نصیب اقتصاد ایران نشود.

همچنین بدهی دولت و بانکها به بانک مرکزی افزایش یافت و با پیش فروشهای متعدد و بی ثمر سکه دولت میزان زیادی از ذخایر طلای کشور را هدر داد. در کنار همه اینها قیمت ارز ملتهب ترین دوران چهار دهه اخیر خودش را طی کرد و وعده تک نرخی شدن ارز از سوی رئیس کل بانک مرکزی هیچ گاه عملی نشد. همه اینها موجب شد تا سیف خود را تبدیل به کاندیدای ضعیف ترین رئیس کل بانک مرکزی در طول 80 سال فعالیت این نهاد پولی و مالی اقتصاد ایران کند. در روز پایانی حضور سیف در بانک مرکزی به سراغ 18 اقتصاددان رفتیم تا هم نمره‌ای به رئیس کل بانک مرکزی بدهند و هم عملکرد او را ارزیابی کنند:

ارسال نظر: