مدیرعامل شستا سهم ۳۰ درصدی این شرکت از اقتصاد کشور را رد کرد

کدخبر: 2248343

مدیرعامل شستا با رد برخی اظهارات در باره سهم ۳۰ درصدی شستا از اقتصاد کشور تصریح کرد: براساس عملکرد واقعی شستا در قالب گزارشات مالی تلفیقی حسابرسی شده، جمع کل ارزش کالا وخدمات فروخته شده در گروه شستا در سال منتهی به ۳۱ خرداد ۹۶ مبلغ ۲۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان محقق شده است. از مقایسه این مبلغ با ارزش کل تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت جاری در سال ۱۳۹۵ (به مبلغ ۲،۳۱۳،۸۷۶ میلیارد تومان (منبع امار بانک مرکزی))، سهم شستا از اقتصاد ملی حدود ۲/۱ درصد است.

به گزارش ایسنا، مرتضی لطفی در نشست هم اندیشی با محسنی بندپی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مدیران عالی این شرکت که در محل ساختمان مرکزی شستا برگزار شد با اشاره به چگونگی شکل گیری شستا گفت: این مجموعه با هدف حفظ و ارتقای ارزش ذخایر و سرمایه‌های بیمه شدگان تأمین اجتماعی و استفاده بهینه از قابلیتهای بالقوه خود به دنبال توسعه پایدار و فعالیت اقتصادی شفاف، قانونمند، پاسخگو، مطمئن در چارچوب نظام حاکمیت شرکتی است.

وی با اشاره به فعالیت ۲۷۴ شرکت در قالب ٩هلدینگ افزود: ۹۵ شرکت از طریق رد دیون دولت، ۱۱۶ شرکت بصورت احداثی و ۵۴ شرکت نیز رأساً خریداری شده است که بیش از ۸۰ درصد سودآوری شستا از طریق شرکتهای احداثی و خریداری شده صورت می‌گیرد.

لطفی با تبیین راهبردهای شستا تصریح کرد: اصلاح نظام بنگاهداری، کاهش سطح مالکیت پرتفوی تا ۴۰ درصد سهم بازار کالا و خدمات و خروج از شرکتهای زیانده، کم بازده و خارج از استراتژی، گسترش فعالیتهای بین‌المللی، تکمیل زنجیره ارزش، توسعه حضور در بازار سرمایه و افزایش بهره وری و تقویت نظام راهبری شرکتی با هدف ارتقاء پاسخگویی و شفافیت و رشد سطح نظارت و کنترل شرکت‌های تابعه از جمله مهمترین این راهبردها است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی با اشاره به برنامه پنج ساله شستا در افق ۱۴۰۱ گفت : اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، بهینه سازی پرتفوی موجود شستا، خروج از بنگاهداری با هدف تأمین مالی پروژه‌های در دست اجرا به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان در افق ۵ ساله، تکمیل و بهره برداری پروژه های سرمایه گذاری نیمه تمام به مبلغ ۵۳ هزار میلیارد تومان، استفاده از منابع مالی خارجی، افزایش سرمایه شستا در دو مرحله از ۳۹۰۰ میلیارد تومان به ۸۰۰۰ میلیارد تومان مطابق مصوبه مجمع و در مرحله دوم از ۸۰۰۰ به ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال ۱۴۰۰، ورود به بورس شرکتهای تابعه از جمله هلدینگ صدر تأمین، پتروشیمی غدیر، پرسی ایران گاز، ایرانسازه، ملی نفت کش و ...، بهبود ساختار منابع انسانی و کاهش هزینه‌های مالی تا ۵۰ درصد از مهمترین محورهای این برنامه ۵ ساله است.

وی با اشاره به جایگاه مهم شستا در صنعت و تولید افزود : سهم شستا از ظرفیت تولید پتروشیمی ۲۳ درصد، فولاد ۱۸ درصد، دارو ۲۲ درصد، سیمان ۳۰ درصد، حمل ونقل دریایی نفت ۳۳ درصد و حمل ونقل دریایی بار ۱۸ درصد و... است.

لطفی ضمن رد برخی اظهارات در باره سهم ۳۰ درصدی شستا از اقتصاد کشور تصریح کرد: براساس عملکرد واقعی شستا در قالب گزارشات مالی تلفیقی حسابرسی شده، جمع کل ارزش کالا وخ دمات فروخته شده در گروه شستا در سال منتهی به ۳۱ خرداد ۹۶ مبلغ ۲۷۹۰۰ میلیارد تومان محقق گردیده است. از مقایسه این مبلغ با ارزش کل تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت جاری در سال ۱۳۹۵ به مبلغ ۲،۳۱۳،۸۷۶ میلیارد تومان (منبع امار بانک مرکزی)، سهم شستا از اقتصاد ملی حدود ۲/۱ درصد است.

مدیرعامل شستا خاطر نشان کرد: ارزش کل داراییهای شستا (خالص ارزش پرتفوی سرمایه گذاری ها) حدودا مبلغ ۳۶۵۰۰ میلیارد تومان است که در مقایسه با ارزش کل بازار بورس(ارزش کل بازار بورس و فرابورس ۵۱۰ هزار میلیارد تومان) سهم شستا حدود ۷ تا ۱۰ درصد در طی ۳ سال گذشته در نوسان بوده است.

وی گفت : سهم صادرات محصولات تولیدی گروه شستا شامل فراورده های پتروشیمی، فولاد، سیمان و دارو به میزان ۲/۱ میلیارد دلار در سال ۹۶ است که بطور متوسط حدود ۴ تا ۵ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور (ارزش صادرات غیرنفتی کل کشور در سال گذشته ۴۰ میلیارد دلار بوده است) را شامل می‌شود.

لطفی طرحهای مهم در دست اجرا در گروه شستا را، پالایشگاه میعانات گازی بندر عباس، اوره دوم خراسان شمالی، طرح متانول هفتم، متانول دوم فناوران، طرح منو اتیلن گلایکول، پالایشگاه میعانات گازی سیراف، پالایش نفت اناهیتا، اسیاب سیمان در العماره عراق و انتقال سیمان فارس به منطقه خرامه و... عنوان کرد.

وی با اشاره به برنامه های گسترده شستا در بخش ایجاد شفافیت و پاسخگویی افزود : استقرار سیستم هوش تجاری ( BI) برای دسترسی به هنگام به اطلاعات مالی و عملکردی، استقرار کمیته حسابرسی در تمام شرکتها، تعیین کمیته انتصابات یرای انتخاب هیات مدیره شرکتها، برگزاری کانون ارزیابی مدیران شایسته برای ۱۱۰ مدیر با هدف توسعه شایستگی ها و جانشین پروری از جمله این تدابیر است.

مدیرعامل شستا با تاکید بر تسریع در روند واگذاریها و خروج از بنگاهداری گفت : در فاز نخست واگذاری ۱۰۶ شرکت با مساعدت همه دستگاهها، استانداران، اتاقهای بازرگانی و... و. آغاز و با سرعت بیش از گذشته و تلاش در رفع مشکلات فرا روی واگذاریها، اقدامات وسیع و عملیاتی در حوزه بورس، سفر به استانها، برپایی نشستهای معرفی وعرضه سهام در اقصی نقاط کشور و... انجام شده است و این پروسه قطعا محقق خواهد شد.

وی در پایان بااشاره به رشد ۱۶ درصدی فروش تجمیعی گروه شستا در سال ۹۶ در قیاس با سال ۹۵ افزود: میزان صادرات ارزی گروه شستا با ۲۶ درصد رشد از مبلغ ۹۵۰ میلیون دلار در سال ۹۵ به ۱۲۰۰ میلیون دلار در سال ۹۶ افزایش و سود خالص تجمیعی با ۶۰ درصد رشد از مبلغ ۲۸۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۵ به مبلغ حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، ترکان، مشاور رئیس جمهورو رئیس هیئت مدیره شستا نیز گفت: با وجود محدودیت منابع و عدم دریافت حق بیمه سهم کارفرمایی دولت، سازمان تامین اجتماعی پرداخت حقوق بازنشستگان را به موقع انجام داده است.

وی انتصاب مدیران شرکت ها از درون این مجموعه ها را اولویت مهم شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) عنوان کرد و گفت: از ٣٧٠ انتصاب صورت گرفته، ٩٠ درصد مدیران از بدنه خود شرکت ها هستند.

رئیس هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی گفت: نظام تامین اجتماعی در کشور ما از وضعیت صندوق بیمه ای خارج شده و در حال اتکای بیشتر به بودجه دولت است که این شرایط محصول تصمیم های نادرستی است که در دولت های قبل اتخاذ شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از تصمیم ها در ادوار گذشته با نیت درست اما با سواد اندک نسبت به صندوق های بازنشستگی اتخاذ شده است، ادامه داد: در سازمان تامین اجتماعی افرادی تحت پوشش قرار گرفته‌اند که دولت باید برای همیشه سهم کارفرمایی آنها را پرداخت کند و مکانیزم معیوبی در این حوزه ایجاد شده است.

مشاور رئیس جمهور گفت: در شرایط فعلی اصلاح مکانیزم فعالیت صندوقهای بیمهگر و رفع مشکلات با دشواریهای زیادی مواجه است و کسی جرات ورود به این مسائل را ندارد. رئیس هیئت مدیره شستا بر اجرای کامل استراتژی خروج از بنگاه داری تاکید کرد و افزود: در حال حاضر در ٢٨۵ شرکت سهام دار هستیم که پس از تکمیل برنامه خروج از بنگاه داری در ١۵ شرکت اول بورس ۵ تا ١۵ درصد سهام خواهیم داشت.

ترکان ادامه داد: اجرای برنامه خروج شستا از بنگاه داری موجب می شود که به جای تصدی گری و مالکیت بر چندین شرکت کوچک بخش اندکی از سهام بزرگترین و موفق ترین شرکتهای کشور را در اختیار بگیریم.

وی گفت: ما از مدیران سیاسی که در ادوار گذشته در شستا زحمت کشیدند تشکر میکنیم اما در حال حاضر در این مجموعه به مدیران حرفهای و از بدنه شرکتها نیاز داریم.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: