گفت‌وگو با خبرنگار پرس تی‌وی در دمشق

در جنگ کودکانی را دیدم که حتی بلد نبودند موز بخورند!

کدخبر: 2245497

هفدهم مرداد ماه ـ سالروز شهادت محمود صارمی در افغانستان ـ به عنوان روز خبرنگار نام‌گذاری شده و در این روز سعی می‌شود تا به انحای مختلف از خبرنگاران یاد و تجلیل شود. این روز بهانه‌ای شد تا به انتشار گفت‌وگوی «محمد علی» ـ یکی از خبرنگاران شبکه پرس تی‌وی در سوریه ـ بپردازیم که از مشکلات خبرنگاری جنگ و تهیه اخبار زیر خمپاره گفته است.

به گزارش ایسنا، محمد علی که اکنون ۳۰ ساله است و از سال ۲۰۰۹ به عنوان یکی از خبرنگاران پرس تی‌وی با این شبکه همکاری دارد، توانسته در این مدت با گزارش‌های خود، نقش تعیین‌کننده‌ای را در انعکاس تحولات منطقه ایفا کند که خشم و غضب تروریست‌ها و همچنین رسانه‌های معاند به خوبی بر این ادعا صحه می‌گذارند؛ به طوری که در اسفند ماه سال گذشته بود که وی به همراه تیم خبری پرس تی‌وی در غوطه شرقی مورد حملات خمپاره‌ای گروه تروریستی تکفیری «جبهه فتح الشام» قرار گرفت که خوشبختانه، آسیبی جدی متوجه هیچ یک از اعضای گروه نشد.

محمد علی متولد شهر دمشق سوریه است، اما از آنجا که در کودکی و به همراه خانواده خود به آمریکا و همچنین امارات سفر کرد، دوران ابتدایی خود را در این دو کشور گذراند. اما دوران راهنمایی تا دانشگاه را در سوریه سپری و مدرک اقتصاد خود را از دانشگاه دمشق اخذ کرد.

وی درباره نحوه ورود و همکاری خود به شبکه پرس تی‌وی عنوان کرد: من در زمان دانشگاه، بسیار به کار در رسانه علاقه‌مند و به دنبال راهی برای ورود در این عرصه بودم. برای اولین بار و در سن ۱۹ سالگی فعالیت رسانه‌ای خود را در تلویزیون دولتی سوریه آغاز و پس از گذراندن دوره آزمایشی سه ماهه، به عنوان دبیر خبر و مترجم شروع به کار کردم. پس از حدود یک سال، کار گویندگی اخبار اقتصادی به زبان انگلیسی را آغاز کردم و در چند برنامه گفت‌وگو محور نیز به عنوان مجری فعالیت داشتم. در سال ۲۰۰۹ یعنی دو سال پس از افتتاح رسمی دفتر پرس تی‌وی در سوریه، توانستم به عنوان خبرنگار کار خود را با این شبکه خبری آغاز کنم.

محمد علی قبل از ورود به پرس تی‌وی، خبرنگاری جنگ را تجربه نکرده بود اما با آغاز جنگ در سوریه و نیاز به یک خبرنگار برای پوشش درگیری‌ها و انعکاس بی‌طرفانه تحولات، به این عرصه ورود کرد و توانست به خوبی از پس مسؤولیت برآید.

محمد علی پوشش اخبار جنگ را با توجه به گزارش‌های نادرست و جهت‌گیرانه‌ای که از سوی رسانه‌های غربی و همچنین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس منتشر می‌شود، دشوار دانست و افزود: می‌دانستم که کار سختی را در پیش دارم و باید در خط مقدم و در کنار رزمنده‌های سوری، گزارش‌های خود را آماده و ارسال کنم. من در این سال‌ها، چیزهای زیادی را یاد گرفتم، روزهایی را به یاد دارم که مجبور بودم در میان اجساد هموطنان خود که در اثر انفجار یک خودرو شهید شده بودند، حضور یافته و گزارش بگیرم و یا در موردی دیگر، باید در چند متری محل اصابت خمپاره‌های دشمن گزارش تهیه می‌کردم. هر لحظه احساس می‌کردم که در تیررس تک‌تیراندازهای دشمن هستم اما در آن لحظات به تنها چیزی که فکر می‌کردم، علمکردی حرفه‌ای و ارائه گزارش‌هایی دقیق و کامل بود. در واقع، عشق و علاقه به کار خبرنگاری و سهیم بودن در دفاع از کشور، سبب شد تا تمامی ‌این مشکلات و خطرات را به جان بخرم.

وی نقش پرس تی‌وی در رساندن صدای بی‌صدایان را بی‌بدیل خواند و افزود: شبکه پرس تی‌وی توانسته در این سال‌ها، به سبک خاصی در تولید اخبار دست یابد و اخیرا نیز با ورود قدرتمند خود به شبکه‌های اجتماعی همانند فیس‌بوک، توئیتر و غیره توانسته مخاطبان زیادی را در سراسر جهان با خود همراه کند. به اعتقاد من، گزارش‌هایی که در پرس تی‌وی پخش می‌شوند، در نوع خود بی‌نظیر هستند که قطعا در آینده و با توجه به تغییرات پیش‌رو، بهتر از این خواهند شد.

محمد علی در پایان گفت‌وگو با پرس تی‌وی درباره‌ی خاطره‌ جالبی که در حین فعالیت خبرنگاری خود به آن برخورده بود، عنوان کرد: زمانی که برای تهیه گزارش به مناطق فوعه و کفریا که پس از چهار سال محاصره توسط تروریست‌ها آزاد شد، رفتم با کودکان ۳ و ۴ ساله‌ای که در زمان جنگ متولد و بزرگ شدند، هم‌صحبت شدم. اما نکته جالب و تامل‌برانگیز این بود که وقتی مقداری میوه جلوی آن‌ها گذاشته شد، آن‌ها نام برخی از این میوه‌ها را بلد نبودند و حتی نمی‌دانستند که برای نمونه، موز را چگونه باید خورد. این بسیار تاسف‌بار بود. به اعتقاد من، تمامی ‌مردم کره زمین، شایسته زندگی در صلح و آرامش هستند و خوشبختانه مردم سوریه توانستند با وجود تحمل مصائب فروان و با مقاومت خود، از زیر سایه جنگ بیرون بیایند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: