فواد ایزدی مطرح کرد

همپوشانی نئوکان‌ها با لابی صهیونیستی- سعودی

کدخبر: 2246773

اصل داستان این است که به خاطر نفوذ سنتی لابی صهیونیستی و همچنین اثرگذاری بالای لابی عربستان و امارات روی سیاست‌های واشنگتن، زمانی که بحث ایران مطرح می‌شود، یک اجماع بین این سه شکل می‌گیرد. در موضوع ایران این ائتلاف سه‌گانه، اختلافاتی که ممکن است وجود داشته باشد را کنار می‌گذارند تا فشار روی ایران از جناح‌های مختلف اعمال شود.

دکتر فواد ایزدی: اکثر نئوکان‌ها مخالف ریاست‌جمهوری آقای ترامپ در آمریکا بودند. ترامپ در سیاست خارجی تجربه‌ای نداشت و شعار انتخاباتی‌اش یعنی «اول آمریکا» در بین نئوکان‌ها این خوف را ایجاد کرده بود که ممکن است سیاست خارجی متفاوتی از سیاست خارجی معمول آمریکا داشته باشد. به همین دلیل اکثرا هم با او مخالف بودند.

در سال‌های گذشته نفوذ نئوکان‌ها در آمریکا بالا بوده است. این نفوذ چه در دوره ریاست‌جمهوری دموکرات‌ها و چه در دوره ریاست‌جمهوری جمهوریخواهان وجود داشته است. در دوره بوش البته این نفوذ بسیار بالا بود. در دوره باراک اوباما نئوکان‌ها توانستند در پرونده ایران تاثیر خودشان را بگذارند.

در آمریکا لابی صهیونیستی نفوذ بسیار زیادی در بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌ها دارد. نئوکان‌ها به واسطه اینکه با لابی صهیونیست ارتباط دارند و حتی برخی چهره‌های نئوکان از چهره‌های اصلی لابی اسرائیل هستند، نفوذشان بالاست. این جریان با وجود اینکه سابقه مخالفت با ریاست‌جمهوری ترامپ را در پرونده دارد، اما به دلیل نفوذ بالا، در سیاست‌های ترامپ هم تاثیرگذار هستند.

اما در مقابل نئوکان‌ها، جمهوری‌خواهان سنتی قرار دارند. این جریان معتقد به نظریه واقع‌گرایی در رشته روابط بین‌الملل هستند. در خیلی از موارد جمهوریخواهان سنتی معتقدند حمایت بی‌چون و چرای آمریکا از اسرائیل، در راستای منافع آمریکا نیست. تنش‌های جیمز بیکر، وزیر امور خارجه دولت جرج بوش پدر با رژیم صهیونیستی، به همین دلیل بود. تنش جیمز بیکر جمهوری‌خواه با رژیم صهیونیستی بیشتر از تنش خانم کلینتون دموکرات با این رژیم بود.

اصل داستان این است که به خاطر نفوذ سنتی لابی صهیونیستی و همچنین اثرگذاری بالای لابی عربستان و امارات روی سیاست‌های واشنگتن، زمانی که بحث ایران مطرح می‌شود، یک اجماع بین این سه شکل می‌گیرد. در موضوع ایران این ائتلاف سه‌گانه، اختلافاتی که ممکن است وجود داشته باشد را کنار می‌گذارند تا فشار روی ایران از جناح‌های مختلف اعمال شود. نتیجه این ائتلاف افزایش فشار روی ایران و تحریم جدید است. در دولت کلینتون، اوباما، جرج بوش پدر و ترامپ این موضوع اتفاق افتاده است.

نباید بین ائتلاف سعودی- اماراتی و اسرائیل با نئوکان‌ها تفکیک قائل شد. این گروه‌ها با یکدیگر همپوشانی دارند؛ یعنی یک چهره مشهور نئوکان ممکن است ارتباط ویژه‌ای با سعودی یا اماراتی‌ها داشته باشد. گاهی یک فرد در حالی که جزء چهره‌های نئوکان است، هم با اسرائیل و هم با لابی سعودی کار می‌کند.

منبع فرهیختگان

ارسال نظر: