صراحت‌مان‌ در بدون توقف بیش‌ازدیگران‌ است!

کدخبر: 2248344

ین برنامه قبلاً در شبکه سه تولید شده بود. موضوع آن چالش‌های انقلاب اسلامی بود و کارشناس آن هم آقای رحیم‌‌پورازغدی بودند. آن فصل در ۱۰‌قسمت تولید شد. امسال پس از شروع به کار مدیریت جدید شبکه، ایشان برای ادامه بدون توقف ابراز تمایل کردند. قرار شد فضای این فصل بررسی چالش‌های مردمی با رویکرد جوانانه باشد. هدفمان این است که سؤالات روز مردم را پاسخ دهیم.

به گزارش نسیم آنلاین، بدون توقف به یادآوری مبانی انقلاب اسلامی برای نسل جدید و گذشته می‌پردازد و به شبهات و سؤالات جوانان درخصوص انقلاب اسلامی پاسخ می‌دهد. این برنامه درفضا و با حضور مهمانانی متفاوت تولید می‌شود. بدون توقف با حضور یک کارشناس ثابت، آقای شهریار زرشناس، مجری و تعدادی از مخاطبان که همگی از دانشجویان نخبه و علاقه‌مندان حوزه علوم انسانی و اندیشه هستند، اجرا می‌شود. به مناسبت پخش این برنامه صبح نو با آقای محمدنجارزاده، تهیه‌کننده بدون توقف گفت‌وگویی انجام داده‌ که در ادامه می‌خوانید.

بدون توقف از کجا شکل گرفت؟

این برنامه قبلاً در شبکه سه تولید شده بود. موضوع آن چالش‌های انقلاب اسلامی بود و کارشناس آن هم آقای رحیم‌‌پورازغدی بودند. آن فصل در 10‌قسمت تولید شد. امسال پس از شروع به کار مدیریت جدید شبکه، ایشان برای ادامه بدون توقف ابراز تمایل کردند. قرار شد فضای این فصل بررسی چالش‌های مردمی با رویکرد جوانانه باشد. هدفمان این است که سؤالات روز مردم را پاسخ دهیم.

چه شد که برای کارشناس به سراغ آقای شهریارزرشناس رفتید؟

آقای زرشناس چهره‌ای رسانه‌ای است. فلسفه فضایی میان رشته‌ای دارد و ایشان هم فلسفه خوانده‌اند که همین به ما کمک می‌کرد. ضمناً آقای زرشناس کسی هستند که کنار شهید آوینی بوده‌اند و حال معنوی و اعتقادی درستی دارند. شهریار زرشناس خودش علاقه‌مند به این مباحث بود و حتی برخی از موضوعاتی را که نمی‌خواستیم مطرح کنیم، به دلیل اشتیاق ایشان عنوان کردیم؛ برای مثال دیپلماسی ایدئولوژیک که در قسمت‌های بعدی مطرح می‌شود. مجموعاً حضور آقای زرشناس به دیده شدن بیشتر برنامه هم کمک می‌کرد. البته در ادامه کارشناس برنامه تغییر خواهد کرد.

باتوجه به کارشناس و مباحث برنامه، آیا بدون توقف برنامه‌ای نخبگانی است؟

راستش درابتدا دنبال مخاطبان عام بودیم. اما باتوجه به شخصیت کارشناس برنامه، کمی فضا عوض شد و به سمت نخبگانی رفت. درآینده و با حضور کارشناسان دیگر، فضای برنامه تغییر خواهد کرد. هم کارشناس و هم منتقدان حاضر دراستودیو مردمی‌تر خواهند شد. کارشناس بعدی کمتر تئوریک است.

برخی معتقدند آقای زرشناس فرصت زیادی برای صحبت به منتقدان در برنامه نمی‌دهد؛ موافقید؟

آدم‌هایی که در برنامه در کنار کارشناس حاضر می‌شوند واقعی هستند. سؤالات از قبل با آن‌ها چک نمی‌شود و می‌توانند آزادانه سوالاتشان را بپرسند. ما سعی می‌کنیم که براساس موضوعات آدم‌هایی را دعوت کنیم که صاحب‌نظر باشند.

چطوری انتخاب می‌شوند؟

معمولاً فعالان اجتماعی و فرهنگی‌اند. با آدم‌های زیادی تماس گرفتیم که برخی از آن‌ها از منتقدان برنامه هستند. فضای برنامه کاملاً باز است و الان هم از علاقه‌مندان برای حضور دربرنامه دعوت می‌کنیم. حتی زیرنویس کردیم که هرکس مخالف جریان فعلی حاکمیت است می‌تواند به برنامه بیاید. ما حتی از خانم سحرمحرابی که در دیدار دانشجویان مقابل رهبر انقلاب صحبت کردند دعوت کردیم اما ایشان قبول نکردند.

شاید چون برخی گمان می‌کنند حرف‌هایشان حذف می‌شود!

دو دلیل را بیان می‌کنم. زمان برنامه ما 60دقیقه است. گاهی زمان ما 75دقیقه شده اما شبکه قبول نکرده است. در جلسه نخست برنامه درباره آقای میرحسین موسوی صحبت کردیم. در ادامه درباره آقایان روحانی، هاشمی و احمدی‌نژاد و همین‌طور علما، قوه‌قضاییه و مجلس هم حرف زدیم و پخش شدند. اگر قرار به حذف و سانسور بود این‌ها باید حذف می‌شدند؛ مگر صریح‌تر و حساس‌تر از این موارد درحال‌حاضر داریم؟! حتی فضا و لوکیشن برنامه تقریباً متفاوت از دیگر برنامه‌های سیماست.

کافه را به‌دلیل فضای روشنفکری مرسومش انتخاب کردید؟

از این انتخاب دو هدف داشتیم. تم ذهنی درمورد کافه این است که یک آدم روشنفکر یا فیلسوف در آن‌جا می‌نشیند، پیپ می‌کشد و بحث می‌کند. ایده کافه را از آن‌جا گرفتیم. مورد دوم این بود که آقای زرشناس مدلی دارند که با فضای روشنفکری مرسوم قرابتی ندارد، برای همین خواستیم حرف‌هایشان را این بار به جای دانشگاه دراین مکان مطرح کنند.

از کارشناسانی با نگاه متفاوت هم استفاده خواهید کرد؟ به سمت مناظره نمی‌روید؟

ما محدودیتی برای حضور کارشناسان نداریم. فضای برنامه ما با مناظره متفاوت است. ما پیرو کرسی آزاداندیشی مطرح شده توسط رهبر انقلاب این برنامه را تولید می‌کنیم. آدم‌ها از اقشار مختلف حرف‌هایشان را می‌زنند و پاسخ می‌شنوند. طبیعتاً کرسی آزاداندیشی در یک فضای دورهمی با حضور یک کارشناس موافق شکل می‌گیرد.

آیا از جایی فشار خاصی به برنامه تحمیل شده؟

راستش شخصاً این موضوع را ندیدم. البته حمایت‌های آقای فروغی تأثیر زیادی داشتند.

در آینده با همین فضا و قالب ادامه می‌دهید؟

درآینده به‌جز ایام محرم که احتمالاً وارد فضای حسینیه خواهیم شد، برای سایر مباحث همین فضای فعلی را خواهیم داشت. ضمناً با توجه به مناسبت‌ها به شبهات آن مناسبت هم می‌پردازیم. مثلاً هفته دفاع مقدس با آقای محسن رضایی درباره شبهات جنگ صحبت خواهیم کرد. محرم، دهه فجر و... هم به شبهات موضوعی اشاره می‌کنیم.

اگر نکته‌ای جامانده است لطفاً بفرمایید!

وجه تمایز مهم بدون توقف با دیگر برنامه‌ها، صراحت زیاد است که در دیگر برنامه‌های تولیدی دیده نمی‌شود. شبهاتی که پرداختیم به‌صورت منسجم هستند و از نقطه‌ای شروع و به نقطه مشخصی ختم شده‌اند. مثلاً آقای اسدی دربرنامه اخیر می‌پرسند مدل استقلال شما دراین چهل سال کشور را به سمت کره‌شمالی شدن پیش می‌برد. گمان نکنم ایرادی کف خیابانی‌تر ازاین داشته باشیم. ساختارشکنی دیگر برنامه بدون توقف مربوط به ظاهر دوستانی است که دربرنامه حضور پیدا می‌کنند. حتی در گزارش‌های مردمی ما پوشش و حجاب مختلفی دیده می‌شود. این جور مسائل با حضور مدیر جدید شبکه اتفاق افتاده و نشان می‌دهد بسیاری از مشکلات در سازمان سلیقه‌ای هستند و قابل مدیریت‌اند.

ارسال نظر: