صباح زنگنه:

آتش‌بس طولانی مدت با رژیم صهیونیستی، قسمتی از معامله قرن است

کدخبر: 2245422

یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان  این که طرح آتش بس طولانی مدت به عنوان پیشامدی برای طرح کلی معامله قرن محسوب می‌شود، گفت: تا زمانی که مردم غزه و فلسطین همچنان به حق بازگشت معتقد هستند و بر تحقق آن اصرار دارند همه این طرح‌ها شکست خواهد خورد.

صباح زنگنه درباره طرح آتش‌بس طولانی مدت با رژیم صهیونیستی و لغو محاصره غزه اظهار کرد: تاکنون ده‌ها طرح در مورد مساله فلسطین ارائه شده و هیچکدام به نتیجه‌ای نرسیده است، در مورد غزه نیز چندین بار اسرائیلی‌ها جنگ گسترده‌ای علیه مردم آن به راه انداخته و اقدامات گسترده نظامی انجام دادند اما نهایتا مردم مقاومت کردند.

وی افزود: اخیرا در اجرای بخش به بخش طرح معامله قرن مصر با تشویق عربستان و امارات وارد معرکه شد،‌ البته مصر به دلیل همسایگی با غزه امکانات زیادی برای فشار وارد کردن به حماس و مردم غزه دارد گاه گاهی نیز جزئی از آن طرح‌های اسرائیلی، سعودی یا آمریکایی را مطرح کرده و سعی می‌کند توافقاتی را از حماس و گروه‌های فلسطینی بگیرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین بیان کرد: بنابراین ، طرح آتش بس طولانی مدت نیز در ادامه این طرح‌ها است، بخصوص که به عنوان پیشامدی برای طرح کلی معامله قرن محسوب می‌شود.

زنگنه در ادامه گفت: به نظر می‌آید طرح معامله قرن به دلایل متعددی شکست خورده زیرا محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با هماهنگی نتانیاهو به دنبال این طرح بود البته در عربستان سر و صداهای زیادی ایجاد کرد،‌ از طرفی مردم فلسطین و سایر کشورها نیز با آن مخالفت کردند.

وی اظهار کرد: در نتیجه این عوامل باعث به تعویق افتادن طرح معامله قرن شده و طرح آتش بس طولانی مدت نیز مقدمه‌ای یا فصلی از فصول گوناگون معامله قرن است که در حقیقت با استفاده از فضای به وجود آمده و فشارهایی که اسرائیل به غزه و عربستان به مصر وارد می‌کند، سعی می کنند حماس را برای توافق با اسرائیل متقاعد کنند، اما تا زمانی که مردم غزه و فلسطین همچنان به حق بازگشت معتقد هستند و بر تحقق آن اصرار دارند همه این طرح‌ها شکست خواهد خورد.

این کارشناس مسائل سیاسی در مورد خلع سلاح گروه‌های فلسطینی در غزه در راستای طرح آتش بس طولانی‌ مدت گفت: طبیعی است مردم غزه، حماس و گروه‌های فلسطینی حاضر نیستند خلع سلاح شوند در حالی که دشمن آن ها مدرن‌ترین سلاح‌ها و گسترده‌ترین امکانات را در اختیار دارد.

زنگنه در پایان تصریح کرد: البته برخی از مسئولان وقت حماس معتقد بودند که آتش بس 20 ساله می‌تواند نتیجه بخش باشد اما مشکلی که اسرائیل و مصر و ... با آن مواجه هستند این است که تمایل دارند دیدگاه‌های دولت خودگردان رام الله را با دیدگاه‌های حماس یکسان کنند و حماس تحت نظر دولت خودگردان عمل کند که در نتیجه آن بتوانند با محمود عباس توافق کرده و آن توافق را به عنوان توافق کلی فلسطین مطرح کنند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: