کاکائی در گفت‌‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

تحریم های آمریکا و افزایش مناسبات تهران و آنکارا

کدخبر: 2248251

پژوهشگر مسائل ترکیه گفت: تحریم ها‌ی آمریکا علیه ایران می تواند به تبادل بیشتر روابط و مناسبات اقتصادی تهران و آنکارا منجر شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، تصمیم اخیر ترامپ رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران مبنی بر خروج از برجام و نقض تمام تعهداتش و به دنبال آن اعمال تحریم های یکجانبه علیه کشورمان، حاصلی جز بی اعتمادی جهانی را برای آمریکا نداشت. این اقدام نسنجیده رئیس جمهور آمریکا، با واکنش ها و مخالفتهای بسیاری از سوی کشورهای مختلف جهان مواجه شد، از جمله این کشورها ترکیه بود که به طور صریح مخالفت خود را با این سیاست و نمایش تبلیغاتی مقامات آمریکایی اعلام کرد.

سیامک کاکائی پژوهشگر مسائل ترکیه در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان ، در ارتباط با اظهارات اخیر اردوغان رئیس جمهور ترکیه مبنی بر حمایت از ایران در مقابله با تحریم های آمریکا گفت: ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی در جریان انتخابات چند ماه گذشته با کاهش نقدینگی مواجه بود که طی آن ارزش لیر حدود 20 درصد کاهش پیدا کرد. در آن زمان اردوغان اعلام کرد برنامه هایی برای ساماندهی به نظام مالی ترکیه در نظر دارد، البته به نظر برخی ، این برنامه ها ممکن است سرمایه گذاری در این کشور را به مخاطره بیاندازد.

کاکائی با تاکید بر افزایش تنش ها میان اروپا و ترکیه پس از انتخابات بیان کرد: در پی تشدید نوسانات ارزی ترکیه ارزش لیر در مقابل دلار در قیاس با ارزش آن از ابتدای سال جاری میلادی حدود 30 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در سالهای گذشته ترکیه تلاش کرده در روابط خود با اروپایی ها و کشورهای منطقه، به خصوص با ایران تغییراتی ایجاد کند. در تحریم های اعمال شده علیه ایران چه درگذشته و چه در شرایط فعلی، ترکیه از تحریم ها علیه ایران حمایت نکرده و تلاش کرد روابطش را با ایران گسترش دهد.

پژوهشگر مسائل ترکیه با بیان اینکه آنکارا در تلاش است تا وابستگی اش به واشنگتن را کاهش دهد؛ گفت: ترکیه در جریان تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران به طور صریح مخالفت خود را با این اقدام بیان و آن را ناقض نظام تجاری بین المللی خواند، آن هم تحت شرایطی که خود مورد تحریم آمریکا در صنایع فولاد است.

کاکائی ادامه داد: از سوی دیگر باید این موضوع را هم مورد توجه قرار داد که ترکیه از متحدان آمریکاست و در میان کشورهای متحد آمریکا این پرسش مطرح است که این کشور به چه شکل و چرا این سیاست را اتخاذ کرده است و آیا این منجر به تغییر در رویکردهای سیستم نخواهد شد؟ این سئوال از آنجا مطرح می شود که به نظر می رسد رویکرد کنونی آنکارا را باید سنگ بنای نیاز ترکیه به تغییر مندرجات در سیاست خارجه خود دانست و شاید در آینده این کشور همچنان در همین مسیر فعلی حرکت کند ، اکنون طبق اظهارات مقامات این کشور می بینیم که اردوغان از گسترش روابط با ایران بحث می کند.

وی در پایان با اشاره به تلاش ترکیه برای گسترش روابطش با ایران خاطر نشان کرد: ایران و ترکیه دو همسایه مهم و دو بازیگر تاثیرگذار در غرب آسیا محسوب می شوند و سیر روابطشان به گونه ای بوده که تلاش کردند در مواجهه با برخی مشکلات بتوانند سیاست بهتری را اتخاذ کنند. این احتمال وجود دارد که تحریم ها ی آمریکا علیه ایران به تبادل بیشتر روابط و مناسبات اقتصادی ایران و ترکیه هم منجر شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: