دبیرکل اولین کنفرانس ملی کاتالیست ایران:

بدون حضور کاتالیست‌ها، حیات لحظه‌ای دوام ندارد/مصرف سالانه ۵۰۰۰تن کاتالیست

کدخبر: 2248333

دبیر کل اولین کنفرانس ملی کاتالیست ایران اظهار کرد: بدون حضور کاتالیست‌ها، حیات لحظه‌ای دوام ندارد.

علی رمضانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه "اولین کنفرانس ملی کاتالیست ایران" در روزهای ۱۰ و ۱۱ شهریورماه امسال در دانشگاه زنجان برگزار می‌شود، گفت: به طور کلی کاتالیست به موادی گفته می‌شود که می‌توانند فرآیند شیمیایی و زیستی را بهبود بخشند تا در شرایط آسان‌تری صورت گیرد.

وی ادامه داد: تقریبا اغلب فرآیندهای زیستی نیاز به کاتالیست دارند چه در موجودات کوچک نظیر باکتری‌ها و ویروس‌ها و چه در فرآیندهای زیستی که از طریق حضور کاتالیست‌ها اتفاق می‌افتد و در بیوشیمی که از طریق مواد شیمیایی انجام می‌گیرد و با سرعت خوبی هم مواد را به هم تبدیل می‌کنند و حرکت و زندگی را فراهم می‌آورند.

دبیرکل اولین کنفرانس ملی کاتالیست ایران افزود: دو سوم فرآیندهای صنعتی در دنیا برای انجام گرفتن به کاتالیست نیاز دارند و عمده مصرف آنها در صنعت نفت، پتروشیمی، گاز و پلیمر است و در صنعت دارو و رنگ و در واقع صنایع مرتبط با مواد شوینده، کاربردهای گسترده‌ای دارند و عملکرد خوبی را نشان می‌دهند.

رمضانی افزود: در وضعیت فعلی مصرف کاتالیست‌ها در سال حدود ۵۰۰۰ تن است که شرکت‌های دانش‌بنیان برخی از این کاتالیست‌ها را تولید می‌کنند.

وی تصریح کرد: کاتالیست قلب صنایع پتروشیمی است و نقش مهمی در این حوزه دارد چراکه فرآیندها در صنایع بدون حضور کاتالیست‌ها، هزینه‌ها افزایش می‌یابد.

این مسئول خاطرنشان کرد: این کنفرانس با حضور دانشمندان ایران و محققان و پژوهشگران در دانشگاه صورت می‌گیرد و می‌توان اذعان کرد که بالغ بر ۳۸۰ مقاله تاکنون به این جشنواره فرستاده شده است که ۲۰ مورد از این مقاله‌ها سخنرانی خواهد شد و مابقی به صورت پوستر ارائه خواهد شد. همچنین لازم به یاد آوری است که بالغ بر ۱۰۰ مقاله از این تعداد مقاله در مراحل داوری، توسط داوران کنار گذاشته شد.

وی در پایان گفت: در کنار این کنفرانس، نمایشگاهی با حضور برخی از شرکت‌های صنایع پتروشیمی، نفت و گاز برگزار خواهد شد که امید است بتواند توجه مسئولان در این حوزه را به صنعت کاتالیست بیشتر جلب کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: