اما و اگرهای مذاکرات حماس و فتح

آشتی ملی فلسطین آرزویی ۱۱ساله

کدخبر: 2239206

تلاش‌ها برای آشتی میان میان فتح و حماس پس از ۱۱ سال اختلاف، با درخواست بسیاری از گروههای فلسطینی و احزاب مختلف برای پایان دادن این تنش همراه شده است. گروههای فلسطینی با تشکیل کمپینی اختلاف میان دو گروه اصلی فلسطینی را بر خلاف منافع فلسطین دانسته و از دو طرف خواستند به آشتی ملی روی بیاورند.

نسیم آنلاین: چندی پیش دفتر سیاسی جنبش حماس اعلام کرده که در طرح جدید ارائه شده از سوی مصر، ساز و کارهایی برای اجرای آشتی ملی که به بن بست رسیده بود، تعیین شده و قرار است در مراحل مختلف و با بازه های زمانی مشخص اجرا شود .

طرح مصر شامل رفع تحریم‌ها از غزه به خصوص بازپرداخت حقوق کارمندان فلسطینی به طور کامل و پرداخت بودجه وزارتخانه‌هاست. مبنای تعداد و اسامی کارمندان نیز به پیش از به قدرت رسیدن حماس در غزه و جدا شدن این منطقه از تسلط تشکیلات خودگردان در سال 2007 باز می‌گردد.

موسی ابو مرزوق عضو دفتر سیاسی حماس افزود: ما امیدواریم جنبش فتح به این طرح پاسخ مثبت دهد و رفتار و اراده واقع بینانه ای برای پایان دادن به این برهه از تاریخ ملت فلسطین داشته باشد، به ویژه که تغییرات منطقه ای باعث حرکت به سمت چنین طرحی می شود.

عزام الاحمد، مسئول پرونده آشتی در جنبش فتح، ضمن بیان مخالفت این جنبش با طرح پیشنهادی مصر اعلام کرد: پیش‌نویس طرح مصر برای ایجاد راهکارهایی برای اجرای توافق‌های امضا شده است و در آن خبری از ارائه پیشنهادات جدید نبوده و این طرح، تنها پیش‌نویسی است که طبق خواسته‌های دو طرف تغییر می‌یابد . وی با اشاره به اینکه برای اعلام مخالفت فتح با پیشنهادات مصر به قاهره خواهد رفت، گفت: مخالفت رهبران فلسطینی (فتح) را به اطلاع مسئولان مصری خواهم رساند .

ریشه اختلافات حماس و فتح در کجاست؟

اما ریشه این اختلافات به کجا برمی‌گردد؟ دو گروه فتح و حماس که تا پیش از انتخابات سال 2005 رقیب سیاسی جدی برای یکدیگر بودند، پس از برگزاری این انتخابات تعاملاتشان از فاز سیاسی به فاز نظامی و رویارویی کشید. چرا که جنبش فتح حاضر نشد حماس را در ساختار قدرت شریک کند حال آنکه حماس نزدیک به 70 در صد از مجموع 132 کرسی پارلمان فلسطین را به دست آورده بود. حماس تلاش کرد تا بر اساس قانون اساسی موقت فلسطین دولت را تشکیل دهد حال آنکه محمود عباس به عنوان رئیس تشکیلات خود گردان حاضر نشد این دولت را به رسمیت بشناسد و لذا درگیری های جدی میان این دو آغاز شد تا جایی که گروه حماس در سال ۲۰۰۷ توانست پس از زدو خوردهای نظامی فتح را از نوار غزه بیرون براند و در آنجا دولت خود را تشکیل دهد .

پس از این انتخابات بود که حماس با بهره گیری از نفوذ خود و بر اساس قانون اساسی موقت فلسطین ، دولت خود را به ریاست اسماعیل هنیه تشکیل داد. اما تشکیلات خود گردان به ریاست محمود عباس هرگز حاضر نشد دولت اسماعیل هنیه را به رسمیت بشناسد.

در طول سال‌های گذشته تشکیلات خودگردان از طریق همکاری های اطلاعاتی با اسرائیل ضربه هایی را به حماس وارد کرد. جنگ 22 روزه اسرائیل علیه مردم غزه را می‌توان اوج همکاری های تشکیلات خودگردان با اسرائیل قلمداد کرد. چرا که در این جنگ بود که جنبش فتح به جای کمک به مردم غزه در کنار ارتش اسرائیل قرار گرفت .

تلاش های 11 ساله برای آشتی فلسطینیان

تلاش‌ها برای آشتی میان میان فتح و حماس پس از 11 سال اختلاف، با درخواست بسیاری از گروههای فلسطینی و احزاب مختلف برای پایان دادن این تنش همراه شده است. گروههای فلسطینی با تشکیل کمپینی اختلاف میان دو گروه اصلی فلسطینی را بر خلاف منافع فلسطین دانسته و از دو طرف خواستند به آشتی ملی روی بیاورند . بر اساس این طرح، تمامی مجازات های اعمال شده علیه نوار غزه به زودی لغو خواهند شد و راه حل هایی برای مسائل مورد اختلاف در نظر گرفته شده است.

این طرح مبتنی بر مراحل مختلف است که در بازه های زمانی مشخص اجرا خواهند شد و هر مرحله متشکل از مجموعه ای از اقدامات است که به صورت همزمان اجرا می شوند و تمامی این اقدامات بر اساس توافق سال ۲۰۱۱ قاهره اتخاذ شده اند . توقف مجازات های اعمال شده علیه غزه، بازگشت وزیران به وزارتخانه هایشان ضمن پایبندی به فعالیت با کادر اداری کنونی و آغاز رایزنی ها برای تشکیل دولت وحدت ملی. مسأله دیگری که در کنار لغو تمامی اقدامات تنبیهی علیه غزه، در پرونده آشتی ملی حائز اهمیت بسیار محسوب می شود، مسأله انتخابات است.

در حال حاضر تشکیلات خودگردان فلسطین با سیاست های خود علیه گروه های مقاومت مانع از برگزاری انتخابات آزاد و مشارکت مردمی آزاد در آن می شود. تشکیلات خودگردان برای برگزاری انتخابات پیش شرط تعیین می کند و این درحالی است که تمامی احزاب و جریان ها و گروه های فلسطینی این حق را دارند بدون هیچ شرطی در انتخابات شرکت کنند .

حالا با مخالفت فتح با طرح آشتی ملی در فلسطین، نگرانی جدا شدن نوار غزه از کرانه باختری شدت گرفته. همچنین با افزایش فشار‌های آمریکا برای اجرای طرح معامله قرن، فضای سیاسی فلسطین وارد مرحله حساسی شده است.

ارسال نظر: