فصل شیردهی گاو‌ها

نگاهی به نقش آمریکا در ناتوی عربی

کدخبر: 2245374

جولای گذشته رویترز از تلاش دونالد ترامپ برای احیای «ناتوی عربی» خبر داد. تلاشی که ترجیح داده شده بود در سکوت خبری دنبال شود. ائتلافی سیاسی امنیتی که آمریکا در تلاش است شش کشور حاشیه خلیج فارس و نیز اردن و مصر را در آن علیه ایران به خط کند.

نسیم آنلاین : جولای گذشته رویترز از تلاش دونالد ترامپ برای احیای «ناتوی عربی» خبر داد. تلاشی که ترجیح داده شده بود در سکوت خبری دنبال شود. ائتلافی سیاسی امنیتی که آمریکا در تلاش است شش کشور حاشیه خلیج فارس و نیز اردن و مصر را در آن علیه ایران به خط کند.

این اولین باری نیست که آمریکا در جهت تقابل کشورهای عربی با ایران و محور مقاومت اقدام می‌کند. نزدیک‌ترین این ائتلاف ها به تجاوز نظامی علیه یمن و راه اندازی ائتلافی به سرکردگی عربستان سعودی برمی‌گردد. این ائتلاف در سال 2015 با مشارکت 5 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس، مصر، اردن، مراکش، سودان، سنگال و حمایت گسترده آمریکا و غرب با حملاتی بی‌سابقه به یمن شروع شد و کماکان ادامه دارد.

یک سال بعد طی اقدامی نمایشی، عربستان ائتلافی به منظور مقابله با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی ایجاد کرد که بیشتر مایه تمسخر آنان در جوامع بین المللی بود!

این بار هم آمریکا بر ‌آن شده تا حول مسائل دفاع موشکی، آموزش‌ها و انتقال تجربیات نظامی و تحکیم روابط اقتصادی و دیپلماتیک، ائتلافی بین کشور های مذکور بوجود بیاورد. بر خلاف تصورات، مهم‌ترین دست‌آورد این طرح برای واشنگتن است نه کشور های عضو این ائتلاف! کشور های مرتجع عربی بار‌ها نشان داده‌اند که در مقابل توهمات ایران هراسانه که توسط آمریکا به آنها پمپاژ می‌شود توان مقاومت نداشته‌اند و یانکی‌ها هر بار به خاور‌میانه سفر کرده‌اند با چمدان هایی پر از دلار های نفتی آنجا را ترک کرده اند.

در چند روز اخیر و با سفر مقامات ارشد آمریکایی به حاشیه خلیج فارس، قرار‌داد های تسلیحاتی بزرگی بین آمریکا و کشور های عرب آن منطقه بسته شد که می‌توان به فروش 600 موشک پاتریوت به عربستان در ازای 6 میلیارد دلار اشاره کرد. حالا برای آمریکا این امکان وجود دارد تا با یکپارچه کردن این سیستم دفاع موشکی، مدلی مشابه سپر دفاعی علیه روسیه را این‌بار در جنوب ایران و علیه این کشور به‌کار گیرد.

دلایل قابل توجهی وجود دارد که نشان می‌دهد این ائتلاف به نتیجه ای نخواهد رسید که یکی از مهمترین آن‌ها، اختلافات بوجود آمده بین کشور های حاشیه خلیج فارس است. روابط عربستان و قطر نسبت به آخرین ائتلاف آنها دستخوش تغییرات بسیاری شده و درحال حاضر وجود اختلافات و تنش های بسیار میان عربستان سعودی و همچنین بحرین و امارات با قطر باعث شده تا قرار دادن این کشور ها در یک اتاق، نا ‌ممکن به‌نظر برسد. همچنین دیدگاه های متفاوت دو کشور دیگر حاشیه خلیج فارس، یعنی کویت و عمان درباره ایران نیز حائز اهمیت است.

اما آیا این سامانه های دفاع موشکی توانایی مقابله با موشک های ایرانی را دارند یا نه؟ در خصوص کاربردی بودن این سامانه ها بهتر است به نتایج استفاده آنها در شرایط واقعی جنگی نظیر تقابل های اسرائیل و حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه و همچنین گروه های مقاومت فلسطینی و اسرائیل در طی این سال ها و موشک های یمنی ها شلیک شده نگاه کرد. سامانه هایی که در مقابله با موشک های فجر 3 فلسطینی ها و برکان های یمنی دارای نقاط ضعف بسیاری هستند در مقابل انبوه موشک های بالستیک و کروز نقطه زن ایرانی حرف چندانی برای گفتن ندارند.

در حقیقت برنده این بازی آمریکاست که توانسته سلاح‌های خود را باز هم بفروشد.

ارسال نظر: