تحلیل عضو اتاق بازرگانی از سیاست‌های جدید ارزی

بسته جدید ارزی؛ ناچیز و غیرکاربردی است

کدخبر: 2244420

موارد اعلامی بسیار ناچیز و غیر کاربردی است، این عملکرد نشان می‌دهد که دولت ابزار کارشناسی مناسب را در اختیار ندارد و تمایلی برای استفاده از نظریات اقتصاددانان ندارد. با این شرایط شاید شاهد آرامش کوتاه مدت روانی در بخش طلا و ارز باشیم، ولی در اصل، مشکلات اقتصاد کشور همچنان پابرجاست.

محمدرضا جهان بیگلری اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با « نود اقتصادی » در خصوص بسته ارزی جدید بانک مرکزی اظهار کرد: در اقتصاد کشور هیچ وقت محدودیت جواب نداده و زمانیکه بخواهیم برای بخشی از اقتصاد کشور محدودیت ایجاد کنیم، نتیجه معکوس خواهد داشت.

وی با انتقاد از قاچاق اعلام کردن معاملات ارزی در ابتدای سال 97 توسط معاون اول روحانی خاطرنشان کرد: با قاچاق اعلام کردن معاملات ارزی و به دنبال تضعیف پول ملی و بستن صرافی‌ها، جوی ایجاد شد که بیشتر سرمایه‌های خرد به سمت ارزهای قدرتمند همانند دلار و یورو جذب شد. در صورتی که هنوز در راستای سیاست خارجی کشور اتفاق خاصی رخ نداده بود و صرفا جو روانی در اقتصاد جاری بود که به یکباره تورم افسار گسیخته‌ای را به جامعه تحمیل کرد.

این عضو اتاق بازرگانی عنوان کرد: حال تصمیم جدید دولت در خصوص آزادسازی برخی عوامل تاثیر گذار از جمله طلا و دلار و بالاخص نوع واردات و خرید و فروش در صرافی‌ها، آرامش را به جامعه بر میگرداند، ولی این تصمیم بسیار دیر اعلام شد. متاسفانه زمانی این بسته قرار است به کمک اقتصاد کشور بشتابد که واردات طلا و دلار در تحریمهای اعلامی جای دارد. همیشه وقتی تصمیمات درست اتخاذ می‌شود که زمان اجرای آن گذشته است.

جهان بیگلری عنوان کرد: البته این موارد را نمی‌توان به عنوان تصمیمات کلی در راستای بهبود شرایط اقتصادی و یا اقتصاد مقاومتی برای راه حل موثر در خنثی کردن شرایط تحریمی و بحران اقتصادی پذیرفت. لذا به نظر من این شرایط به عنوان مکمل زمانی کاربرد دارد.

وی بیان کرد: این موارد اعلامی بسیار ناچیز و غیر کاربردی است، این عملکرد نشان می‌دهد که دولت ابزار کارشناسی مناسب را در اختیار ندارد و تمایلی برای استفاده از نظریات اقتصاددانان ندارد. با این شرایط شاید شاهد آرامش کوتاه مدت روانی در بخش طلا و ارز باشیم، ولی در اصل، مشکلات اقتصاد کشور همچنان پابرجاست.

ارسال نظر: